Renault Kangoo Express Maxi Z.E. (2013)

autoreview

Renault Kangoo Express Maxi Z.E. (2013)

Signalement

UitvoeringKangoo Express Maxi Z.E.
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst140.500 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bijna 3 jaar met een E.V.

  • 74.000 km

Tja waar moet ik beginnen, er is eigenlijk niets mis mee met de Kangoo, aangezien ik maar een kleine 25.000 km per jaar rijd, en vaak ook nog ritten waarbij ik maar een halve acculading leegrijd, geen enkel probleem gehad.

In principe kun je met 2x laden per dag bijna 300 km rijden dus is dik 100.000 km per jaar en dus met alleen 's nachts thuisladen (wat ik doe) zo'n 50.000 km per jaar. Gemiddeld zit ik dus op maar 75 km per dag, zakelijk en privé.

Ik heb nog 2 jaar geen bijtelling dus kan ik privé zoveel rijden als ik wil.

Maar okay nu naar de auto zelf, hij/zij kan best mee in het verkeer, de top is begrensd op 130 km/uur en bij een verkeerslicht trekt een Golf GTI, of dikke BMW je eruit hoor, meeste "normale" auto's echter niet.

Vaak moet ik glimlachen om dat BMW spotje hoe stil ze zijn, ja duh als je 80 km per uur rijd of je rijdt met de radio aan, merk je aan niets dat je elektrisch rijdt natuurlijk.
Bandengeruis overstemd ook je benzinemotor als je een beetje goed geïsoleerde auto hebt, dus die stilte al voordeel valt af.

Het enigste verschil met een brandstof motor is dat je vanaf 0 tot 130 km per uur zacht in je stoel wordt geduwt en dat gaat door tot 130 km per uur, dus geen schakelmomenten en zelfs een automaat heeft dat niet, soort van Doorne duwband effect lijkt er nog het beste op. Je hebt maar 1 versnelling in de bak zeg maar.

In de winter met kachel en airco aan, dan kom je maar 100 km ver, das voor mij echt nooit een probleem geweest, gezien de woon/werk afstanden die ik heb.
Als je thuis laad en aan de stekker zit, start de kachel (als je wilt) om de auto en batterij voor te verwarmen, dat doet hij met de 230 volt van je huis, de auto is dan al warm, je ramen ontdooit, en je batterij gaat langer mee als ie warm is.

Of de auto vol met zware lading zit of helemaal leeg is maakt eigenlijk niet zoveel uit, de kachel met warme lucht is de echte stroomvreter.

Maar wie zet de kachel nou uit als het 10 graden vriest.

Zo kom ik meteen op de eerste en enige storing die ik ooit had, de kachel werd na 2 jaar niet meer warm, dat is gratis gemaakt door Renault, door een onderdeel van die kachel te vervangen (een voordeel van die kapotte kachel was dat de actieradius weer gewoon 140 km was, maar ikzelf met een dikke jas en handschoenen aan in de auto moest kruipen 3 dagen lang)

Hoe rijd het? ja denk maar alsof je met de motor uit bergaf rijd in Oostenrijk (levensgevaarlijk om dat in Oostenrijk te doen trouwens)

Een misvatting is ook vaak dat als je remt, dat dan de accu's worden bijgeladen, nee juist afremmen op de motor laadt de accu bij, dus als je remt laad je minder bij.

Remmen doe je dus zo min mogelijk, voordeel is dat je remblokken na 3 jaar nog als nieuw zijn, nadeel de auto vertraagd enorm, dus zit er een auto achter je die schrikt zich een hoedje omdat die denkt dat je aan de handrem trekt. (remlichten zouden moeten aangaan als je “gas” loslaat)

Na 2 jaar kreeg hij zijn eerste beurt, die was precies 80 euro zoals in 2013 was afgesproken. Ze checken alleen je verlichting, je koelvloeistof, en je profieldiepte van de banden.
Minpunt: de bekleding van mijn vorige bus (Trafic) was echt nog als nieuw na 5 jaar en 80.000 km, terwijl ik er altijd met werkkleding inzat, van deze Kangoo was de bekleding na 10.000 km met dezelfde werkkleding, helemaal op, 2 grote gaten erin binnen 1 jaar, helaas viel dat niet onder garantie....

De accu is een gewone auto accu, die is er voor de claxon, licht, ruitenwissers, radio enz. de batterij om op te rijden en ligt onder de bodem van de laadvloer achter, wat het goede rijgedrag verklaard, een zeer laag zwaartepunt.

Die batterij is en blijft van Renault, je huurt hem voor 90 euro per maand (das 3 euro per dag) en in een helemaal lege batterij gaat voor 1,80 euro stroom.

Dan kom je op 150 km delen door 5 euro, mijn Trafic koste 15 liter diesel voor 150 km en die was toen 1.40 euro, en bijtelling, en wegenbelasting, dus de keuze was snel gemaakt.

Renault geeft je levenslange garantie op die batterij, zodra hij nog maar 75% vermogen of minder levert krijg je een gratis nieuwe, das dan wel weer een voordeel van het huren.

Wat zijn de nadelen voor mij van elektrisch rijden, eigenlijk geen 1, ik zou kunnen zeggen ja ik wil met een caravan naar Zuid Frankrijk, alleen ik ga altijd met het vliegtuig op reis. Stel ik wil een keer 500 km rijden op een dag, omdat ik daar zin in heb, of weet ik veel wat voor reden, dan neem ik een taxi of huur een auto van het geld wat ik jaarlijks bespaar zou ik kunnen zeggen, maar ik (mijn vrouw) heeft ook nog een boodschappenwagentje, en die kan 1000 km op een volle tank.

Samenvattend:
als hij 5 jaar is moet ik even denken wat ik ga doen.
1. ik koop hem van mijn bedrijf tegen de restwaarde (8000 euro) en ga hem prive rijden.
2. inruilen voor weer een EV (ligt er een beetje aan wat de roverheid gaat doen met bijtelling enzo)
3. ik blijf hem zakelijk rijden tot ie op is. (wat wel heel lang gaat duren zolang Renault de batterijen gratis blijft vernieuwen)

dat zie ik over 2 jaar dan wel weer, een auto met een brandstofmotor erin komt na deze ervaring er nooit meer in, dat is zeker.

Nog een tip voor mensen die een hekel aan E.V. spul hebben, maak nooit een proefrit, want je gaat om.

na bijna 5 jaar

  • 90.000 km

even een update:
weer een beurt gehad, en weer 80 euro, weer nergens iets aan gedaan, was niet nodig, netjes na 90.000 km.
over een paar weken wordt hij 5 jaar oud en is hij afgeschreven.

Totale kosten 9.000 euro netto koopprijs, (na MIA, KIA en VAMIL en 5000 euro schoneluchtsubsidie taxi en bedrijfsauto op accu) min restwaarde 8.500 euro = 500 euro afschrijving in 5 jaar, ook netjes

90.000 km met gemiddelde van 1 op 50 bij vergelijk met diesel Trafic bus, ook netjes. (1 op 100 als ik de batterij had gekocht, maar was toen niet mogelijk)

wegenbelasting 0 euro, bijtelling 0 euro, verzekering zelfde als met de diesel Trafic, afschrijving Trafic was ongeveer 18.000 euro.

Overzetten op prive mag niet van de belasting dus maar verkopen aan kennis en 1 dag later terug kopen prive (de belasting wil zijn BTW vangen natuurlijk).

Actieradius van de accu zal rond de 99% liggen, ik merk geen verschil met een nieuwe accu i.i.g.

Hoewel straks 4% bijtelling niet echt veel is ga ik hem toch prive rijden, ik betaal uit principe geen bijtelling voor een auto die ik zelf al betaald heb, zou ik in loondienst zijn dan is 4% natuurlijk helemaal niets.

Die bijtelling is ook de reden dat ik geen nieuwe E.V. koop, de overheid heeft dat zelf in de hand gewerkt, met mij, zullen velen nu ook geen E.V. meer kopen (en dan bedoel ik eenmanszaken, ZZPers, freelancers)

Al met al de goedkoopste auto die ik ooit heb gereden, dat mag vast staan.

(P.S. er liggen wel nu net 4 nieuwe bandjes onder, dus onderhoud met 2x 80 euro beurt is totale kostenplaatje)

De batterij begint te verslijten

  • 135.000 km

Al weer een tijd geleden dat ik een update plaatste, dus bij deze.

De kosten blijven enorm meevallen, 5e beurt gehad, en weer waren die 80 euro voor een beurt.
Ik zag de voorste remblokken en die waren nog als nieuw, ongelofelijk bij 135.000 km.
Maarja remmen doe je maar zelden, de auto remt enorm af als je het "gaspedaal" los laat.
Verder geen onderdelen vervangen dus op bandenslijtage na geen kosten gehad tot nu toe.

Over de actieradius ben ik minder te spreken, nu ik met de accu in de winter nog maar 51 km kan rijden en Renault zegt dat er nog 76% resterende reserve in de accu zit, terwijl ze pas bij minder als 75% de accu die ik nu al 7 jaar huur en dus al ruimschoots anderhalf keer heb betaald, gratis vervangen (volgens de garantie die Renault op een huuraccu gaf).

Bij nader onderzoek op diverse Renault Kangoo Z.E. fora, bleek dat een aantal mensen toevallig ook bij testen nog 76% hadden allemaal. Toeval?

Ik heb niemand kunnen ontdekken die ooit een gratis accu kreeg, wel een software update en na een week weer hetzelfde probleem. Slechts 50 km i.p.v. de beloofde 160 KM actieradius.

Maar zelfs als ik de werkelijke actieradius in nieuwstaat (die was toen 132 KM in de praktijk) vergelijk met de huidige 51 km kom ik met mijn simpele wiskunde opleiding uit op minder dan 75% nu i.i.g.

Voor mij is de auto nog steeds wel bruikbaar, omdat ik vaak minder dan 50 km per dag rijd, maar werk verder van huis dan 25 KM moet ik helaas laten liggen als er geen laadpaal in de buurt van dat karwei te vinden is.

Dus 100% positief over de auto zelf, geen kapotte onderdelen zoals wiellagers, aandrijfassen, schokbrekers enz. goedkoop in onderhoud (25% voor wat ik bij de Renault Traffic altijd kwijt was) maar over de huuraccu garantie van Renault ben ik minder te spreken natuurlijk.

Al met kijk ik wel tevreden terug over de ruim 7 jaar dat ik hem had.
Door die te gekke regeling in 2013 van de overheid met de Kia, Mia Vamil regeling en 3000 euro schone lucht subsidie heb ik de eerste 5 jaar gratis auto gereden (ik betaalde 5400 euro netto achteraf en de inruilwaarde lag zelfs iets hoger toen).

Wat hij nu waard is weet ik niet, maar sinds dit jaar geeft de overheid weer 2000 euro subsidie (zowel zakelijk als prive) als men een gebruikte EV koopt, dus hij is nu daardoor weer iets meer waard geworden, maar ik houd hem nog wel even denk ik zo.

Batterij versleten

  • 140.500 km

Vorige week gingen er 2 waarschuwingslampjes branden op het dashboard.
Steeksleutel (storing aan de motor) en het lampje storing tractiebatterij. Dus naar de dealer in Eindhoven (Stern, voorheen Arend) en ja de accu had wat cellen kapot, na overleg met Renault Frankrijk werd besloten om de tractie batterij gratis te vervangen, dus ze sturen een nieuwe op die gisteren binnenkwam en eronder werd gezet. Dus mijn actieradius stijgt weer van 80-90 km in de zomer naar 130 km, wat leuk is maar ik rijd maar een 25-30 km per dag. Wel leuk is dat het testen en ombouwen geen cent kost en de dagwaarde ook wel iets stijgt met een nieuwe batterij, maar ik heb besloten hem helemaal op te rijden en gezien de levensduur van een elektromotor kan dat wel eens een tijdje gaan duren. Hij staat ondertussen op privé dus geen bijtelling, geen wegenbelasting en door zonnepanelen geen stroomkosten. Wel 90 euro per maand accuhuur voor die nieuwe accu en een paar tientjes voor de verzekering, laden aan een laadpaal doe en deed ik nooit.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens