Renault Mégane Coupé 1.6e (1999)

autoreview

Renault Mégane Coupé

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 1.6e
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na al eerder een Megane in 1996 gekocht te hebben
waar we met pijn afstand van hadden moeten doen
wegens ’auto van de zaak’ zijn we in 1999 gelijk
weer voor een showroommodel gevallen. Er was op
het eerste gezicht eigenlijk weinig veranderd maar
iemand met oog voor details zal gezien hebben dat
er toch kleine verschillen zijn. De linker
voorstoel laat zich niet meer naar voren schuiven
bij een opengeklapte rugleuning, hetgeen het
instappen voor de achterpassagier aan de
bestuurderszijde er niet makkelijker op maakt. De
koplampen zijn nu integraal, de vorige keer waren
dimlichten en verstralers nog gescheiden. De
afstandsbediening voor de vergrendeling werkt nu
radiografisch, waar het eerst nog infrarrood was.
Dat is een grote verbetering, we kunnen nu de auto
openen vanaf een metertje of veerig. Dat geeft
met name op drukke parkeerterreinen soms ruimte
voor een geintje.

Maar afgezien van bovenstaande details is er
gelukkig niets veranderd. De auto rijdt nog
altijd soepel, schakelt uitstekend en tamelijk
precies met een redelijk korte slag, en de
wegligging is nog steeds grandioos voor deze
klasse. Het blijft leuk om in de bochten van
klaverblad Badhoevedorp er (soms) iemand compleet
uit te rijden. Bovendien straalt de auto een
elegantie uit die er in de loop van de tijd niet
minder op is geworden.

Als we weer plaatsnemen in de auto bekruipt ons
een aangenaam gevoel van nieuw maar toch
vertrouwd. De meeste instrumenten zitten weer
waar wij vinden dat ze horen te zitten en we maken
ons opnieuw vrolijk om de wat onbenullige plek van
de alarmlichtenschakelaar. Iemand die rechts
voorin meerijdt en wat langere benen heeft dan
gemiddeld schakelt soms onbedoeld de alarmlichten
aan. En bij 140 km/h op de snelweg duurt het even
voordat de bestuurder dat doorheeft...

Het comfort is prima, de stoelen voelen niet te
zacht aan en bieden voldoende (zijdelingse) steun. De motor laat boven de 4500 toeren wel weten dat
hij voor je aan het werk is, maar dat benadrukt
het tamelijk sportieve karakter van de auto.

Alleen de ruimte, of liever gezegd het gebrek
eraan, is een belangrijk minpunt en maakt de auto
volstrekt ongeschikt als gezinsauto. Maar ja, wie
koopt er dan ook een coupé als familiewagen.
Achterin vinden zelfs passagiers die maar enkele
turven hoog zijn erg weinig beenruimte, of gaat
die ruimte ten koste van de voorpassagiers. Toch
is het autootje in practische zin nog goed in te
zetten als vrachtwagentje: door het beproefde
systeem van wegklapbare rugleuningen achterin en de tamelijk lage achterklep ontstaat een redelijke
laadvloer waar lange en platte zaken goed in
passen. Als je op verjaardagsfeestjes vertelt dat
je in je coupeetje een hele IKEA stellingkast mee
naar huis kan nemen gelooft niemand je. En al
helemaal niet als je vertelt dat je dat alleen
hebt gedaan, hoewel dat de enige manier is.

Helaas heeft Renault besloten de Coupé in zijn
huidige vorm uit de Megane-lijn te halen. Dus ondanks onze positieve ervaringen zal onze volgende auto geen RM Coupé zijn.

PROBLEMEN

De auto heeft ons al ruim een ton trouw gediend. Afgezien van normale slijtage hebben we alleen last gehad van een gescheurde v-riem, versleten wiellagers linksvoor, en de bediening van de electrische (uitklapbare) ramen achter.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.