Renault Clio 1.5 dCi 70 Authentique (2005)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 70 Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij een nieuwe baan een splinternieuwe Renault Clio als leaseauto gekregen. Rij er inmiddels bijna drie maanden in en eigenlijk met maar heel weinig plezier.

Dit is een grote auto voor zijn klasse en de zit is erg hoog. Zitruimte is er voldoende. Ik vind de auto zelf absoluut niet mooi maar dit is uiteraard persoonsgebonden. Interieur en bekleding is saai, maar goed, van een basisversie verwacht ik dat ook niet.

Puur technisch gezien rijdt de auto redelijk. De wegligging is OK en de demping is redelijk stug. De Clio helt in bochten sterk over. De auto is erg onoverzichtelijk bij het parkeren en het zicht schuin naar achter vind ik slecht.
Het enige wat mij echt bevalt zijn de remmen. Grijpen goed aan en het ABS werkt heel goed. Irritant is wel echter dat als je hard remt de auto dat direct ziet als een noodstop en de knipperlichten automatisch aanzet. Verder is de stuurbediening van de radio wel aardig maar die op de radio zelf vind ik onlogisch. De bediening van ventilatie en verwarming werkt goed maar de werking is niet geweldig. De verwarming heeft veel tijd nodig om de auto op temperatuur te brengen.

Wat mij tegenvalt is de opbergruimte in de auto. Juist van een auto in deze klasse verwacht in veel vakjes en handige opbergplekjes. Ik kan echter zelfs een mobieltje nauwelijks kwijt. En bekerhouders pal voor je versnellingspook zijn ook niet handig evenmin als een dasboardkastje waarvan de klep ook direct de halve bodem vormt. Kleine objecten vallen daar dus heel vaak uit. Een behoorlijke asbak is er niet (rook zelf niet maar veel van mijn passagiers wel) en is ook slecht toegankelijk. Achterin is een asbak niet aanwezig. De portiervakken zijn meer voor de sier dan nuttig, smal en met harde scherpe randen.
Ik heb inmiddels van mijn schadebedrijf mogen horen hoe de auto technisch in elkaar steekt en daar werd ik dus niet erg vrolijk van.

Deze auto is een diesel en ik verwachtte dus heel zuinig te rijden. Dat valt dus erg tegen. Zolang je <120 rijdt gaat het nog wel, maar gemiddeld kom ik niet verder dan 1:17. Bij 140-150 rij je niet meer dan 1:13/1:14. En over snelheid gesproken, die is er dus niet. Dit is een basisversie en dat is te merken ook, deze auto is dus gewoon langzaam. De auto is op zich stil maar toch heb je bij 140 het idee dat je erg snel rijdt en je gemiddelde gaat dus al snel omlaag. De stuurbekrachtiging werkt erg sterk en had daar zelf wel wat meer gevoel in willen hebben.

Zodra ik de kans krijg stap ik in ieder geval over.
Kan me eerlijk gezegd eigenlijk niet voorstellen hoe deze auto de Auto van het Jaar is geworden.

Update: Mei 2006

Ik heb inmiddels afscheid genomen van de Renault Clio. Heeft overigens niets met de auto te maken, ben gewoon overgestapt naar een andere werkgever. Daarom nu een update over mijn ervaringen na 22.000 km in zes maanden met deze Renault.

Zoals sommigen al opgemerkt hebben heb ik de auto, zeker in het begin, stevig uitgeprobeerd. Dit ook om de limieten en beperkingen van de auto te leren kennen en inderdaad heb ik de auto daarbij zeker niet bereden zoals een doorsnee automobilist over het algemeen zou doen. Na een half jaar ben je ook meer aan een auto gewend

Een aantal punten:

- Grote auto, Clio was vroeger de ’kleine’ Renault maar als je nu bij een stoplicht naast een Peugeot 307 of VW Golf staat is het verschil maar heel klein. Veel binnenruimte dus.

- Kofferbak valt eigenlijk tegen als je de grootte van de auto bekijkt. De achterbank kan plat maar dan nog heb je geen vlakke laadvloer. Tegenvaller als je kisten of andere grote objecten wil vervoeren.

- Stoelen zitten goed (meer zijsteun zou wel mogen). Ook achterin heb ik geen klachten gehoord. De stof is niet de fraaiste maar dit was ook eigenlijk een instapmodel.

- Remmen zijn goed maar slecht te doseren. Dit jaar maar twee dagen met sneeuw gehad maar zelfs bij een maar matig gladde weg sloeg het ABS-systeem bij het minste of geringste aan ondanks de lage snelheid (< 30 km/u). Met een wat langere pedaalslag zou je de remmen beter kunnen doseren.

- Reservewiel-montage is hopeloos ingewikkeld. Kreeg een lekke band en moest dus het wiel vervangen. Dat zit met een kabel opgehangen onder de kofferbak op een manier die nodeloos complex is. Wat is er mis met een gewone beugel waar het wiel op ligt. Mijn vriendin zou hier zeker nooit uitgekomen zijn.

- Opbergruimte: Valt me nog steeds tegen. De portiervakken zitten te ver naar voren. Behoorlijk vakje voor je mobiel of zonnebril is er niet. Vakje tussen de stoelen stelt niets voor. De bekerhouders zitten VOOR de pook, zodat je ook daar dus niet makkelijk bij kunt. Een beetje McDonalds beker past ook niet omdat die dan tegen het dashboard aan komt. Zelfde probleem dus met de asbak. Daarvoor moet je dus ook naar voren buigen om erbij te kunnen. Niet handig.

Prestaties: Zoals al gezegd, dit is een basisversie en die is niet zo snel. Zit veel op de snelweg en dan behoorlijk doorrijden resulteert in een relatief hoog verbruik. Uiteindelijk over de hele periode toch nog 1:16.8 gereden.

Besturing: Blijf ik te licht vinden, ik voel niet goed wat de banden aan het doen zijn.

Wegligging: Kan niet wennen aan het overhellen in de bochten dus dat ga je dan ook(inderdaad) steeds rustiger doen.

Stuurbediening radio: Die beviel goed. Buitentemperatuurmeter is ook leuk, evenals de boordcomputer.

PROBLEMEN

Na drie weken mocht ik een koplamp-lampje vervangen.

Na 17000km begon de uitlaat veel lawaai te maken. Bleek een ophangingsrubber probleem te zijn (te lang of te ruim) dat inmiddels bekend schijnt te zijn. De voorlopige oplossing was de rubbers met een tie-rap strakker te zetten.
Anders dan dat technisch geen problemen met de auto gehad.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.