Renault Clio TCE 100 Dynamique S (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCE 100 Dynamique S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 11.700 km |
Vergelijking Clio 1.2 TCE 100 t.o.v. versie 1.4 16
- 11.700 km
Zoals in onze review d.d. 27 december 2007 hebben wij destijds onze Clio 1.4 16V (Team Spirit) ingeruild tegen een 1.2 TCE 100 PK versie en wel in een Dynamique S versie.
Deze auto is begin januari 2008 afgeleverd en daarmede is inmiddels, alszijnde 2e auto, 11.700 km gereden. Tijd voor een korte vergelijking dus.
De 1.2 TCE motor is wat vermogen betreft sterker als de 1.4 16V versie. Het gaat allemaal wat soepeler en is daarmede dan ook wat stiller als de voorgaande 1.4 16V versie. Wat een klein beetje opvalt dat de motor echt warm moet worden alvorens de PK's naar boven komen. Dit schijnt een bekend verschijnsel te zijn van de turbo-geblazen motorblokken. Duurt overigens maar erg kort alvorens de auto (enigzins) op temperatuur is, dus dat wordt niet als echt bezwaarlijk ervaren. De auto loopt wel rustiger op de snelweg, daar dit type enkele honderden toeren minder maakt bij circa 120 km/uur. Echt een vooruitgang.
Het uitrustingsniveau van de Dynamique S ligt op een hoger niveau als dat van de toch al complete Team Spirit. Lederen bekleding, hands-free card e.d. worden als erg prettig ervaren. De actieve bochtverlichting (had de Team Spirit ook) is in het begin wel even wennen (wat schijnt daar toch in mijn ooghoek).
De auto rijdt voortreffelijk en heeft gedurende de 20 maanden géén mankementen vertoond. Het enigste waarnaar gekeken is bij een kleine onderhoudsbeurt na 1 jaar is een klein tikje in het koppelingspedaal. De schakelaar van de cruise-control (op het pedaal) zal de boosdoener zijn geweest.
Als extra is de auto voorzien van een achterspoiler (hadden we bij de Team Spirit ook). Verder een zeer compleet auto en zeker in de Dynamique S uitvoering (destijds op de "Sportversie" de meest complete uitvoering)zeer de moeite waard. De lichtmetalen velgen zijn vervangen door het type Lyria. Dit vanwege het feit dat er anders dezelfde lichmetalen velgen onder zouden zitten als de Team Spirit. Hier hebben we dus, in overleg met dealer Arend Oss, een passende oplossing voor gevonden (ook wel een stoerder uiterlijk)
Het goede nieuws is echter dat Renault bij de facelift in het voorjaar van 2009 een extra versie heeft uitgebracht en wel een GT uitvoering. In januari 2010 zullen wij dan ook in het bezit komen van een Clio GT (met facelift) en wel met een 1.6 16V motor, afkomstig en ontwikkeld door Renualt Sport. Na testgereden te hebben in de omgeving van Arnhem (met nogmaals dank aan die "andere dealer") waren wij meteen overtuigd. Wat een kracht en vermogen zit er in die motor.
De nieuwe Clio zal worden uitgeleverd als 5 deurs in de kleur zwart (na zwart en grijs, nu toch weer tijd voor zwart). De GT versie is een zeer complete versie die staat tussen de Dynamique S en de Sport.
Nu nog enkele maanden wachten, maar ja dat is met de huidige Clio Dynamique S ook zeker geen straf ! Als we voldoende kunnen vertellen over de Clio GT dan melden we ons zeker (of een paar mooie foto's op voorhand alvast plaatsen. Zijn er al berijders die "inhoudelijk en lange ervaring" hebben opgedaan met de GT uitvoering. Mocht dat zo zijn, leuk om alvast te vernemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
