Renault Laguna RXI 1.6 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna RXI 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In mei 2005 was ik toe aan een andere auto door hoge reparatiekosten voor mijn toenmalige Volvo 440. Eigenlijk wilde ik een Volvo V40 aanschaffen, maar de aanschafprijs van die auto lag me net te hoog. Nooit aan een Renault denkende liep ik deze 5-drs Laguna ’tegen het lijf’ bij een dealer.
Direct viel ik voor de ruimte, het aangeklede exterieur met mistlampen, licht metaal en spoiler, maar vooral ook door de aanwezigheid van de automatische airco en de electrische ramen voor.
Inmiddels is de kilometerstand van 79.000 naar 114.500 gebracht en kan ik zeggen dat ik met veel plezier deze auto rijd. Wat me erg bevalt is het comfort en de ruimte. Achterin zit je goed en er is voldoende bagageruimte. In de zomer maken we aardig wat kilometers met een volbepakte auto en ik doe dat met plezier.
De motor daarentegen is wat aan de zwakke kant. Op snelheid merk ik hier niets van, behalve dan dat er flink wat toeren gedraaid moeten worden die je ook wel hoort. Maar wat hinderlijk is, is het gebrek aan trekkracht onderin. Een kruising oprijden in de tweede versnelling en dan optrekken is geen pretje. Vaak schakel ik terug naar zijn 1 om op tijd het kruispunt vrij te maken of om een helling goed te nemen bij langzame snelheden (scherpe bochten). Maar in dagelijks normaal gebruik is het allemaal te overzien.
PROBLEMEN
Problemen heb ik gehad met een zwakke accu in de winter. Uit voorzorg is deze op tijd vervangen. En in april van dit jaar (2006) onstond er plotseling een flink geluid bij het rijden. Ik dacht aan afwikkelgeluiden van de banden, omdat ik net was overgegaan naar de zomerbanden. Bleek uiteindelijk veel erger, namelijk een kapot rechter wiellager.
Dit valt te scharen onder normaal onderhoud lijkt me.
Binnenkort staat de distributieriem op het programma bijvoorbeeld.
Update na beurt 14-11-06
Distributieriem bleek al eerder vervangen te zijn (vlak voor aanschaf) en hoeft voorlopig niets aan gedaan te worden. Daarentegen waren er wel enkele andere slijtage reparaties:
- achterremvoering vervangen
- achterwielremcilinders vervangen
- remblokken vooras vervangen
- remschijven vooras vervangen
- remklauwen gereinigd
- buitenste hoes aandrijfas vervangen
Kortom een complete remmen revisering! Op zich vind ik dat na 115.000km niet echt onmogelijk lijken. Nu kunnen we in ieder geval wat dat betreft er weer tegenaan.
Update per 24-11-07
De Renault gaat vervangen worden door een nieuwe auto, naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een Volvo. Met de Laguna is niets mis, maar ik miste het gevoel dat ik bij Volvo wel heb en de kans doet zich voor om dit merk te gaan rijden.
Wat is er in het afgelopen jaar met de Laguna nog gebeurd?
Eigenlijk vrijwel niets, ja er is nog eens 30.000 km bijgekomen en heeft een normale beurt gehad waarin de bijzondere vervangen onderdelen waren;
- spiegelglas vervangen (verwarming deed het niet meer)
- ashoes vervangen (ter voorkoming van slijtage)
De Laguna is tot nu toe mijn beste auto geweest (na Volvo 340 en 2x 440) en de aanschaf van opnieuw een Volvo is dan ook meer een gevoelsbesluit dan rationeel denken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren