Renault Kangoo RN 1.4 (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kangoo RN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Kangoo
- 180.200 km
Sinds een maand een Kangoo 1.4 RN in bezit, ingeruild op de Volvo, de Volvo werd te klein voor een gezin met drie kinderen, waarvan er 2 de puberleeftijd hebben.
Deze auto gekocht bij de universeel dealer, waar ook mijn vorige auto's gekocht en in onderhoud waren, en de ervaringen met deze dealer en het garagepersoneel zijn super.
Kreeg veel terug voor de Volvo, en de Kangoo heeft een uitgebreide beurt gekregen, waarbij distributieriem, waterpomp zijn vervangen, en een trekhaak zijn gemonteerd, daarnaast kreeg ik ook nog 6 maanden bovaggarantie.
Hoewel het een basicuitvoering is, met een relatief hoge kilometerstand is dat in ons geval niet erg, het aantal kilometerswat wij jaarlijks rijden is vrij laag, gemiddeld tussen de 5000 a 7500 kilometer. Daarnaast wat er niet opzit kan ook niet kapot.
De ervaringen tot nu toe zijn vooral erg positief, opvallend als je de auto start hoor je de motor totaal niet, de eerste keer vroeg ik me af of hij het wel deed. Rijden in een Kangoo is niet veel anders dan in een andere personenauto, vooral als je onder de 120 blijft, rijdt het nagenoeg hetzelfde, ook de zijwindgevoeligheid valt me mee, ja een stevige bries voel je wel, maar je gaat niet zwabberen., het geluid in het interieur is weliswaar redelijk aanwezig, vooral bij hogere snelheden, maar niet meteen irritant te noemen, heel prettig is het ruimtelijke gevoel wat je krijgt in de auto, en de daadwerkelijke ruimte, wat kun je er een hoop in kwijt.
Wat betreft het zitten, het is geen Volvo, maar het zit wel goed, hoewel de stoelen geen superkwaliteit zijn, zijn ze in verhouding tot de kostprijs van de auto, gewoon goed, ze zijn goed verstelbaar. Hoewel maar een 1.4 motor voldoet hij ruimschoots voor deze auto, nee het is geen snelheidswonder, hij trekt niet als eerste op bij het stoplicht, maar dat is ook niet nodig, ben wel heel benieuwd hoe het straks gaat met de vouwagen erachter.
De kosten zeker kwa brandstof vallen me mee, ondanks zijn hoogte rijd hij vrij zuinig, heeft ook te maken met rijstijl, dez auto nodigt uit tot rustig rijden.
Mijn eerste ervaringen zijn geheel postief te noemen.
update
- 181.800 km
De kangoo inmiddels 2 maanden in bezit, en mee op vakantie naar de Ardennen geweest. Vouwwagen, 2 pubers en een kleuter op de achterbank en volgeladen, bleek voor de Kangoo geen enkel probleem te zijn. Ja heuvel op, vooral de wat steilere was soms terugschakelen naar zijn derde versnelling, maar we kwamen wel boven. Opvallend was het gunstige brandstofgebruik, voor de 400 kilometer heen ongeveer 30 liter benzine, en terug ongeveer een zelfde gebruik gemeten. Een leuk detail is dat je in de Ardennen dus om de haverklap, Kangoo's, Berlingo's en Partners ziet rijden, de auto's lijken wel voor het heuvelachtige terrein gemaakt te zijn.
Kangoo verkocht
- 226.000 km
Na bijna 4 jaar in de Kangoo te hebben gereden is ze verkocht, er mankeerde teveel aan de auto om dat nog enigszins rendabel te laten zijn.
Terugkijkend, zijn het relatief gezien goedkope onderhoudsjaren geweest, maar is de restwaarde eigenlijk te laag. Maar de nieuwe eigenaar staat wel voor een aantal kosten, nieuwe remschijven, koppelingsplaten, APK keuring, distributieriem en waterpomp. Het was een fijne auto met name door haar ruimte, rij technisch is het allemaal wat minder en qua gebruik was ze ook relatief duur, of ik ooit nog weer zo'n auto koop, nee ik denk het niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.