Renault Mégane 1.9 dCi 120 Privilège Luxe (2003)

autoreview

Renault Mégane 1.9 dCi 120 Privilège Luxe (2003)

Signalement

UitvoeringMégane 1.9 dCi 120 Privilège Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor een tweedehands betaalbare snelle diesel met genoeg ruimte voor vakanties en ruimschoots comfort voor 40000 km per jaar kwamen we uit op een renault megane hatchback. We hebben in december een viereneenhalf jaar oude 1.9 dCi gekocht met 143K op de klok. Zoveel auto voor zo’n auto voor zo’n prijs konden we van andere merken niet vinden. Het bouwjaar 2003 was tricky (vroeg model) maar de garantiehistorie liet alleen een vervanging van een inspuitpomp en een deursensor zien. De distributieriem was al gedaan, de banden waren vers en het occasionbedrijf reed er zelf al een half jaar in rond (vanaf 130K, maar te duur in de markt gezet), allemaal tekenen dat het zo’n brak model niet was.

Het ontwerp sprak ons aan vanwege de eigenzinnigheid en het idee dat ie nog steeds up-to-date is. De kont is nogal dik en daar moet je van houden en de voorkant is vrij hoog en kort, maar stoort niet in het geheel. In de vorm van een break vonden we ’m saai en een sedan is gewoon lelijk. Het interieur is erg stijlvol, zeker in deze lichte privilege-variant met het panaromadak.

Het comfort is echt top. Het ’alles automatisch en elektrisch’ motto van Renault (lampen, ruitenwissers, dimspiegel, airco, sleutelcard, cruise control, raam- en spiegelbediening, panoramadak...) geeft je het gevoel in iets veel duurders te zitten dan een middenklassertje. De stoelen zitten prima, ook bij lange ritten. Alleen zijn ze Duits-hard en een beetje kort. Door de hoge zit worden je benen echter prima ondersteund. Door de instelbaarheid van de stoel en het stuur is altijd wel een goede houding te vinden. Achterin kun je ’achter jezelf’ zitten, maar echt ruim is het niet. Het geluidsniveau is erg laag, vooral als je de motor tussen 1600 en 2200 toeren houdt.

De motor is een pareltje met veel kracht onderin. Bij terugzakken onder de 1500 toeren pakt ie soms wat sloom op, maar als de turbo er in schopt, gaat ie als aan een elastiek. Ongeacht de versnelling, helling of snelheid weet ie altijd een stevige duw in de rug te geven en anderen het nakijken te geven. Bij volgas is dit niet zelden met een lekkere dieselrookpluim, dus dat doen we niet al te vaak. De zesversnellingsbak sluit perfect aan op de motor, maakt logische stappen, schakelt licht en met een klik. En een tandje overslaan is geen probleem. In vergelijking tot andere Meganes lijkt het of het model in eerste instantie voor deze diesel en versnellingsbak is gemaakt en in tweede instantie voor de andere motorvarianten, zo goed klopt het geheel. De koppeling is verder licht en soepel. Een verbruik van 1 op 16 is trouwens makkelijk te halen.

Het onderstel is mooi comfortabel, niet bijzonder scherp, verbazingwekkend lang neutraal en soms wat stoterig op oneffenheden op snelheid. Het zet geen nieuwe standaarden en geeft je niet het plezier dat andere auto’s in deze klasse kunnen geven. Op de snelweg voelt hij zich het beste thuis met gewichtige besturing die erg koersvast is. Van spoorvorming heeft ie geen last en ook zijwind doet ’m niets.

PROBLEMEN

Bij aanschaf vielen gelijk een paar zaken op die we voor een prikkie zelf hebben gerepareerd. Zo was de raamschakelaar links achter en deurverlichting links achter kapot. Vijftien euro en een kwartiertje later was dat ook weer opgelost. De wiellager (ook al links achter!) gaf wat herrie, iets wat we bij de 150K beurt hebben laten verhelpen. Toen hebben we ook de remmen schoon laten maken, wat het schrapende geluid dat ontstaan was tijdens de wintersport heeft verholpen. De beide voorlampen zijn (natuurlijk) al een keer kapot geweest, maar de dealer heeft kosteloos onze zelfgekochte lampjes erin gedraaid (Arend, Eindhoven). Het stuur, de deurgrepen (binnen) en de pookknop zagen er niets zo best meer uit, vooral omdat het lichte interieur zo besmettelijk is. Het stuur was eigenlijk gewoon een kwestie van hard poetsen. De deurgrepen hebben we zelf vervangen (moet de hele deurbekleding voor weggeklapt worden) en de pookkknop hebben we de belettering van afgekrabt waarna je een heel acceptabel ogend zwart vlak krijgt. Nieuwe beige vloermatten met uitsparing voor de vloerluiken zijn trouwens niet meer te krijgen, een beetje jammer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.