Renault Clio 1.4 16V Dynamique (2003)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.4 16V Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voordat ik begin wil ik even vermelden dat de Clio die ik heb helaas niet in het rijtje van uitvoeringen vermeld staat. Het betreft nl. een Clio Extreme. Dat is een speciale uitvoering met wat sportieve extra’s (hoewel ik helaas nogsteeds niet heb uitgevonden wat dat dan precies omvat). Er is nl. extreem weinig informatie te vinden over de Extreme uitvoering. Maar het is volgens mij het beste te vergelijken met de Dynamique uitvoering, vandaar mijn keuze.

Ik kocht deze auto destijds puur op zicht (dus zonder testritje) bij Renault Dealer Van der Boom in Tilburg (tegenwoordig Cuelenaere Van der Boom). De auto heeft mijn verwachtingen compleet overtroffen en ik ben er nogsteeds heel tevreden mee. Wat ik er zo fijn aan vind lees je hieronder:


Verbruik
De 1.4 16V is allereerst zeer zuinig als je goed schakeld. De fabriek geeft een gemiddeld vebruik op van 6,7 liter per 100km. Maar over de ruim 40.000km die ik er tot nu toe mee gereden heb, ligt mijn verbruik op slechts 6,0 liter. Dat is ruim 1 op 16,5. Niet slecht voor een benzine motortje dat ook in staat is om bijna 100pk te leveren. Toegegeven, ik rij veel op de snelweg en buiten de bebouwde kom. In de stad ligt het verbruik waarschijnlijk een stuk hoger. Maar ik zou deze auto dan ook nooit hebben gekocht voor puur stadswerk.


Prestaties
Meestal rij ik vrij rustig met de auto en hou ik me min of meer aan de maximum snelheden. Maar het is soms heerlijk om het autootje van de easy cruising stand opeens om te gooien naar de race stand. Dit doe ik soms op de snelweg als het rustig is en er wat trage weggebruikers rondfladderen (vrachtwagens enz.). Als je bij 80 tot 90 km/u van zijn 5e versnelling rechtstreeks terug gaat naar de 3e versnelling wordt je beloont met een heerlijk geluidje en geeft de motor meteen aan dat hij meer wil en klaar is voor een potje gassen. De accelleratie in 3e versnelling rond deze snelheid is zeer goed en het geluid dat de motor maakt als ie hij van 4000rpm naar de 6000 reist, versterkt de sensatie behoorlijk. Als je daarna door blijft trekken in de 4e en de 5e versnelling blijft het autootje bijna onverminderd snel accellereren tot 160 km/u. Daarna gaat het merkbaar langzamer, maar de top van 185 is goed haalbaar.

Inhalen is met deze auto dan ook geen enkel probleem. Als je daarbij lekker 1 of 2 versnellingen terug schakelt, dan zal dat inhalen zeer rap gaan. Maar doe je dat niet, dan kun je het ook gewoon lekker in de 5e versnelling doen. De motor is krachtig genoeg om zonder tegensputteren vanaf 60km/u in de 5e versnelling te rijden. Maar als je een beetje normaal wilt accelleren tot 120, dan moet je de 5e versnelling pas aanspreken boven de 90km/u.

Om nog een indruk te geven van de prestaties van deze auto: Hij is qua acceleratie tot 160km/u net zo snel als mijn 3.4L V6 Pontiac Firebird. En die auto was qua prestaties vergelijkbaar met een BMW 325 uit hetzelfde bouwjaar (1994). Kortom, deze Clio staat zijn mannetje!


Ergonomie & uitrusting
Mijn auto is naar mijn idee prima uitgerust (voor een kleine, relatief goedkope auto). Ik heb geen airco en (helaas) geen cruiscontrol, maar verder zitten de meeste handige dingetjes er wel op: Electrische ramen, electrische en verwarmde zijspiegels, geintegreerde radio & CD installatie (met in mijn auto ook nog een 6CD wisselaar van de fabriek af), 6 speakers van bijzonder goede geluidskwaliteit, mistlampen voor (erg fijn op donkere landwegen!) en een richtbaar leeslampje boven de achteruitkijk spiegel. En waarschijnlijk als gevolg van het Extreme pakket zaten er ook mooie lichtmetalen velgen op en 15-inch 185/55 banden(standaard is 175/65 en gewoon wieldoppen). Je kunt het slechter treffen!

Je kunt duidelijk merken dat de makers goed over de indeling van de auto hebben nagedacht, want er zitten voldoende handige vakken verpreid door de auto om dingen weg te stoppen. Favoriet zijn daarbij de 2 flessen houders aan het begin van de achter-zijpanelen. Ideaal voor tijdens de vakantie, aangezien je er vanaf de voorstoelen ook bijkunt en je kunt zo dus aan elke kant van de auto een 2 liter fles kwijt zonder dat die omvalt of gaat schuiven.

De achterbank is uiteraard neerklapbaar (in 2 delen), hoewel je dan in de voorstoelen dan niet meer in de achterste stand kunt zetten. De kuipstoelen voorin zitten overigens heerlijk en zijn zeer welkom bij snelle bochten. De bestuurderstoel is in ook hoogte verstelbaar. Ik ben zelf 1.87m en zit het liefst ver bij het stuur vandaan (bijna gestrekte armen). De stoel kan dusdanig ver naar achteren dat ik dit inderdaad kan doen en daarbij kan ik mijn benen ook bijna geheel strekken. Hoofdruimte is er meer dan voldoende. Deze auto is niet alleen voor kleine Fransozen ontworpen.

Onderhoud
Op de Twingo na is de dit de kleinste Renault, met relatief weinig hightech snufjes. De auto is inmiddels flink door ontwikkeld, dus veel problemen zijn er niet te verwachten. Met de vaste Renault onderhouds prijzen weet je meestal van te voren waar je aan toe bent en die prijzen zijn best redelijk. Als er geen dure dingen kapot gaan, hoef je bij 20000km/jaar qua onderhoud gemiddeld niet meer dan 300 euro/jaar kwijt te zijn (inclusief APK) bij een Renault dealer. Dat is zeer redelijk voor merkdealer onderhoud.


Eindoordeel
Toen ik begin 2006 een keuze moest maken tussen alle autootjes in de klasse van de Clio was ik in principe vrij snel klaar. De prijs/kwaliteit/prestaties verhouding was bij de Clio 1.4 16V absoluut beste en het uiterlijk beviel mij gelukkig ook. Zelfs nu in 2011 is het prijs/prestatie/comfort/gemak-pakket dat deze 2003 Clio biedt, nogsteeds lastig te evenaren. Top autootje, vooral de motor!

PROBLEMEN

Ik heb maar 3 kleine mankementjes gehad tot nu toe (60.000km):

1) Vrij snel na aanschaf bleek dat een rubberen-afsluitring van de brandstoftank enigzinds aan het zweten was, hetgeen betekende dat de hele brandstoftank moest worden vervangen. Uiteraard gebeurde dit onder de Renault occasion garantie van 1 jaar, dus dat werd keurig gratis verholpen.

2) Eind 2007 ging er een bobine kapot en liep de auto dus opeens op slechts 3 cilinders. Ik vroeg of dat vaker voorkwam, waarop ze bij de dealer heel open en eerlijk zeiden dat de bobines van het type in mijn auto helaas van enigzinds inferieure kwaliteit bleken te zijn en dat er dus een bobine van nieuw type in zou worden teruggeplaatst. Ik had inmiddels geen garantie meer, dus dat koste me ongeveer 90 euro.

3) Tijdens de APK in januari 2008 bleek dat de fuseekogel van het linker voorwiel spel had en dus vervangen moest worden. Dat koste me ongeveer 60 euro. Wederom vroeg ik wat daar eventueel de oorzaak van zou kunnen zijn geweest. De dealer gaf aan dat dit normale slijtage is, maar dat het vooral door drempels komt, wanneer je daar met flinke stuuruitslag op in rijdt. Dat kon kloppen, want ik moest helaas vaak met dat wiel als eerste op stevige drempels inrijden in een bocht.

Verder heeft de auto geen enkel mankement gehad en heeft hij me nooit in de steek gelaten met starten. In twee jaar tijd hebt ik er in totaal 1500 euro aan besteed qua onderhoud. Maar, daar zit geplande vervanging van de distributie-riem bij (500 euro) en vervanging van alle Michelin banden (400 euro). Dus, aan werkelijk regulier onderhoud+APK’s heb ik 600 euro uitgegeven, wat weer neerkomt op gemiddeld 300 euro per jaar zoals eerder vermeld.

UPDATE (88.000km):
Twee dingen:
1)een licht gescheurde hoes van de linker aandrijfas laten vervangen.
2) de kabelboom van het gaspedaal laten vervangen, aangezien die op een bepaalde plek door foutieve montage licht was gaan schuren en zodoende onder vochtige omstandheden in stevige bochten kortsluiting veroorzaakte en zodoende inhield.

Bij elkaar was dat zo'n 500 euro.

UPDATE (131000km)
Zojuist weer een onderhoudsbeurt gehad. Geen enkel probleem of mankement gehad sinds vorige update. Autootje rijdt nogsteeds als nieuw ondanks dat ik hem met enige regelmatig naar de 6000 toeren breng en flink hard door bochten scheur. Maar met goed onderhoud bij de merkdealer kan dat blijkbaar absoluut geen kwaad (bahalve dan voor de bandenslijtage en het verbruik, maar dat is een kosten/plezier afweging).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.