Renault Safrane RT 2.2Vi (1994)

autoreview

Renault Safrane

Signalement

UitvoeringSafrane RT 2.2Vi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Safrane was van mijn ouders en zij hebben inmiddels een Xsara Picasso. Heb destijds heel veel in de Safrane gereden, en ook veel notities gemaakt.

Pluspunten;
- de 2.2 VI motor met 12 kleppen is krachtig, trekt al vanaf een laag toerental, en is goed op kopppel te rijden. Trekt vanaf 3000 toeren echt als een beer. Maakt daarbij ook een mooi geluid. Heb in Duitsland 220 op de teller gehad. De auto is dan zeer stabiel en rustig. Wel wat
meer banden-en windgeruis daarbij.

- Verbruik is gunstig; 1:12 gemiddeld zeker haalbaar. In stad 1:8 á 9. 120 km/u snelweg 1:14!

- Zeer veel ruimte, vooral beenruimte achterin. Veel ruimer dan een Passat, en ook een E-klasse is daar krapper.
Grote kofferruimte, praktisch gevormd, en zeer makkelijk te beladen door 5e deur. Ook handig als je tijdens een vakantiereis iets uit de kofferbak wilt hebben. Gewoon vanaf de achterbank bereikbaar (wel hoedenplank thuislaten). Is bij een sedan onmogelijk. Ook handig voor hondenbezitters.

Fijn meubilair, goed in te stellen, Frans comfortabel, goede steun. Wel korte rugleuningen. Zicht naar achteren is slecht, giga-dikke C-stijlen, een platte achterruit, twee hoofdsteunen achter.

- Mooi dashboard met spekende boardcomputer en mooie oranje-rode verlichting voor de tellers en knopjes, deze is ook te dimmen. Geen kraakjes en rammeltjes, maar hier en daar wel goedkoop aandoend kunststof.

- comfortabel geveerd, achter had er meer demping in gemogen. Veilige wegligging, lijkt eerst een beetje onderstuurd, maar hou je het gas erop dan gaat hij lichtjes over alle vier de wielen glijden. Bij gas los in een snelle bocht vrij heftig overstuur!

- goede remmen (schijven rondom), en ook nog ABS.

- goede caravantrekker, mede door lange wielbasis en korte overhang achter. Heel stabiel, motor kan het goed aan.

- heel veel luxe, alles electrisch, airco, CV met bliep enz.

- tank van 80 liter, dus grote actieradius.


Minpunten;

- Schakelen gaat wel goed, maar erg gevoelloos.

- koppelingspedaal heeft lange slag

- Zicht naar achteren.

- Afwerking op details, ook onder de motorkap.

- stuur niet in hoogte verstelbaar!!, wel diepte.

- klein dashboardkastje.

- hoofdruimte achterin is niet royaal.

- vrij grote draaicirkel.

- auto is erg breed, ook brede spiegels, soms lastig bij parkeren of in smalle straatjes.

PROBLEMEN

- lichtopbrengst koplampen erg laag. Is gemaakt door dealer
- Kapotte thermostaat radiator.
- Koppeling versleten (na 190.000 km)
- sensor versleten remblokken kapot, waardoor de schijven ook vervangen moesten worden.
- diverse lampjes in het dashboard die het begaven, echter pas na 2 ton.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.