Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique S (2007)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique S (2007)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 Dynamique S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds afgelopen dinsdag 20-11 ben ik de eigenaar van een nieuwe Clio 1.5 dCi 85pk Dynamique S. Ik heb de volgende opties erbij genomen: metallic lak bleu Extreme, pack Techno (renault-kaart (keyless entry), axiaal verstelbaar stuur, automatische verlichting + ruitenwissers) en pack Looks (16’ lm velgen + verbrede wielkasten voor, zwarte koplampbehuizing + meeschijnende koplampen, electrisch inklapbare buitenspiegels + electrische ramen achter, getinte ruiten achterportieren + achterraam). De pack Looks was een actie voor 1 euro (ik heb hier speciaal niet voor de pack Vision gekozen, omdat het electrisch schuif en kanteldak het dak ongeveer 5 cm verlaagd). Ik heb dus een behoorlijk compleet uitgeruste auto zo. Standaard op de uitvoering dyna S zit namelijk ook al: volautomatische airco, halflederen stoelen, cruisecontrol.

Mijn eerste indruk is dat dit een auto is welke uit een compleet andere klasse komt als ik hem vergelijk met de clio II. Het rijden is veel comfortabeler, de motor is stiller en dringt minder door in het interieur, interieur ziet er erg goed uit, volautomatische airco kan ik al niet meer zonder, rijden is meteen al vlot (terwijl de inrijperiode nog niet voorbij is) en het sturen gaat ook lekker licht en direct. Verder lijkt het alsof bijna niemand een renault neemt met deze geweldige kleur: het springt echt van de auto af en maakt hem lekker sportief. Ik ben alleen maar blij dat bijna niemand deze kleur heeft: valt de mijne tenminste op in de grijze massa. Kortom: ik ben supertevreden!

Binnenkort laat ik er nog een afneembare trekhaak (voor fietsendrager) en armsteun opzetten. Verder ben ik aan het kijken of er misschien nog lades onder de stoelen kunnen en of er een bagagenet in de kofferbak kan.

Er zijn natuurlijk altijd wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn, of gewoon gewenning nodig hebben:
-aangrijppunt koppeling lijkt erg hoog te zitten
-12v-aansluiting zit naast de handrem; had hem liever vooraan gehad ivm navigatie
-inklapbare buitenspiegels moet je zelf inklappen; denk ik niet altijd aan.
-dashboardkastje is qua vorm niet helemaal geweldig
-voor mijn gevoel weinig opbergvakjes


Update 7-1-2008:
De auto heb ik nu ondertussen anderhalve maand in bezit en ik kan zeggen dat ik nog steeds supertevreden ben met mijn keuze. De rijervaringen en comfort van deze auto zijn echt prima te noemen. Iedere rit met de auto zorgt voor een plezierige ervaring. De motor begint lekker los te komen en maakt dat de auto lekker vlot meegaat in het verkeer: zowel met optrekken als met tussensprints voor het inhalen.

Begin december heb ik een afneembare trekhaak, armsteun en bagagenet (welke over de laadvloer heen ligt) laten installeren door de renault dealer. De armsteun heeft wat gewenning nodig met het schakelen, maar het zorgt al snel voor een verhoging van het rijcomfort. Het bagagenet zorgt ervoor dat de spullen die ik normaal los in de achterbak vervoer netjes blijven liggen, maar daarmee is ook alles wel gezegd. Hij is vrij klein van formaat en niet echt handig in gebruik. De trekhaak laat zich makkelijk monteren/demonteren. Deze heb ik tot op heden nog niet hoeven gebruiken.

Het verbruik van de auto valt me tot nu toe een beetje tegen. Natuurlijk is deze in het begin hoger vanwege het inrijden van de motor, maar ik merk nog weinig van een daling van het verbruik. Ik houd deze namelijk van het begin af aan bij in een eigen excel-document. Tot op heden is het verbruik over de hele 5500km 6,2l/100km. Dit is met behoorlijk gevarieerde wegen: snelwegen, provinciale wegen en stadsverkeer. Buiten de stad houd ik me behoorlijk aan de snelheid (soms tot 10km/u te hard), gebruik veel de cruisecontrol. Ik houd van vlot optrekken, maar ik heb geen zware voet. De tijd zal het leren of het verbruik nog verder zal gaan dalen.

Nog wat opmerkingen over eerder genoemde punten + wat nog meer opgevallen is:
-koppeling: was een kwestie van wennen: geen last meer van
-locatie 12v-aansluiting blijft lastig
-inklapbare buitenspiegels was ook kwestie van wennen: deur openen om eruit te gaan en ik grijp haast automatisch de draaiknop om de spiegels in te klappen
-dashboardkastje blijft niet lekker vormgegeven
-door de armsteun nu meer opbergruimte (houd van een opgeruimd interieur), maar het is nog steeds niet veel
-de dynamique S heeft geen dashboardkastverlichting. Ipv van een verlichting had ik een net afdekkapje verwacht, maar er zit nu een groot gat vanwaar je zo de binnenkant van het dashboard kan zien. Overal zo’n nette afwerking en dan zoiets! Jammer.


==== Update 31-05 ====

Ik rijd ondertussen alweer een half jaar rond in de Clio. Ik heb net de 20000km beurt laten uitvoeren. Hier kwamen geen bijzonderheden naar voren. Heb wel de ruitenwissers voor laten vervangen en de sproeiers beter laten afstellen. Deze besproeiden namelijk alleen de onderkant van de ruit. Tussendoor is er eind maart een litertje olie bijgevuld. Lijkt me normaal met een net nieuwe diesel.

Verder valt het me op dat het een heerlijke rijdersauto is. Laatst 2.5 uur in de auto gezeten voor een stuk wat normaal gesproken maar 50minuten duurt: kwam er zo fris als een hoentje uit. Normaal wil ik nog wel eens last van mijn rug krijgen, maar dat is in deze auto absoluut niet het geval. Ik merk ook dat de motor lekker los is nu. De auto was al niet langzaam, maar het is nu echt een lekkere vlotte auto.

Verbruik van de auto valt me een beetje tegen. Ik heb een tankstaatje bijgehouden. Tot nu toe is het gemiddelde verbruik ongeveer 5.8liter per 100km. Ook is het zo dat de boardcomputer het verbruik veel te positief ziet. Bij iedere tankbeurt is het minimaal 10% meer. Dit aangegeven bij de beurt: schijnt normaal te zijn. Dit komt omdat de vlotter in de tank niet helemaal bovenaan zit, en er nog ongeveer 5 liter boven de vlotter past. Daar komt het verschil vandaan, volgens de renaultdealer. Ik blijf het gewoon in de gaten houden!

PROBLEMEN

Het lijkt erop dat het raamrubber aan de bestuurderskant niet goed zit. Dit laat ik nakijken wanneer ik de armsteun en trekhaak laat monteren. --> Hiervoor ben ik bij mijn dealer in mijn woonplaats langsgegaan. Monteur is meegereden om de ruis te horen: hij beaamde dat er iets niet goedzit. Uiteindelijk leek de deurrubber de boosdoener te zijn: hing niet mooi strak. Deze is vervangen, maar het probleem is nog steeds daar: Tijdens het rijden vanaf ongeveer 80km/u klinkt er een ruis, alsof het raam op een kiertje zit. Over 2 weken wordt hier opnieuw door de dealer naar gekeken: ze nemen er 2 dagen de tijd voor.

==== Update 31-05 ====

Uiteindelijk is bovenstaande opgelost door de bestuurdersdeur opnieuw af te hangen. Deze hing niet goed, waardoor de ruis ontstond. Hier heb ik nu geen last meer van.

Verder geen problemen meer tegengekomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.