Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège (2001)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège (2001)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze Laguna december 2003 tweedehands gekocht van een particulier. Uitvoering met achteruitrijsensors, Carminat audio met 6-cd wisselaar en full color navigatiesysteem.

Kmstand: 87000. Ondanks dat ik er pas 8.000 km mee heb gereden, heb ik toch al wel een redelijk beeld gekregen. De stuureigenschappen en comfort bevallen mij goed. De motoreigenschappen vallen mij een beetje tegen. Hij is sterk genoeg maar heeft de neiging wat in te houden rond de 2.000-2.500 toeren. De 6-bak is echt heerlijk, schakelt superlicht en zorgt voor een aangenaam geluidsniveau.

Het piepje van de achteruitrij-sensor is erg zacht maar werkt verder prima. Handig zijn de beugeltjes in de laadruimte waaraan je trekbanden kan bevestigen.

Het navigatiesysteem werkt wat omslachtig en vind ik niet al te snel rekenen. Ook is door lichtval het scherm soms wat lastig afleesbaar. Verder doet die zijn werk prima. Het audiosysteem voldoet, niet meer en niet minder.

Als ik wat meer kilometers heb gemaakt, meld ik mij weer.

Kmstand: 93500. Problemen met de geringe trekkracht in het lage toerengebied zijn verleden tijd. De bedrading naar de turbosensor bleek een breuk te vertonen. Dit probleem veroorzaakte motormanagement-problemen met als gevolg injectiesysteem storingen. Net terug van een vakantie Italië en ik ben alleen maar meer enthousiast over deze auto geworden. Het is een heerlijke Autobahn-jager met verrassend laag verbruik. Het apart te openen achterraam is ideaal om de laadruimte efficient vol te pakken. De sprekende boordcomputer lijkt wat bemoeizuchtig maar geeft precies aan wat er aan het handje is.

Kmstand: 116000. Afgelopen zomer in Italië kortsluiting bij de kabel van de startmotor (doorgesleten tegen een motordeel). Zelfs na het verhelpen van de oorzaak was de auto nog niet in orde. Uiteindelijk is hij met de ANWB terug naar Nederland gebracht. Resultaat een nieuwe computer en zekeringkast. Totale kosten zo’n 1000 euro. Renault aangeschreven voor een tegemoetkoming in de kosten. No way, slechte zaak.

Kmstand: 130000. Geen problemen meer gehad. Ik ben nog steeds erg tevreden over de rijeigenschappen. Ik rij gemiddeld 6.1 liter/100 km en dat is inclusief vakanties en woon-werk verkeer. De pijn van kortsluiting is nu wel weer vergeten.

Kmstand: 148000. Hij gaat als een speer, geen gebreken het afgelopen jaar. Op vakantie naar Frankrijk en Italie waarbij het openklapbare achterraam weer goed van pas gekomen is. Het Navtech navigatiesysteem toont in dit soort tripjes zijn echte waarde. Nooit meer dwalen in vreemde steden en verkeerde afslagen nemen. Daarnaast een prima hulp bij het zoeken naar een parkeerplaats rondom het punt waar je wil zijn.

PROBLEMEN

De vorige eigenaar heeft de volgende problemen gehad:

- Nov01: Schijven vervangen (garantie)
- Nov01: EGR klep vervangen (garantie)
- Okt02: Ombouw inspuitsysteem (terugroepactie)
- Mrt03: Cruisecontrol toetsen (garantie)
- Mei03: Middelste uitlaatdeel vervangen (garantie)
- Set smart cards
- Dec03: Climat control unit vervangen omdat de verlichting kuren gaf (gedeeltelijk garantie)
- Dec03: Turbosensor vervangen (gedeeltelijk garantie en achteraf onnodig)

Mijn problemen tot nu toe:
- Feb04: Lekke intercooler vervangen, was (gedeeltelijk) reden van inhouden motor (gedeeltelijk garantie)
- Feb04: Nieuwe gloeibougies, op aangeven van testcomputer(gedeeltelijk garantie)
- Apr04: Breuk in bedrading naar turbosensor, is gerepareerd. Reden van motormanagement storingen en inhouden motor.
- Aug04: Kortsluitng in startkabel doordat kabel in de fabriek slecht gelegd is (verklaring monteur). Door deze kortsluiting is de centrale computer + zekeringkast kapot gegaan.
- Dec04: Grote beurt + APK. Fuseekogels en rubbers te veel speling, draagarmen voor en rubbers achter vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.