Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Basis (2004)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour
Renault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Basis
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De auto kan goed mee in het verkeer en eigenlijk heb ik niet of nauwelijks last van de rammeltjes die in nogal wat beschrijvingen aan de orde komen.

Sommigen vinden de aan-uit-knop van de cruisecontrol niet goed geplaatst, maar waarom zou je deze uit zetten? Als je hem gewoon op aan laat staan dan kun je ´m via de knoppen op het stuur ook aan of uit zetten. Als er iets is dat ik veel gebruik van alle snufjes op deze wagen dan is het de cruisecontrol wel. De basisversie van deze wagen is zowiezo heel uitgebreid uitgerust; complimenten.

Waar ik wel een beetje aan moest wennen is het vrij direct remgedrag. Zelfs bij een lichte aanraking van het rempedaal reageert de wagen direct.

Eigenlijk tot op heden een prima keuze geweest.

juni 2006: inmiddels 30.000 km gereden en de eerste beurt achter de rug. Eigenlijk maar 1 probleem ervaren. Laatst bleek een bobine defect te zijn waardoor de wagen begon te schudden en rijden een vervelende toestand werd. Meteen naar de garage en daar onder garantie keurig snel een nieuwe bougie en verder maar weer.

mei 2007:

Inmiddels meer dan 40.000 km gereden en van de week bij de dealer langs geweest met een aantal problemen. De airco werkte niet meer, er brande een stroingslampje in het dashbord en de warme motor sloeg spontaan af.

De monteur stelde het volgende vast: te weinig vloeistof in de airco (?), terwijl men bij het afpersen geen lekkage heeft gevonden... Vreemd verhaal. Verder was een sensor op de nokkenas kapot hetgeen tot de overige problemen leidde. De servicemanager ging toch eens met renault bellen om te kijken of het geen extra service kon worden omdat hijzelf blijkbaar ook niet acceptabel vond dat dit soort zaken gebeurden. De hoofdmonteur had me nota bene bij de vorige beurt verteld dat je een aircosysteem nooit hoefde bij te vullen.

mei 2008:
Op de teller nu ruim 54000 km. Afgelopen jaar weer een bobine kapot en tot veel ergernis leidende ’zingende vering’. Het begon heel af en toe maar nu is het echt bijna continue. Ik heb van een andere megane-rijder gehoord dat het veel voorkomt bij dit model (alweer het woord: veel voorkomend) en dat het een prijzige reparatie zou zijn.

Dat samen met alle bobines, sensoren, lege airco’s en het feit dat ik ook nog hoorde dat de distribitieriem op een leeftijd van 5 jaar samen met de wateromp moet worden vervangen heeft mij doen besluiten definitief afscheid te nemen van het merk Renault. Ondanks dat de wagen als ie het doet, prima rijdt zal ik nooit meer een in een Renault rijden. Ik heb bij een Forddealer een prima deal kunnen maken voor een nieuwe focus.

PROBLEMEN

Na 2 jaar:

Tot op heden geen echte problemen ervaren. De auto doet het tegen vaakgehoorde klachten en opmerkingen eigenlijk prima. Het enige dat ik wel ervaar is vaak piepende remmen en bij een zeer lage snelheid hoor je bij het insturen een piepend geluid. Navraag bij de dealer leert dat de remmen te maken hebben met de remvoering die Renault gebruikt. De piepende stuurkolom zou te maken hebben met druk die ontstaat als er veel kracht op de stuurkolom komt.

Beide aspecten mag de dealer toch even nakijken voordat de auto 2 jaar is.

De dealer heeft het inmiddels bij de beurt nagekeken.

Piepende remmen: rem rechtsachter bleek te blijven hangen, is bijgesteld.
Piepende stuurkolom: blijkt het geluid van de aandrijving van de stuurkolom te zijn. Moet maar wennen. De piepende remmen zijn weer terug. Blijkbaar heeft Reanault toch moeite met het fabriceren van goede geluidloze remsystemen.

Wat me wel opvalt tijdens het vele gebruik van de cruise-control is dat bij het in- en uitschakelen van de cruiscontrol op een vaste snelheid er vaak een schokje komt als de cruisecontrol in werking treedt op uit wordt geschakeld. Wellicht heeft dit te maken met het ietwat nerveuse gas van de Renault.

28-2-2008:
Zie beschrijving. Het is m.i. helaas geen wagen die je moet kopen als je weinig garagebezoeken wilt afleggen.

15-05-2008:
In de afgelopen maanden weer een nieuwe klacht. ’zingende veren’. Gelukkig hoor je er buiten de auto amper iets van, maar binnenin overstemt het geluid de radio en het rijgeluid zelfs.

Dit was de laatste klacht die ik in de Renault meemaak. Ik stap over naar Ford.

2,3
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens