Renault Laguna 1.9 dCi 110 Tech Line (2006)

autoreview

Renault Laguna 1.9 dCi 110 Tech Line (2006)

Signalement

UitvoeringLaguna 1.9 dCi 110 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat mijn moeder vijf jaar in een Laguna II van de eerste lichting had gereden (overigens met veel plezier), was het tijd voor een nieuwe auto. De grote zoektocht begon en al snel bleven er drie gegadigden over. De Volvo S40 werd als te klein bestempeld (te weinig ruimte voorin), de Peugeot 407 en wederom de Renault Laguna waren de laatst overgeblevenen. De 407 won het qua uiterlijk, maar zou dertig euro per maand meer gaan kosten, terwijl de uitrusting beduidend kariger was.
Dus opnieuw gekozen voor een Laguna. Nu van blauwmetallic naar roodmetallic, weer en 5-deurs, met standaard half leer, sportstoelen, 17’ lichtmetaal, grootbeeld navigatie met kleurenscherm en 6 cd-wisselaar. Als opties gekozen voor metallic lak, pack high tech (xenon, parkeersensoren achter en keyless entry) en parkeersensoren aan de voorzijde (gratis).

Het rijden in deze Laguna is echt een genot. De auto is comfortabel, zonder week te worden. De Tech Line is wel beduidend sportiever geveerd dan de vorige Privilège uitvoering. Maar beide zijn OK. De besturing is scherp, signalen vanaf het wegdek worden goed doorgegeven; commentaar in autotests op de Laguna begrijp ik absoluut niet. Wel moet ik toegeven dat deze beter stuurt dan de vorige Laguna.

Kwalitatief voelt deze auto bijzonder goed aan. Geen rammeltjes en kraakjes, alles sluit netjes op elkaar aan en voelt degelijk aan. Het idee dat de nieuwste Laguna een kwaliteitsstap vooruit heeft gedaan t.o.v. de vorige worden door mijn ervaringen bevestigd. Al ben ik wel benieuwd of ik er nog net zo over denk wanneer de auto ouder is en er meer mee gereden is. Xenon verlichting is echt super, duidelijk veiligheidsverhogend. Het navigatiesysteem subliem. Werkt ontzettend goed
en oogt fantastisch. Het meubilair zit als gegoten.

Update 25-02-2008
Blijkbaar is een deel van de profieltekst verdwenen. Aanvulling na 50.000 km: Renault bewijst wat mij betreft dat ze kwaliteit serieus is gaan nemen; de Laguna II phase II heeft hier zeker van geprofiteerd. Tot nu toe 0,0 problemen gehad met de wagen, geen rammeltjes te horen, niets! Renault kan het dus wel. Nog steeds zeer tevreden met de auto. Toch een paar opmerkingen. De 110pk diesel is redelijk pittig, maar komt soms net tekort. De 130pk diesel was achteraf gezien de betere optie geweest. Het is jammer dat je wat hoog op de bok zit, wat mij betreft had de stoel wat verder omlaag mogen kunnen. De kwaliteit van het interieur is zeker goed te noemen, de Laguna III laat echter zien dat het nog een stuk beter kan!!

Update 24-12-2008 (67.000 km)
Nog steeds zeer tevreden. Eén mankementje gehad die de auto niet aan te rekenen is. Onlangs schade gereden en vijf dagen een Toyota Avensis D4-D meegekregen. Onder het saaie uiterlijk schuilt een prima auto. Vooral de stille dieselmotor was erg prettig, hoewel de DCI al erg stil is.

Update 04-06-2011 (105.000 km)
In de zomer van 2010 liep het leasecontract van de Laguna af. Mijn ouders besloten de auto over te kopen (bij stand 90.000). Tot die tijd geen reparaties gehad, alles werkt naar behoren. Kosten van overname: 10 mille. Netjes dus, al is niet te ontkennen dat de Laguna bovenmatig snel afschrijft. Waarschijnlijk met 'dank' aan de reputatie van het pre facelift model. Toch, en dat zal je altijd zien na overname, twee maal achtereen een probleempje gehad bij kilometerstand 95.000. Eerst in de strenge winterperiode: accu begaf het. Kosten bij de Renault dealer hoog, doen we de volgende keer anders. Direct erna bleef het ABS lampje branden. Een sensor moest vervangen worden. Nu gelukkig 10k kilometer geen problemen meer gehad. Wel blijkt mijn moeder wat moeite te hebben met de breedte van de spatborden, getuige de vierde schade aan een van hen. Ook bij de vorige Laguna was dit een heikel punt. Verder blijven interieur en exterieur er netjes uit zien, behalve de armleuningen van de voordeuren die bladderen. Iets dat ik overigens herken van de Seat en Saab die ik heb gereden.

PROBLEMEN

Bij 60.000 kilometer bleef het ABS-lampje op het dashboard branden. Volgens de dealer had een steenmarter de bedrading op dat punt stukgebeten. Niet onlogisch, omdat de buurman al twee keer schade aan zijn auto heeft gehad door steenmarters. Dus we rekenen het de auto maar niet aan...

Zie boven en onder: weinig problemen gelukkig!

Still going strong

  • 140.000 km

Inmiddels ruim twee jaar verder met de Laguna. Nog steeds zeer tevreden. Wel een paar duurdere onderhoudsbeurten achter de rug, waaronder de distributieriem en remblokken en -schijven. Daardoor gebruikskosten een sterretje verlaagd. Niet vanwege de aard van de vervangingen, maar puur vanwege de daaraan verbonden kosten. Vorige maand een wat vervelend probleempje gehad. De auto startte niet meer op het parkeerterrein van een supermarkt. Na wat aandringen lukte het, maar enige dagen later ging het op de oprit thuis weer mis. De tegenover wonende garagist ingeschakeld en hij kreeg de Laguna weer aan de praat. Direct bij hem neergezet. Zijn lezing: oorzaak was een kapot lampje in het achterlicht. Hoe ongeloofwaardig dat ook klonk, na vervanging van het lampje geen problemen meer gehad. Zitten raar in elkaar, die Franse auto's... Verder blijft het een prima wagen. Zeer comfortabel en vlot genoeg! Verwachte inruil is over ongeveer een jaar, wanneer mijn ma met pensioen gaat. Mijn ouders willen wat kleiner rijden en ze zijn erg gecharmeerd van de nieuwe Clio. Dat lijkt een goede kanshebber te worden als opvolger van deze trouwe diesel.

Hij is er nog!

  • 160.000 km

Ik zie dat de vorige update van de Laguna van eind 2013 was... Nu, vier jaar later, is er slechts 20.000 kilometer op de teller bij gekomen. Maar na 11 jaar zijn mijn ouders nog steeds de eerste eigenaars van de rode Laguna II Phase II. De auto rijdt onverminderd goed. Vertoont weinig slijtage. In de laatste jaren zijn de kosten laag gebleven. Naast normaal onderhoud geen klachten. Het is de bedoeling om de auto te vervangen wanneer een grote reparatie zich aandient, maar voorlopig gaat-ie nog als een speer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.