Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf65.012 km
KM-stand laatst110.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 68.200 km

De Peugeot 308 SW beviel ons prima maar het was een Lease-auto, en die moest ik inleveren omdat ik van baan wisselde. Met een wat beperkter budget op zoek gegaan naar een vervanger met vergelijkbaar ruimteaanbod, niet te oud en nog niet te veel kilometers op de klok. Na lang zoeken uiteindelijk deze Megane GT 1.5 dCi 105 PK uit 2007 gevonden bij een Renault Dealer, met 1 jaar TOP Ocassion Garantie waarmee je bij iedere Dealer in Europa terecht kunt.

De auto:
Zoals gezegd een "Renault Megane GT 1.5 dCi 105 Business Edition". Best een rijke uitrusting met onder andere: Cruise Control / Licht- en regensensor / Lederen stuurwiel / Klimaatregeling / Middenarmsteun / Electrische ramen voor en achter / Zonnerschermen in de achterdeuren. De auto is precies 2 jaar oud en heeft 65.000 kilometer gereden. Met gemiddeld zo'n 25.000 km. per jaar is het best interessant om te dieselen. LPG was goedkoper geweest, maar de dCi rijdt stukken beter dat de 1.6 16V op LPG. Verder zijn wij altijd wel gecharmeerd geweest van het uiterlijk van de Megane GT. Auto heeft een chique uitstraling, doordat het hele uiterlijk in zilvergrijs is uitgevoerd. Jammer dat er geen LM velgen op zitten. Misschien dat ik die nog aanschaf als de zomerbanden op deze (15" stalen velgen) opgereden zijn. Het ruimte aanbod vonden wij zeer verrassend. Als je de Megane en de 308 SW naast elkaar zet, oogt de 308 stukken groter. Binnen merk je daar gelukkig verdomd weinig van. Mijn vrouw heeft stukken meer beenruimte voorin, als de maxi-cosi achter de bijrijderstoel staat. De bagageruimte is qua inhoud ook prima! Ook goed zijn alle vakjes in de vloer waar je nog spullen op kunt bergen. Lekker weinig rommel in de auto en het dashboardvakje. Jammer is wél dat MP3 nog steeds niet standaard is! Je moet er een aparte module voor aanschaffen waarvan je niet wilt weten wat die kost. Voor minder geld heb je een Alpine radio met geïntegreerde Parrot handsfree chipset! Het geluid wordt dan ook in een keer stukken beter.

Het rijden:
Zoals al in meer reviews te lezen, is de Megane vrij gezapig afgesteld. Echt gericht op comfort! Ik zou het fijner hebben gevonden een en ander wat sportiever was geweest, maar het stoort me niet. ’t Is een kwestie van wennen. De stoelen zijn overigens wél hard genoeg. Ze zitten goed en bieden veel steun. Ik heb nog geen last van mijn rug gehad. Het dashboard is duidelijk afleesbaar en alle knoppen zitten goed binnen handbereik. Bediening van de Cruise Control op het stuur vind ik persoonlijk de mooiste oplossing. Je kunt altijd duidelijk aflezen welke knop waarvoor dient. De motor is lekker vlot en stil, al heeft hij wel last van een beetje een turbogat. kwestie van iets eerder gasgeven. Ik was er vrij snel aan gewend. Vooral in de hogere versnellingen vind ik de trekkracht écht super. Ik hoef bij 80 in de 5 niet terug te schakelen om vlot in te kunnen halen. Kortom, prima eigenschappen voor een gezinsauto! Ruim, vlot en comfortabel

Pluspunten na 3000 km.:
- Ruimteaanbod.
- Lekkere motor die 105 PK diesel!
- Zonneschermen in de achterdeuren! Dus niet van die dingen met zuignappen op de ramen.

Minpunten na 3000 km.:
- Brandstof verbruik is toch wel fors hoger dan ik had gehoopt. Tot nu toe 5,7 / 100 km.
- Rammels en kraakjes. Dat was in de 308 duidelijk beter voor mekaar. Nu had die wél 40.000 km. minder gereden, maar tóch. Vooral de portierrubbers produceren veel geluid. Ga ik toch nog even mee langs een dealer.

Update

  • 82.500 km

Na 17500 km. vond ik het wel tijd voor een update, hoewel er eigenlijk weinig te melden valt. De auto loopt als een zonnetje en ik ben nog steeds ontzettend tevreden! Er is één dingetje waarvoor ik nog even naar de dealer ga: De min-knop van de cruise-control werkt soms niet. Of het iets met de temperatuur te maken heeft of een slecht contact, ik ga ervan uit dat het opgelost kan worden. Waar ik wél ontzettend van baal is de toegankelijkheid van de koplampen. Dat gaat niet via het motorcompartiment, maar via een luikje (met de nadruk op JE). Als mijn dochtertje een paar jaar ouder is, kan ik haar misschien kapotte lampen laten vervangen, want haar handjes passen er dan nog net doorheen. De Dealer in de buurt rekende € 25,-- om de lamp goed af te stellen. Eigenlijk jammer gezien de constructie, maar aangezien ik de auto daar niet heb gekocht maak ik er geen punt van.

Volgende update bij 100.000 km, of als er eerder iets te melden valt.

Update

  • 106.000 km

We zijn nu ruim over de 100.000 kilometer met de Megane, en alles gaat nog steeds prima! Morgen krijgt de auto een onderhoudsbeurt en worden de distributieriem / waterpomp en alle bijbehorende benodigdheden vervangen. Gezien de kilometerstand en de leeftijd van de auto (ruim 4 jaar) laat ik dat nu meteen meenemen, dan hoef ik daar niet nog een keer apart voor terug. Tevens wordt het knipperlicht rechtsvoor gerepareerd. Hierover verdrop meer....

We zijn nog steeds erg content over onze Megane! Hij brengt ons altijd comfortabel naar onze bestemming en heeft ons nog nooit in de steek gelaten of onze spaarpot leeggeroofd. Het probleem met de Cruise Control uit de vorige update is door de plaatselijkde dealer onder garantie verholpen. Het bleek aan een defect in de kabelboom te liggen. Er is gedurende de afgelopen periode 1 mankementje geweest: een lekkende retrourleiding (onderdeel van het inspuitsysteem). Hierdoor lekte er Diesel op het hete motorblok en dat zorgde, vooral bij stilstand of lage snelheid, voor een vervelende brandstoflucht in de auto. Onderdeel was op voorraad bij de dealer en snel vervangen. Kosten: E 83,-- dat valt dus reuze mee!

Wat me wel in toenemende mate begint te irriteren is de slechte bereikbaarheid van de verlichting aan de voorkant. Dimlicht vervangen lukt inmiddels wel (even op de krik en het wiel verwijderen, rechts voor ook nog het spatscherm), dan is het wel te doen met mijn grote handen. Maar nu het knipperlicht recht voor... Dat weigert regelmatig dienst. Het lampje is niet kapot, maar de fitting waar het in zit maakt slecht contact. Onderdeel aan zich zal niet veel kosten, maar ik vraag me af wat er moet gebeuren om het geheel (fitting incl. lamp) uit de lichtunit te verwijderen. Onder welke hoek ik het ook probeer, er is gewoon geen plek om de fitting met de lamp in zijn geheel uit de lichtunit te verwijderen. Het zal toch niet zo zijn dat hiervoor de halve voorkant moet worden gedemonteerd....? Het lijkt erop dat zelf verlichting vervangen niet meer van deze tijd is :-( Slechte zaak!

Afscheid

  • 110.700 km

Na 2,5 jaar trouwe dienst nemen we afscheid van de Megane. Toch wel een beetje met pijn in het hart, want het was een prettige auto voor ons 4-persoons gezin. De enige minpuntjes die ik in 2,5 jaar heb kunnen vinden zijn de rammels in het interieur en de bereikbaarheid van de verlichting. Verder heb ik in 2,5 jaar tijd maar 1 reparatie buiten het reguliere onderhoud gehad. Kosten: E 80,-- en niks wat de auto aan de kant heeft gehouden. Betrouwbaarheid daarom verhoogd naar 5 sterren. De eerste bevindingen over de Espace staan inmiddels in een nieuwe review. Ik ben benieuwd of deze uiteindelijk net zo betwourbaar blijkt te zijn als de Megane :-)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.