Renault Safrane RN 2.2i (1994)

autoreview

Renault Safrane

Signalement

UitvoeringSafrane RN 2.2i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf236.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Laten we beginnen met een opmerking, dat ik veel reviews in deze rubriek naief vind, mensen die een auto net tienduizend kilometer hebben en dan de betrouwbaarheid gaan ophemelen, dat weet je op dat moment helemaal niet!

Deze Renault Safrane was het in het begin behoorlijk wennen, mijn eerste Europese en dus erg kleine auto, maar vanwege mn werk moest ik veel meer kilometers gaan maken en dan is een Amerikaan met een V8 van bijna 6 liter niet op te brengen als dagelijks vervoer.

Wat meevalt is dat de wagen niet zo irritant stug geveerd is als bijvoorbeeld Duitse auto"s. De wegligging en rijgedrag zijn voortreffelijk, heel lang neutraal en daarna licht onderstuur dat zich makkleijk laat corrigeren. Ook bij hogere snelheid blijft de wagen zeer stabiel en langere ritten met 160 tot 180 over de Autobahn zijn geen probleem. De remmen zijn erg goed. Qua acceleratie is het wel een hele stap terug na een V8 koppelmonster, en met een handgeschakelde bak is het toch wat minder lui rijden, vooral in de stad. Ook even wennen is dat het interieur, hoewel niet krap bemeten (volwassenen kunnen prima zitten op de achterbank), toch een stuk smaller is, en een typisch Europees trekje waar ik zelf niet van hou is die middenconsole die alleen maar ten koste gaan van beenruimte. Want alsjeblief zeg, je kunt er alleen je bril en een cassettebandje in kwijt, dus begin niet over die flauwekul ’het is toch handig voor de extra opbergruimte’. Wat is er mis met een pook aan de stuurkolom? De kofferruimte is voldoende voor een vakantie van een week met een aantal vrienden.

Samenvattend is het een goede rijdersauto met een voldoende comfort en een gezien de huidige prijzen op de tweedehandsmarkt een slimme aanschaf; voor een vergelijkbaar Duits alternatief betaal je al gauw het drievoudige, terwijl die meerprijs zich absoluut niet uit in betere kwaliteit of meer comfort, integendeel.
Het verbruik is zeer redelijk, op benzine 1 op 11, op LPG ca 1 op 8,5.

PROBLEMEN

Maar goed, qua comfort en vermogen was het een stap terug voor mij, maar al met al ben ik toch zeer tevereden met deze wagen: de betrouwbaarheid is voorbeeldig. Aangezien ik de vorige eigenaar ken weet ik de exacte onderhoudshistorie van de wagen, en er is nooit iets aan kapot gegaan tussen twee onderhoudsbeurten in (behoudens een linkerbuitenspiegel die er door een onverlaat is afgereden en een koplamp bij een aanrijdinkje).

De kosten van sommige onderdelen is soms even schrikken (eerdergenoemde spiegel was 250 euro), maar over het algemeen niets abnormaals. Over de merkdealer ben ik ook zeer tevreden. Dat de auto met deze kilometerstand nog nooit noemenswaardige problemen heeft gehad en soepel loopt zegt wat over de degelijkheid maar zeker ook over de garage die hem nu inmiddels 11 jaar in onderhoud heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.