Renault Clio 1.4 16V Dynamique (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.4 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Japanner vermomd als Fransman?
- 41.000 km
Jarenlang heb ik Japanners de hemel in geprezen en geroepen nooit een Renault auto te kopen. Dergelijke rijders beschouwde ik als imbeciele slechtoffers van gewetenloze autoverkopers… Afgaande op verhalen uit mijn omgeving en van autoweek my review over falende elektronica had ik daar ook alle reden toe.
Sinds enkele maanden rijd ik toch ook tot mijn eigen verbazing in een Renault Clio uit 2007, ’t kan soms verkeren …
Mijn vorige auto, een 94er BMW E36 diesel bleek toch meer mankementen te hebben dan gedacht en ik moest snel op zoek naar iets anders. Mijn werkgever voorziet in een forse maandelijkse representativiteits-bijdrage als je een auto jonger dan 4 jaar bezit dus dan maar gelijk van de nood een deugd maken onder het motto “vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan”. Een andere eis kwam voort uit mijn budget van maximaal €10.000 bijbetalen.
Aldus een zoektocht begonnen naar een auto die aan deze eisen voldeed. Criterium was in feite maximale value for money, liefst ook nog praktisch en comfortabel, 2 eigenschappen die mijn hobby auto, een 98-er Mazda MX5, niet heeft.
De zoektocht met een open mind begonnen. Ten eerste viel op dat veel jonge gebruikte auto’s demo’s zijn, ex lease of bedrijfsauto’s. Niet bepaald auto’s om mijn zuur verdiende spaarcenten in te stoppen. Ten tweede zijn er weinig auto’s van maximaal 3 jaar oud in die prijsklasse die de categorie boodschappen auto ontstijgen.
Al snel werd duidelijk dat de Clio gebruikt aangenaam betaalbaar is: de eerder genoemde reputatie achtervolgt het merk klaarblijkelijk nog steeds. Nu wist ik dat Renault sinds enige jaren onder de Nissan vlag valt, dat kwaliteit het speerpunt is en dat de huidige modellen uit Duitse Adac onderzoeken steevast als erg betrouwbaar naar voren komen. Ook de reviews van andere rijders op deze site bekeken. Ook hier geen klachten over de betrouwbaarheid meer. Wellicht toch een Japanner vermomd als Fransman?
In de buurt van mijn woonplaats stonden er een paar te koop. Maar eens lang overal gaan kijken en een proefrit gemaakt. Een zwarte in Dynamique uitvoering die van een particulier was geweest sprak me het meest aan. Precies 3 jaar jong en 36.000 km gereden. Standaard al lekker in de opties: oa 16 inch lichtmetaal en volautomatische airco. Deze auto had als extra’s nog 5 deuren, een afneembare trekhaak en half lederen bekleding die de auto van binnen een heel ander aanzien geeft dan de standaard stoffen bekleding. Na de prijsonderhandeling en een weekendje bedenktijd de knoop doorgehakt.
Inmiddels 4 maanden en 5.000 km verder dus tijd voor de eerste indrukken.
De Clio heeft een uitgesproken comfortabel karakter en onderscheidt zich daarmee van de massa: relatief zachte vering, lichte besturing, zachte stoelen en een tamelijk lange schakelweg. Misschien niet meer zo uitgesproken comfortabel als pakweg in de jaren ’70 maar zeker ook geen Duitse auto. Je moet ervan houden.
Het uiterlijk is niet spectaculair maar mede dankzij de lichtmetalen velgen en alu look handgrepen ook niet verkeerd. Het interieur spreekt me erg aan: rustig, strak en modern, eindelijk eens een auto die niet met een aluminium dashboard is gepimt. Zachte materialen, nergens een rammeltje of kraakje te bekennen, da’s wel weer erg Duits.
Luxe die je pakweg 10 jaar geleden alleen nog in dure zakenauto’s aantrof is aanwezig: lederen stuur en pook, audio bediening vanaf het stuur, cruise control, tempomaat, meedraaiende koplamp verlichting in bochten, boordcomputer en ga zo maar door. De auto voelt erg volwassen aan. Met mijn 1.78m kan ik probleemloos op de achterbank plaatsnemen zonder met mijn benen klem te zitten. De toegepaste truc is vrij kort, maar voor mij niet hinderlijk kort, zitmeubilair.
De kofferbak is verassend groot en in delen neer te klappen. De Clio is de boodschappenklasse definitief ontgroeid, kleintjes van welweer worden volwassen…
Die volwassenheid geldt helaas niet alleen voor het formaat maar, dankzij de elektronica en veiligheidsvoorzieningen , ook voor het gewicht van 1.100kg. In theorie zijn de 100 pk van de 1.4 motor ruim voldoende, in de praktijk maar net genoeg om een beetje fatsoenlijk vooruit te komen. Het motortje moet best flink werken. Een gemiddeld verbruik van 7l per 100 km is ook alleen maar haalbaar bij een rustige rijstijl die gelukkig wel weer bij het karakter van de auto past. Op de snelweg neemt het verbruik boven de 110 km snel toe, mede door de afwezigheid van een zesbak. De motor gaat bovendien wat brommen hetgeen afbreuk doet aan het verder erg comfortabele karakter van de Clio. Da’s wat mij betreft dan ook de grootste misser van de auto.
Verder ben ik minder te spreken over de versnellingsbak. Die schakelt weliswaar soepel maar voelt ook wat “blikkerig” aan. De remmen zijn daarentegen wel erg prettig, zelden een auto gereden die zo “bijterig” remt.
Tot nu toe geen klachten gehad behalve piepende achter remmen. Schijnt een Renault kwaal te zijn die verholpen kan worden door de remklauwen met kopervet in te smeren. Hierover heb ik mijn beklag gedaan bij Renault Nederland die de kosten van het smeren (€80) uiteindelijk bij “zeer hoge mate van uitzondering” wilde vergoeden.
In de Renault kwaliteit heb ik inmiddels vertrouwen. Ondanks een paar missertjes wat mij betreft een aanrader voor wie een comfortabele, luxe en (tweedehands) betaalbare auto zoekt.
Wordt vervolgd!
gehandhaafde kwaliteitsindruk
- 51.000 km
Update 22 oktober km stand 51.000
Na een jaar en bijna 10.000 kmm te hebben gereden weer eens tijd voor een update. Deze kan kort en krachtig blijven: problemen hebben zich niet voorgedaan behoudens regulier onderhoud dat bestond uit een kleine beurt, het vervangen van de multiriem een service beurt voor de airco.
De nieuwe Renault kwaliteit blijft dus ook bij een nadere beschouwing overeind.
Wel hoorde ik de laatste week water klotsen tijdens het rijden. Aangezien het geluid van vlakbij kwam de motorkap open gemaakt en het rooster bij het voorraam verwijderd. De afwateringsbakken aan weerszijden bleken vol water staan, de oorzaak waren verstopte afwateringskanaaltjes. Een telefoontje met de garage wees uit dat de motor van de ruitenwissers hier gemonteerd zit en deze bij contact met water kapot kunnen gaan. Niet echt handig dus en ook jammer dat de garage tijdens de beurten de afwateringskanaaltjes niet preventief schoon maakt of klanten hierop wijst. Gelukkig lijkt het goed te zijn afgelopen want de ruitenwissers functioneren nog zonder aarzeling.
Wat bevalt me goed aan de auto:
+ gunstige 2e hands aanschafprijs
+ (vooralsnog) betrouwbaar
+ luxe
+ veercomfort
+ wegligging
+ remmen
Wat bevalt minder goed:
- Hoog aangrijpende koppeling
- Hakerige versnellingsbak
- Matige prestaties
- Teveel toeren en motorlawaai op de snelweg agv ontbreken 6 bak
- Tegenvallend verbruik boven de 110 km/ u
Als gevolg van de 2 laatstgenoemde punten rij ik voortaan maar niet harder van 108 km per uur op de cruise control. Gevoelsmatig een slakkengangetje maar in praktijk is de vertraging zelfs bij langere ritten niet meer dan luttele minuten. Het gemiddeld verbruik ligt bij deze rijstijl en veel kortere stadritten op iets meer dan 7l per 100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
