Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd nu al zo’n vier jaar met plezier in een Renault Laguna Grand Tour.
Ik vond het (en vind het nu nog steeds) een mooie auto voorzien van (relatief) veel standaard opties. Naast de standaard opties beschikt mijn auto ook nog over een electrisch kantel-/schuifdag (1 m2 groot !) en parkeersensoren in de achterbumper.
Comfort ****
Het blijft een Frans woord en je verwacht dan ook van een Frans merk wat het moet inhouden. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over de Laguna. Ik moet er wel bij zeggen dat dit de eerste Renault is waarvan de zittingen berekend zijn op mijn lengte (1m90). Zeker in de Dynamique uitvoering met de wat sportievere stoelen die veel zijdelingse steun geven. Ik denk echter dat de voor de meer corpulente medemens onder ons de zittingen aan de ’smalle’ kant zijn en dus niet comfortabel zullen zijn.
Ook de zesversnellingen dragen bij tot het comfort, want de motorgeluiden blijven op normale snelheden van tussen de 110 en 140 km/u mooi op de achtergrond.
De standaard 17’ lichtmetalen velgen zorgen er echter wel voor dat het veercomfort wat negatief beïnvloed wordt. Wanneer over een niet geasfalteerde weg gereden wordt zijn korte stoten voelbaar.
Motorisch ****
De 1.9 Dci motor met 120 pk is (relatief) snel en zuinig. Ik behaal gemiddeld (met een niet echt zuinige rijstijl) een verbruik van 6,5 l/100 km. Bij stoplichten hoef je je niet direkt zorgen te maken wanneer je voorgesorteerd staat aan de linkerkant van de weg, want je bent snel zat weg.
Ontwerp ****
Het ontwerp van de Renault Laguna kun je best als ’geslaagd’ samenvatten. Modern, stylistisch in verhouding en niet ’overdone’. Zeker in de Grand Tour uitvoering vind ik ’m geslaagd. Maar dat heeft ook zeker bijgedragen tot het succes van deze auto in de lease-markt. Ondanks dat het een behoorlijk grote auto is, is het geen ruimte-wonder. Auto’s als een VW Passat Variant of een Opel Vectra Stationwagon beschikken over zeer zeker een grotere laadruimte.
PROBLEMEN
- Koppeling na 20.000 km vervangen (garantie). Terugroepactie van de fabriek. Koppeling af-fabriek was te "licht" voor deze versie. Met nieuwe koppeling ondertussen ruim 100.000 km zonder probleem gereden, maar is nu wel aan vervanging toe (begint bij hoge snelheid te slippen).
- Koppelingscylinder ondertussen twee keer vervangen. Eerste keer bij 130.000 km ivm lekkage. Tweede keer bij 135.000 km, maar dit was garantie. Blijkbaar iets niet goed gegaan bij de eerste vervanging.
- De standaard 17" lichtmetalen velgen zorgen wel voor een verhoogd risico van lekrijden. Ondertussen is me dit al een aantal keren overkomen. Let vooral op bij polderwegen met daarnaast stukken onverhard. Een niet al te diepen kuil kan bij 70 km/u al een lekke band opleveren.
- Af en toe een kleine storing in het electrisch systeem, maar meestal na uit en opnieuw weer aanzetten van de motor verdwenen de meldingen in het dashboard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 1.6-16V Authentique Airco, Cruise control, Trekhaak
- 2004
- 179.197 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 1.8-16V Dynamique
- 2003
- 175.863 km
Lezersreacties (0)
Reageren