Renault Clio RL 1.2 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RL 1.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
ERVARINGEN
- 239.000 km
Ik ben in het bezit van een Renault Clio 1.2 RL uit 1993. Ik heb deze auto aangeschaft nadat ik voor mijn studie terug was uit het buitenland en een goedkoop vervoersmiddel nodig had. Ik had niet persé de voorkeur voor een Clio.
Mijn eisen waren:
• Lichtgewicht (wegenbelasting).
• Laag brandstof gebruik.
• Simpele techniek
• Goedkoop in aanschaf
Na wat surfen op het internet kwam ik bij deze Clio terecht. Ik kan niet meer zeggen na 4 jaar dat hij aan al mijn verwachtingen voldoet.
De wegenbelasting is maar €15,- per maand.
Verzekering WA kost met 2 jaar no-claim en wat shoppen €25,- per maand.
Ook is het gecombineerde verbruik na 84.000km maar 1ltr per 14,6km.
Wat betreft de vaste en variabele kosten is deze auto voor mij een winnaar.
Afschrijving heb je niet, want ze zijn nu toch niks meer waard.
De aanschafprijs was €1200,- in 2005.
Wat opvalt, is dat de onderdelen erg makkelijk en goedkoop te verkrijgen zijn.
Buiten het normale onderhoud wat elke 12.000km wordt uitgevoerd zijn de volgende onderdelen vervangen:
• 4 banden. Vredestein Hi-trac 155/70/R13T. Erg fijne bandjes. Veel grip en redelijk slijtage vast. TIP: Probeer http://www.autobandenmarkt.nl . Scheelt een hoop geld.
• Koppeling met drukgroep. 165.000km €71,50 voor complete set
• Fusee kogel Links 180.000km en rechts 210.000km €18,- per stuk
• Verwarmingsradiateur 2x 160.000km en 205.000km €37,- per stuk
• Wiellager linksvoor 165.000km €50,-
• Wiel remcilinders achter links en rechts 210.000km €30,- per stuk
• Remschoenen achter 210.000km €24,50
• Remschijven + blokken voor 210.000km €77,-
• Achterdemper 210.000km €80,-
• Distributieriem + spanrol lager 180.000km €75,-
• Stuurhuishoes links180.000km rechts 210.000km €10,50 per stuk
• Lambda sonde 210.000km €50,-
• Accu Varta 218.000km €100,90
• Lambda sonde 238.000km €50,-
• 4 banden. Pirelli Centurato 155/70/R13T. €159,60
PROBLEMEN
- 239.000 km
Een zwak punt die ik ben tegen gekomen is zondermeer het verwarmingssysteem. Als er nauwelijks warme lucht uit de uitstroom openingen het interieur binnenkomt en de motor zelf komt wel op temperatuur is het voor 99% zeker dat de verwarmings radiateur is dichtgeslibd. De kosten, zolas hierboven is te zien, zijn niet hoog, maar het hele dashboard moet eruit en dat kost je minimaal een ochtend om het voor de eerste keer te doen. Ook zakt de bestuurdersstoel erg snel door. Oorzaak hiervan is een gescheurd frame. Bovendien slijten de tandjes van het verstel mechanisme om de leuning naar voor en achter te doen. Dit is te herkennen aan overmachtige speling van de leuning ten opzichte van de zitting. Deze 2 onvolkomenheden zijn voor iemand die kan lassen goed op te lossen. Andere optie is natuurlijk een 2e hands stoel van de sloop.
Wat roest betreft zijn er eigenlijk geen bijzonder heden. De onderkant en de wielkasten zijn van binnen volledig getectyleerd. Het ziet er allemaal nog prima uit. Recentelijk begon er zowel links als rechts bij de dorpel bij het achterscherm een roest plekje te ontstaan. Dit heb ik bijgewerkt. Voor een auto van nu 14jaar oud vind ik dit zeer acceptabel. Het interieur is echt heel simpel. Er zit niks teveel op wat kapot kan gaan. Het reguliere onderhoud is makkelijk zelf te doen en met een beetje hulp is zelfs een volledige koppeling zonder al teveel moeite te vervangen.
Het rijden zelf is zoals je kunt verwachten in een 14 jaar oude franse oude. Comfortabel en in bochten wil hij zeker op een oor hangen. Op zich heeft die redelijk veel grip en wordt het niet gevaarlijk. Ik stoor me er in ieder geval niet aan. De motor zelf is een 1200cc met 65pk. Het is geen supersnel wagentje, maar zeker vlot genoeg voor in de stad en op de snelweg.
Al met al een prima auto met goede binnenruimte voor zijn formaat die niet duur is om te rijden en bezitten.
Succes en veel rij plezier!
Update 2 September 2008
Inmiddels is de auto alweer een jaartje ouder. Nu 15 jaar en de kilometer stand is op 225.000km aangekomen. Er is sinds het schrijven van deze review aardig wat gebeurd. Iemand heeft de bijrijders deur zo hard geraakt met een (naar alle waarschijnlijkheid een aannemers busje. Gezien de hoogte van de impact.) dat er een niet meer te camoufleren deuk in zat. Gelukkig op internet een deur gevonden voor €25,- , maar die is wel een iets andere kleur rood. Achja…karakter zeg ik maar.
Verder heeft die bij 218.000km een grote beurt gehad. Heb meteen ook alles nagekeken. Geen bijzonderheden tegen gekomen. Wel was de accu bijna op zijn eind. Deze is dus vervangen door een nieuw exemplaar (€100,90 voor een Varta ). Dit in verband met onze geplande vakantie naar Italië. Vermelden waard: 4.000km gereden in 3 weken met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5!!
Ook is deze verzekering vernieuwd. WA voor een jaar €280,-
Vorige week heb ik hem weggebracht voor een APK keuring. Geen bijzonderheden. Enige opmerking was dat de banden binnenkort vervangen moeten worden. Heb daarom meteen 4 nieuwe Pirelli Cinturato P4 in de maat 155/70R13T besteld op autobandenmarkt. Kosten €159,60. Reden voor deze banden keuze was dat deze als best geteste uit de bus kwam bij de ANWB Zomerbanden test van 2008. Ben benieuwd!
Sloop regeling
- 239.000 km
Update 1 November 2009
Auto is ingeruild op een Peugeot 206 GTI uit 2003.
Heb gebruik kunnen maken van de sloop regeling, dus een afschrijving in 4 jaar van slechts €200,-! De laatste APK heeft de auto een nieuwe Lambda sensor plus katalysator (van de sloop)gekregen om de CO uitstoot weer normaal te krijgen. Verder geen bijzonderheden. Om terug te komen op die pirelli banden. Die voldeden prima. Aanbevelen waard.
Kosten over de gerbuikers periode
- 239.000 km
In 4 jaar tijd en 84.000km heb ik:
€3400,- uitgegeven voor onderhoud en verzekeringen (waaronder ook anwb pechhulp).
De MRB was €740,-.
Er is 5750ltr Euro 95 door heengegaan.
Gemiddelde liter prijs voor euro 95 is €1,36 maakt de brandstofkosten €7825,-
Totaal: €12165,- (€240,- per maand)
Totale kosten per kilometer inclusief brandsof,wegenbelasting, onderhoud, verzekering, ANWB pechhulp lidmaatschap, afschrijving etc…€0,15/km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
