Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 220.000 km een zeer betrouwbare Opel Calibra gereden te hebben ben ik uiteindelijk in 2002 overstag gegaan voor een demo-Laguna GrandTour van enkele maanden oud.
Mij sprak het model aan, technisch vooruitstrevend, 120 pk 6bak en in de demo-uitvoering voorzien van veel extra’s.

Ik ben zeer te spreken over de wegligging van de Laguna, kwaliteit van de stoelen en overige interieurafwerking. Na 185.000 km nog in goede staat. Airco werkt nog steeds top, net als cruise-control. Verbruik 1 op 19 is dik in orde, deze keer voor het eerst meer dan 1100 km met 1 tank gereden.

Toch is dit de eerste en laatste Renault voor mij, en dat heeft alles te maken met de schandalige (mechanische) kwaliteit die Renault heeft durven uit te leveren. Onderstaand noem de ik belangrijkste ergernissen op. Hierop heb ik Renault Nederland aangeschreven, hun reactie geeft blijk van arrogantie die niet te beschrijven valt; waar maak ik me druk om, alles is toch binnen de garantietermijn hersteld?

Gezien de door Renault zelf veroorzaakte imago schade raak ik het ding aan de straatstenen niet meer kwijt; met gekruiste vingers nog maar doorrijden dan.

Een ding is zeker, volgende wordt weer een Opel, VW of Toyota.

PROBLEMEN

Bij 62.000 km (auto net anderhalf jaar oud) de rechter achterrem vastgelopen. 4x (!) naar de dealer geweest, uiteindelijk remschijf, remklauw, remcylinder vervangen onder garantie

Bij 65.000 km hetzelfde met de linker achterrem, dit was echter na 2 pogingen hersteld.

Terugroepakties voor ABS en electronica

4x teruggeweest voor een spontaan lampje van de motorelectronica. Laguna gaat dan in noodprogram, motor uit/aan los het probleem meestal op. 3x na uitlezing niets gevonden, de 4e keer de turbodruksensor vervangen. Loste probleem overigens niet op

Tankklepje afgebroken

Alarmlampschakelaar gaat niet meer uit (2x vervangen)

Einde garantie:

Xenonlamp besturingsprint kapot (500 Euro);

Winterbanden laten monteren
1) verkeerd gemonteerd, verkeerde draairichting
2) 3x retour om bandenspanningcontrolesysteem te laten werken

Geregeld rij ik zonder wielen, althans als ik de waardeloze bandenspanningsindicatie moet geloven

Intercooler turbo kapot (ruim 400 Euro)

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.