AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Clio RT 1.4 16V (2000)

autoreview

Renault Clio RT 1.4 16V (2000)

Signalement

UitvoeringClio RT 1.4 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf76.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Van maart 2005 (kmst 76.800) tot september 2007 (kmst 136.680) was ik in het bezit van een Clio 1.4 16V van 2000. Dit is de Clio met de doorzichtige ovalen koplampen. Naar mijn mening mooier dan de 2e facelift met die driehoekige koplampen.
Mijn vorige auto was een Twingo (1994), maar na 2 jaar (probleemloos) in dit autootje te hebben gereden, was er de behoefte aan ’iets meer auto’.
Vooral op de snelweg is merkbaar dat de Clio veel meer auto is dan de Twingo, doordat er minder motorlawaai en bandengeruis binnendringt.
De stoelen zijn beter en dat merk je vooral bij het afleggen van lange afstanden. De stoelen zijn comfortabel, maar bieden toch voldoende steun.
Met mijn lengte van 2.05 meter pas ik prima in de Clio, alleen wordt het lastig als je dan mensen achter je moeten zitten.

Motor:
De motor is echt een klein bommetje. Bijna 100pk uit een 1.4 is toch niet slecht voor een auto uit 2000. Er zijn anno 2007 nieuwe 1.4 auto’s op de markt die dat nog niet halen (Polo 1.4 16V = 80pk, Fiesta 1.4 16V = 80 pk, Corsa 1.4-16V = 90 pk, 207 1.4-16V VTi = 95 pk, Punto 1.4 16v = 95 pk). Het enige zwakke punt van deze motor zijn de bobines. Bij aanschaf in 2005 waren deze alle 4 nog origineel, maar een had het bij de proefrit al laten afweten. Onder voorbehoud dat de 2 slechte vervangen zouden worden, heb ik de auto gekocht. Na 3 maanden bleken de twee andere bobines ook aan vervanging toe te zijn. De motor hield bij het optrekken rond de 2200 toeren op eens in, om daarna weer gewoon door te trekken, alsof de turbo (die er niet op zit) opeens zijn werk ging doen. Na 30.000 km liet een van de als eerste vervangen bobine het al weer afweten. Met een hevig schuddende motor, die nu op 3 cilinders liep, gelijk doorgereden naar de 500 meter verderop gelegen garage. Nog geen 20 minuten later stond de auto in de werkplaats en 30 minuten later, en ca 150 euro armer, reed ik weer. Hierna heeft de motor altijd als een goed geoliede machine gelopen.Olie verbruikte hij ook niet echt, in die 2,5 jaar heb ik tussen de beurten door hoogstens een maal een kleine hoeveelheid olie bijgevuld.

Brandstof verbruik:
In eerste instantie moest ik toch wel wennen aan het verbruik. Maar ja, wat wil je ook met een auto die bijna 200 kg zwaarder is en 98 ipv 55 pk. Toen ik eenmaal aan de auto en de acceleratie was gewend en niet elke keer als eerste bij het stoplicht weg was, nam het verbruik acceptabelere waarden aan. Gaande weg het gebruik, kwam ik er achter dat de motor op Euro 98 beter liep en bij normaal gebruik ook zuiniger was dan rijden op Euro 95. Bij kou en nat weer tankte ik meestal V-power, de auto wilde dan beter starten en liep bij een koude motor ook beter.
Op vakantie (in de Franse Alpen) een ultieme zuinigheids poging gegaan. Nadat ik de auto tot aan de dop had volgetankt, heb ik extra gelet op mijn rijstijl. Dit betekende onder andere snel opschakenen, 30 in 3, 50 in 4 en 70 in 5, berg op in een zo hoog mogelijke versnelling en de berg af proberen om zo minmogelijk gas bij te geven. Verder goed vooruit kijken en zo weinig mogelijk remmen. Ondanks dat er tijdens deze poging een ‘klim’ naar de Col de Galibier (alt. 2646m.) bij zat, resulteerde deze rijstijl in een verbruik van 1 op 19,3. Niet slecht, toch…?

Interieur:
Ondanks mijn lengte paste ik prima in de Clio. Omdat de middenconsole van het dashboard aan de onderkant rond is, kon ik mijn benen prima kwijt en ook nog normaal sturen. Zelfs bij grote auto’s was dit nog wel eens een probleem, dan zit ik met mijn knie klem tussen het stuur en midden console. Het stuur is voor een auto met stuurbekrachtiging wat een de grote kant, maar dat komt omdat de minder gemotoriseerde modellen voor januari 2000 nog standaard stuurbekrachtiging hadden.
Het geluid van de standaard speakers stelt niet heel veel voor, daarom had ik de speakers in de deuren vervangen door betere exemplaren en de speakers die er uit kwamen achterin geplaatst. Daarnaast heb ik in het dashboard tweeters ingebouwd. Voordat ik het dashboard zover gedemonteerd had dat ik de tweeters kon aansluiten aan de reeds klaar liggende bedrading, was is 4 uur (!!) verder. Elke keer was ik weer een voor het zicht verborgen inbus-boutje was vergeten. Tevens moesten de interieur delen van de A-stijl worden verwijderd.
Bij het inpakken van de Clio, voor een weekendje kamperen, bleek deze toch veel minder effectieve laadruimte te hebben dan de Twingo. Het scheelt volgens de spec’s maar 60 liter (1037 om 1096 liter), maar dat merk je echt wel. Ook heeft de Clio, als de bank is neergeklapt, geen vlakke laadvloer.

PROBLEMEN

Problemen:
Naast het normale onderhoud tijdens de standaard kleine en grote beurten is het volgende vervangen:
- Binnen een jaar tijd 4 bobines vervangen
- Uitlaat (er onderweg geroest)
- Veer rechtsachter (na vakantie in Polen = zeer slechte wegen)
- Beide wiellagers achter
- De nodige koplampen (type Philips HB3)
- Na zwaarder sturen stuurbekrachtigingsvloeistof bijgevuld, ca 200ml.


Wegens gezinsuitbreiding in september 2007 afscheid genomen van de Clio en deze ingeruild voor een Ford Focus Wagon 1.8i Trend. Ik zal met plezier terug denken aan deze leuke, pittige en toch ook comfortabele auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren