Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V Tech Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na vier jaar Alfa 156 1.8 SW liep mijn leasecontract af. Best wel jammer, de Alfa is een heerlijk rij-ijzer maar toch wel een beetje krap voor een gezin. Dus op zoek naar iets anders!
Mijn keuze is gevallen op de Laguna Grand Tour 20T in de Tech-line uitvoering. Weliswaar het ’oude’ model. Het is een ruime, luxe en comfortabele auto. Het mooiste is toch wel de motor. Wat is dat een soepel ding! Vanaf ruim 2.200 rpm geef je de meeste weggebruikers het nakijken en dat in een heerlijk rust.
De stoelen zitten prima en geven veel zijdelingse steun.
De besturing is toch wel lekker direct (de Alfa is natuurlijk nog directer, net een kart) en verder probleemloos.
Het brandstofverbruik valt niet tegen. Een rit naar Zwitserland met 3 personen met bagage, diverse stukken 190 km/h op de Autobahn, berg-en stadsritten, resulteerde in een gebruik van 1:12,3 gemiddeld, over 2.500 km. Niet slecht voor zo’n snelle bak.
De 6-e versnelling is een echte overdrive en geeft een heerlijke rust(130 km/h bij 3.000 rpm) waarbij er, dank zij de T, toch een stevige trekkacht aanwezig blijft. Ook het rijden met een caravan is een nieuwe ervaring, wat een trekkracht!
Natuurlijk zijn er nog snellere Turbo’s maar deze Laguna is wel helemaal compleet met navigatie, Xenon verlichting, lederen/alcantara bekleding en een hoop ruimte voor een hele nette prijs.
Om toch nog even een paar minpuntjes te melden:
de auto is gevoelig voor acceptgiro’s van het CJIB(gebruik de snelheidsbegrenzer, ideaal!);
het geluid van de audioinstallatie(4 x 30W Carbasse Auditorium) valt t.o.v. de Alfa wel wat tegen(de bassen zijn wat vlak)en er zitten resonanties in de speakers;
Het maximale aanhangwagengewicht is veel te laag(1.300 kilo geremd) voor een auto met dit motorvermogen en -koppel.
Ook het maximaal toelaatbaar treingewicht van 2.950 kilo laat weinig ruimte voor bagagegewicht bij het trekken van een caravan van 1.300 kilo met 4 persoonsbezetting.(dit is na de face-lift van maart ’05 niet veranderd).
Voor de rest een heerlijke auto
PROBLEMEN
Koppelingspedaal bleef soms hangen rond de "vrije slag" Is door de dealer verholpen d.m.v.smering.
Verder gelukkig nog niets!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.