Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Tech Line (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.8 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 155.000 km |
ERVARINGEN
De keuze tussen een Mégane GT en een Laguna GT heeft één cruciale factor de doorslag gegeven: de stoelen.
Na proefgereden te hebben in beide auto’s is de keuze gevallen op de Laguna GT, in het zwart en in een meer dan goed uitgeruste Tech Line uitvoering op LPG. (Dat laatste heb ik in het begin m’n twijfels bij gehad, maar nu geen enkel probleem meer.) De stoelen in een Mégane zijn echt te kort voor iemand van 1.90 meter, de Laguna scoort hierin veel beter. Nog niet helemaal optimaal, maar de werkgever staat alles toe zolang het maar een Renault is.
De zitpositie in de auto is ronduit zeer comfortabel en aan luxe geen gebrek in deze uitvoering: leder bekleding, geïntegreerd navigatiesysteem en ga zo maar door. De auto is een echte rijderswagen en zeer geschikt voor het vervoeren van 4 personen, die kunnen riant achterin plaatsnemen. De kofferbak staat geheel in dienst van design en is daardoor niet de allergrootste. Wel makkelijk toegankelijk door de los te openen achterruit.
Het rijden op LPG is tot nu toe volledig probleemloos, het tanken is wel even wennen: altijd in kou en regen aan de rand van het pompstation en na 380km is de tank echt leeg. Het verbruik is redelijk te noemen: 1:10 mede door redelijk veel file-verkeer. Optrekken en scheuren is al niets voor een 1.8 motor en daar veranderd LPG ook niets aan.
Het rijcomfort is geweldig, de auto is erg stil en op lange rechte stukken in z’n element. De wegligging is ’gezapig’, ondanks de standaard 17’ l.m. velgen. Een bochtenridder zal het nooit worden. Mijn vorige auto was wat dat betreft een stuk sportiever.
Verdere positieve punten:
- uitrusting
- xenon verlichting
- uitstraling (subjectief punt)
Update 110.000 km:
Nog steeds probleemloos rijden, ik lijk wel een uitzondering inmiddels onder de Laguna rijders. Verbruik is nog steeds hetzelfde, LPG nog steeds na ca. 380km weer op. Tanken in België en Frankrijk gaat met adapter prima, LPG is daar redelijk tot goed verkrijgbaar, maar wel duurder.
Update 120k beurt:
Er deed zich een kleine merkwaardigheid voor: de rechterkoplamp wilde nog wel eens gaan knipperen in een bocht. Heel vreemd en vervelend. Wel weer hersteld.
Verder geen bizarre zaken, einde 2008 gaat het leasecontract aflopen, ben al voorzichtig naar opvolging aan het kijken.
PROBLEMEN
- Krakend stoelframe, keurig onder garantie vervangen
Update 110.000km:
- 1 sleutelkaart werkt niet meer goed, over 2 weken naar dealer.
- geen auto om trailers mee te trekken, boottrailer 1000kg is geen pretje. Oversteek na achteras is ook te lang.
Update 120k beurt:
Rechterkoplamp hersteld. Distributieriem is vervangen en er is een motorsteun vervangen. Laatste tijd heb ik steeds meer last van een ongewoon heftig schuddende motor bij de koude start. Die vervangen motorsteun heeft niet geholpen, ook al was deze stuk. Navraag bij de dealer gaf als antwoord: ’als we daar naar moeten gaan zoeken is het eind zoek dus dat doen we maar niet’.
Treffend voor een grootvolumemerkdealer?
Einde
- 155.000 km
31 december 2008 deze geweldige auto weer bij de dealer (Ridderkerk) ingeleverd. Ik ga 'm missen.
Geen problemen meer gehad met de Laguna de laatste tijd, echt een geweldige afstands-vreter.
Nu alweer een jaar verder waarin ik diverse uitloop-auto's van m'n nieuwe werkgever heb mogen rijden. En inderdaad mis ik de Laguna.
De eerste 7 maanden in Opel Astra's gereden, daarna sinds september 2009 een Megane Grand Tour 1.5 dci buss.ed.
Prima karretje, maar een Laguna is heel andere koek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.