Renault Clio 1.6 16V Rip Curl (2007)

autoreview

Renault Clio 1.6 16V Rip Curl (2007)

Signalement

UitvoeringClio 1.6 16V Rip Curl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst59.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

Ik heb in verschillende auto’s een proefrit gemaakt. Als eerste in een Mitsubishi Colt 1.5: leuke auto, maar de klik was er niet helemaal. Als tweede in de limited edition van de Ford Fiesta 1.6 Rally: geweldige auto om te zien in deze uitvoering, maar het rijden viel me tegen. De Fiesta had een sportonderstel waardoor de auto absoluut niet comfortabel reed en erg trilde in het stuur. Jammer! Als laatste viel mijn blik op de Renault Clio. Dit kwam mede doordat deze Franse auto nu niet echt bekend staat als de betrouwbaarste zonder klachten. Daarom eerst maar even rondgesnuffeld naar reviews op internet en gelukkig waren er weinig klachten te vinden over de nieuwe Clio.

Tijdens de proefrit in de Renault Clio 1.4 was ik op slag verliefd: we reden er beide zo in weg. Toch twijfelde ik of deze motor niet te licht is voor deze zware Clio. Daarom ook maar meteen een proefrit gemaakt in de 1.6. Wat een verschil! En dat terwijl de 1.4 al wel goed reed. Uiteindelijk zijn we voor een zwart metallic Renault Clio 1.6 Rip Curl met Pack Look (lichtmetalen velgen, verbrede wielkassen, getinte zij- en achterruiten, bochtverlichting en donkere koplampen), spoiler en Cruise Control gegaan.

De overgang van een Citroen C1 naar een Renault Clio 1.6 is natuurlijk behoorlijk: groter, luxer, comfortabeler en sneller. De auto rijdt heerlijk comfortabel en vlot, maar we zijn natuurlijk nog steeds bezig met het ‘losrijden’. Dit zie je wel terug in het benzineverbruik (1 l.:12 km), maar dat is de auto vergeven. Er is veel geschreven over het sturen van deze auto, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niets negatiefs over te melden heb. Het is denk ik ook persoonlijk en iedere auto stuurt ook weer anders. De Cruise Control is echt een uitkomst en werkt makkelijk. Met 1 druk op de knop heb je je snelheid vastgezet.

De binnenkant van de auto is ruim en sportief. De stoelen van de Rip Curl uitvoering zitten lekker stevig. Het extra rode accent in het interieur fleurt de binnenkant helemaal op. De achterbak is ruim en in te delen met vakken (handig voor kleine spullen en een boodschappenkratje). Een gigantisch verschil met de Citroen C1!

De buitenkant van deze uitvoering is lekker sportief. Dit komt vooral door de lichtmetalen velgen en de, overigens zeer beschaafde, spoiler. Ik heb nog geen enkele nieuwe Clio gezien met een spoiler. Wel jammer want het maakt de auto een tikje sportiever!

Weekend weg

  • 2.500 km

Ondertussen weer 2.500 kilometer meer op de teller en nog steeds tevreden. De ruimte van de auto hebben we al flink benut door een weekend te gaan kamperen (was een succes). Bovendien leek de Clio nauwelijks iets te merken van het extra gewicht. Hij rijdt nu gemiddeld 1:12,5 of 1:13.

Ruige rijder?

  • 10.000 km

Alweer meer dan 10.000 kilometer op de teller en de Clio rijdt nog steeds heerlijk. Het verbruik is in deze winter/herfstperiode er niet op vooruit gegaan: vaak 1:12 of soms een beetje minder. Ligt misschien ook een beetje aan het ’voetje’ hoewel ik nu niet echt een ’ruige’ rijder ben.

Aangezien ik iedere dag in totaal 1 uur in de auto zit maak ik veel gebruik van de autoradio. Het geluid bevalt erg goed met de 6 geluidsboxen en ook de USB-stick werkt bij mij prima (wel USB 2.0!). Het enige nadeel aan het display is dat je niet voortdurend informatie van de cd of het nummer kan zien.
De rubberen matten in de auto zijn erg functioneel: met een vochtige doek afnemen en je hebt ze weer schoon.

Clio leren kennen

  • 30.000 km

Ik ben alweer 30.000 kilometer verder in ruim 1,5 jaar tijd. De auto bevalt nog steeds goed: veel comfort en luxe.

Ik moet inmiddels wel zeggen dat het een auto is die je moet 'leren kennen'. Onze 1.6 motor is gevoelig met optrekken en schakelen. Het koppeling/gas gevoel en het schakelen is soms lastig om soepel te laten verlopen. Dit komt mede volgens mij doordat de auto lekker pittig is.

Verder alleen maar dik tevreden over onze Clio. Onlangs in de Autoweek de beoordeling van de Clio gelezen: door de rijders zelf op plaats 22 gezet in zijn klasse. Jammer dat ik die beoordeling niet zelf kon beïnvloeden, want onze Clio schat ik toch wel wat hoger dan plaats 22!

Overstap naar Volkswagen

  • 51.000 km

Na bijna 3 jaar en 51.000 kilometer op de teller, stond ik vorige week bij de dealer. De Volkswagendealer wel te verstaan… Je kent misschien het gevoel wel dat je nooit in een bepaald automerk zal rijden. Dit gevoel heb ik bij Volkswagen: een saaier niet opvallend automerk. Daarnaast zijn er nog de stereotype volkswagenrijders waar ik me aan kan ergeren. Ten eerste zijn er de ‘ventjes’ met een petje op in een oudere volkswagen die de zijdelinkse steun niet kunnen vinden. Ten tweede zijn er de rijders in een nieuwere volkswagen met oogkleppen voor voor andere ‘vreemde’ merken. Met deze mensen hoef je niet in discussie te gaan dat er iets niet goed is aan hun Volkswagen. Bovendien is dan opeens de gebruikerstest in de Autoweek niet meer betrouwbaar. Gelukkig zijn dit vooroordelen, want ik hoor zelf binnenkort ook tot de Volkswagenrijder…

De Clio rijdt super, zelfs met dit koude weer van 0 graden tot en met -15 graden. Toch was ik het laatste half jaar aan het kijken naar een iets zuinigere auto: een Fiat grande punto of een Mazda 2. Beide auto’s konden echter het rijplezier en de vele extra’s van de Clio niet evenaren.

Ondertussen volgde ik het nieuws van de Volkswagen Polo Bluemotion op de voet. Na een geslaagde proefrit in een vergelijkbare diesel, heb ik mijn handtekening gezet voor een nieuwe Polo (wit met donkere ruiten, Climatic, regensensor, stoelverwarming). Dat betekent dat ik over een half jaar erg zuinig ga dieselen met de Polo Bluemotion.

Het komende half jaar ga ik nog even genieten van de mooie Clio. Ik hoop dat er iemand anders erg gelukkig mee gaat worden. Ook al hoor ik straks bij de saaie massa volkswagenrijders, ik zal zelf nooit een ‘ventje’ met een petje worden of een volkswagenfanatic. Daarvoor zijn er teveel andere mooie ‘vreemde’ goede automerken.

Problemen

September 2007: de ventilator vertoond een hele hoge pieptoon in stand 1. Er is een nieuwe ventilator geplaatst.
September 2007: de auto houdt in bij een koude motor in de 1e en 2e versnelling. De software is geupdate.

December 2007: sinds de software update houdt de auto nog wel in bij een koude motor. Dit is alleen ’s morgensvroeg bij de eerste keer optrekken. Misschien letten we er wel teveel op en bovendien is het (nog) niet echt storend.

Februari 2009: in een bocht kraakte de achterklep van de auto. We konden niet vinden waar dit vandaan kwam. In de garage hebben ze simpelweg de rubbers gesmeerd in de achterklep en toen was het geluid direct weg. Doordat het zo vroor waren ze een beetje droger geworden. We maakten ons dus zorgen om niets en voelden ons een beetje schuldig dat we daarvoor langs waren geweest!
Februari 2009: de motor loopt trouwens sinds december 2007 soepel en houdt niet meer in. Dit was ik vergeten te melden. Misschien was de motor toch nog niet helemaal ingereden destijds.

April 2009: de remmen piepen heel erg (35000 km gereden) en is door ons niet weg te krijgen. Remblokken en bijbehorende onderdelen zijn door de garage vervangen (viel niet onder garantie). We remmen volgens de garage (te) voorzichtig, waardoor ze wat vast gaan zitten.
April 2009: bij het rondgaan van de rotonde kraakt het plastic aan de bijrijders kant. Niet voldoende storend voor ons.

Afscheid nemen

  • 59.000 km

Met 59.000 kilometer op de teller, moet ik nu langzamerhand afscheid gaan nemen van de Clio. Nog even genieten van de kracht en stilte van de auto. Tijdens deze warme zomerdagen, laat de Clio zich pas echt van zijn beste kant zien. Met 400 liedjes op de USB-stick, in de comfortabele stoelen en airconditioning aan is het soepel en vlot rijden over de Nederlandse snelwegen. Het verbruik lag afgelopen week op 1:12,8. Serieuze problemen, pech of kosten heb ik nooit gehad.

De afgelopen weken heeft hij al een aantal keren een goede poetsbeurt gehad voor de verkoop, maar helaas kan ik nog steeds niemand blij maken. Het verbaasd me dat mensen een laag bod doen zonder de auto eerst te bekijken. Het verbaasd me nog meer hoe brutaal sommige reacties van mensen zijn die in eerste instantie geinteresseerd lijken: "Je weet net zo goed als ik dat...win-win-situatie," is 1 van de reacties die ik mocht ontvangen.

Ik krijg over het algemeen reacties van jongere mensen die de auto "supergaaf" vinden en voor een extreem lage prijs wel willen kopen. De prijs die ze willen betalen is nog veel lager dan de inruilprijs van de dealer.

Volgende week komt deze Renault Clio 1.6 bij de Volkswagendealer terecht, die deze dan weer doorverkoopt aan een andere dealer. Daarna zullen de mensen denk ik pas schrikken van de prijs. Jammer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.