AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
  • Renault
  • Talisman
54

Geen nieuwe achterlichten...

Back to Basics: Renault Talisman

Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics Renault Talisman Back to Basics
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
12 december 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

De Renault Talisman gaat alweer sinds 2016 mee, maar we hebben de Franse sedan in tegenstelling tot de Peugeot 508 nog niet eerder in deze rubriek behandeld. Dit jaar heeft Renault de Talisman subtiel vernieuwd; een mooie aanleiding om de basisversie eens onder de loep te nemen.

Renault Talisman TCe 140 GPF Business Zen

€32.690

Om te zien wat er sinds de facelift veranderd is aan de Talisman, zul je twee keer moeten kijken. De vorm van de sedan en Estate bleef namelijk grotendeels gelijk. De C-vormige koplampen en de achterlichten zijn voortaan iets anders ingedeeld en hebben dynamische knipperlichten. Zowel voor- als achter heeft Renault meer chroom aangebracht op de Talisman en er zijn nieuwe kleuren en wielen beschikbaar. Daar houden de wijzigingen voor het exterieur wel op. Qua uitrustingsniveau zijn er drie mogelijkheden: de Business Zen, Business Intens en Business Initiale Paris. Wat voor deze rubriek vooral van belang is, is dat de Talisman een stuk goedkoper is geworden. In de laatste jaren was de dCi 120 Life met €36.350 de goedkoopste optie op de prijslijst van de benzinemotoren was de TCe 160 Limited, die is met een vanafprijs van €36.650 de instapper.

Nu is dat dus de TCe 140 GPF Business Zen, die net geen €4.000 goedkoper is geworden dan beide vorige instappers. Voor de estate moet je €1.200 extra aftikken. Overigens zijn de diesels nu pas verkrijgbaar vanaf de duurdere Business Intens: voor de BluedCi 160 betaal je minstens €46.590, fors meer dus. Goed, terug naar de basis. De TCe 140 is een 1,3-liter viercilinder turbo met 140 pk en 260 Nm koppel, schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak. Met dit vermogen trap je de Talisman desgewenst in 10,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 207 km/h. Een automaat is niet leverbaar in combinatie met deze krachtbron. Daarvoor moet je bij de TCe 160 zijn, die standaard een zeventraps automaat met dubbele koppeling aan boord heeft. Overigens kost die 158 pk sterke motorvariant slechts €1.500 meer dan de TCe 140.

Geen profijt

Helaas moet de Business Zen meteen belangrijke wijziging van de facelift van de Talisman missen: de achterlichten. Die zijn namelijk gewoon bij het oude gebleven, waardoor het voor de buitenwereld niet snel duidelijk is dat je in de vernieuwde Talisman rijdt. Pas vanaf de Business Intens zitten de vernieuwde achterlichten erop. Gelukkig zie je voor het overige niet echt dat je met een basisuitvoering van doen hebt. In de voorbumper en de grille beschikt ook de Business Zen over chromen sierdelen en daarnaast glimt de omlijsting van de zijruiten je tegemoet. Standaard rolt de Talisman op 17-inch lichtmetaal en is hij gespoten in de kleur 'Blanc Glacier'. Aanvullend zijn er nog zeven andere lakkleuren beschikbaar. De kleur 'Blanc Nacré', een parelmoerlak, is met een meerprijs van €995 de duurste optie.

Renault Talisman Back to Basics

 

Gelukkig krijg je bij het parkeren van de ruim 4,8 meter lange Fransoos standaard assistentie van parkeersensoren voor en achter. De buitenspiegels laten zich daarnaast elektrisch inklappen en zijn verwarmd. Verder heeft de Talisman standaard grootlichtassistentie aan boord. Qua verlichting zul je het moeten doen met de standaard ledkijkers. De Business Initiale Paris heeft standaard adaptieve matrixledkoplampen, maar op de overige uitrustingsniveaus zijn deze niet leverbaar.

Weinig te kiezen

In de configurator ben je snel klaar met het interieur van de Talisman. Qua bekleding mag het namelijk alles zijn, zolang het maar zwart stof is. De sierdelen zijn standaard in een aluminiumlook uitgevoerd. Heel frivool is het binnenste van de Talisman dus niet te noemen. Gelukkig zorgt de sfeerverlichting in het dashboard en de bekerhouders nog voor wat leven in de brouwerij. Hoewel de werkplek van de Talisman in zijn basisuitvoering sober te noemen is, is het er niet heel karig. Standaard zit er bijvoorbeeld een digitaal instrumentarium in en bedien je het Easy Link-multimediasysteem via een 7-inch touchscreen. Navigatie is ingebrepen, het grotere 10-inch touchscreen is alleen voorbehouden aan de duurdere versies. Verder kan de smartphone draadloos worden opgeladen en zijn er ook achterin twee usb-aansluitingen aanwezig.

Renault Talisman Back to Basics

Het interieur blijft op temperatuur dankzij gescheiden automatische klimaatregeling met twee zones. Via een frameloze, automatisch dimmende binnenspiegel kun je een blik naar achteren werpen. Via Multi Sense kun je de rijmodi van de auto instellen. Qua veiligheidssystemen is de Talisman standaard niet karig, maar ook niet bijzonder riant uitgerust. Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition en een vermoeidheidsdetectiesysteem zijn aanwezig, maar Active Emergency Braking zit er bijvoorbeeld pas vanaf de Business Intens op. Cruisecontrol is standaard, maar voor Adaptive Cruise Control kun je alleen terecht bij de Business Initiale Paris.

Het getuigt niet echt van bijzonder veel flexibiliteit dat deze zaken optioneel niet verkrijgbaar zijn op de Business Zen. Over het aantal beschikbare opties op dit uitrustingsniveau kunnen we hoe dan ook kort zijn, want dat zijn er maar zes: een ruimtebesparend reservewiel (€195), Emergency Call (€125), een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak (€1.227), Blind Spot Warning (€195), Flank Protection (€195) en een achteruitrijcamera (€195). Toch is de Talisman in zijn basistrim ook weer geen karige auto te noemen, daarbij is het mooi meegenomen dat hij een stuk goedkoper is dan voorheen.

Signalement

Merk Renault
Model Talisman TCe 140 Business Zen
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.630

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.333 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.848 mm / 1.869 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.808 mm
Massa leeg 1.367 kg
Laadvermogen 642 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 730 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
CO2-uitstoot (WLTP) 134 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Talisman
    Renault Renault Talisman Back to basics Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      Estate Energy TCe 150pk EDC Intens

      Renault Talisman Estate Energy TCe 150pk EDC Intens

      • 2017
      • 63.844 km

      € 20.950

      ESTATE 1.5 DCI 81KW ZEN | NAVI

      Renault Talisman ESTATE 1.5 DCI 81KW ZEN | NAVI

      • 2016
      • 139.214 km

      € 11.500

      Estate 1.5 dCi Intens 4-Control | Achteruitrijcamera | BOSE | DAB | Dodehoek detector | LED koplampen | Lichtmetalen velgen 18" | Massagefunctie | Trekhaak | Mooiste van Nederland!

      Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens 4-Control | Achteruitrijcamera | BOSE | DAB | Dodehoek detector | LED koplampen | Lichtmetalen velgen 18" | Massagefunctie | Trekhaak | Mooiste van Nederland!

      • 2017
      • 166.102 km

      € 15.850

    Meer Renault Talisman occasions

    Lezersreacties (54) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Renault Talisman specificaties
    • Renault Talisman occasions
    • Renault Talisman video's
    Advies en informatie
    • Renault Talisman tests
    • Renault Talisman gebruikersreviews
    • Renault Talisman index
    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

    Lees meer
    Barrelbrigade - Ford Mondeo - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Ford Mondeo - Zo goed als nieuw

    22

    In de jacht op punten gaat de Barrelbrigade op bezoek bij een lezer die dezelfde auto heeft....

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Nieuwe prijzen Renault Talisman bekend

      Nieuwe prijzen Renault Talisman bekend

      41
      • 4 november 2020
    • Autonieuws
      Samsung SM6 onder het mes

      Samsung SM6 onder het mes

      11
      • 30 juli 2020
    • Review
      Renault Talisman TCe 160 Limited (2020)

      Renault Talisman TCe 160 Limited (2020)

      4
      • 26 juni 2020
    • Autonieuws
      ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

      ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

      98
      • 14 mei 2020
    • Review
      Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)

      Renault Talisman Estate dCi 130 Intens...

      14
      • 6 april 2020
    • Autonieuws
      Renault Talisman subtiel vernieuwd

      Renault Talisman subtiel vernieuwd

      40
      • 26 februari 2020
    • Autonieuws
      Faceliftversie Renault Talisman nu als Estate

      Faceliftversie Renault Talisman nu als...

      19
      • 4 oktober 2019
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

      'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

      36
      • 26 januari 2021
    • Autonieuws
      Anthony Lo nieuwe hoofdontwerper Ford

      Anthony Lo nieuwe hoofdontwerper Ford

      5
      • 26 januari 2021
    • Autotest
      Renault Captur PHEV

      Renault Captur PHEV

      13
      • 26 januari 2021
    • Review
      Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

      Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

      3
      • 24 januari 2021
    • Autonieuws
      Facelift Friday: Renault Twingo

      Facelift Friday: Renault Twingo

      13
      • 22 januari 2021
    • Autonieuws
      Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

      Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

      32
      • 21 januari 2021
    • Autonieuws
      Nieuwe cross-over van Renault in beeld

      Nieuwe cross-over van Renault in beeld

      13
      • 20 januari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep