Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression (2002)

autoreview

Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression (2002)

Signalement

UitvoeringAvantime 2.0 16V Turbo Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf133.852 km
KM-stand laatst162.270 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen 1e halfjaar (2250 km)

  • 136.102 km

Voordat ik ben overgegaan tot de koop van mijn huidige Avantime heb ik vijf auto's bekeken. Mijn shortlist heb ik vervolgens teruggebracht tot 2. Beide aanbieders heb ik gevraagd een voorstel te doen. De proefrit heeft vervolgens de keuze bepaald. Een proefrit maak je om enerzijds een goed beeld te krijgen over de technische staat van de auto en anderzijds om te kijken hoe een Avantime bevalt. Ik mocht ruim een uur met de Avantime rijden. De Renault dealer bood de Avantime aan met alle daarbij horende garanties (6 maanden BOVAG-garantie/Nationale Auto Pas) en dat gaf vertrouwen. Een Avantime biedt zondermeer wat ik zoek en ik zie me de komende jaren daarin rijden. Ik ben niet vergeten de andere gezinsleden mee te laten oordelen tijdens de proefrit. Het aanbod van de Renault dealer was fair en het gebodene zeer verlokkelijk. We hebben elkaar dan ook de hand gegeven. Ook ik was gevallen voor de Avantime. De Avantime heb ik een week later samen met mijn gezin opgehaald bij de Renault dealer in Stein. De zoon van de eigenaar heeft de aflevering gedaan, het was een feest. De Avantime 2.0 16V Turbo Expression kleur noir nocturne was nauwelijks van nieuw te onderscheiden: Top! De Renault dealer Vaassen levert de auto af met 6 maanden Renault top occasion garantie.
De onderhoudshistorie is sluitend (onderhoudsboekje ook mooi ingevuld door Renault dealers Heurkens te Roermond en Vaassen te Stein) en volledig up to date (inclusief nieuwe APK tot 12 november 2011). Uit de historie kun je zien dat de Avantime in de eerste 4 jaar flink heeft moeten werken (gemiddeld 30000 km per jaar). Daarna is Avantime 69-LB-JK als 2e auto gebruikt. Bij aflevering stond de teller op 133.852 km (NAP certificaat aanwezig). Het door de dealer meegeleverde garantie en onderhoudsoverzicht geeft aan dat nog een plaatwerkgarantie tot 28.10.2014 van toepassing is. In de documentatiemap van de auto zitten een boekje met dealernetwerk, instructieboekje radio/cd, onderhoudsboekje en een volledig nieuw instructieboekje. Bij aflevering waren de batterijen van de afstandsbediening ook nog even vernieuwd (zijn dus weer goed voor 2 jaar). De rubbers van het opendak kan ik volgens Miguel met siliconen spray mooi schoon houden (volgens handboek dient dit om de 3 maanden te gebeuren). Het reizen kan beginnen (de dealer had de tank met 25 liter gevuld). Nu 6 maanden en 2250 km later kan ik aangeven zeer tevreden te zijn over de door de Renault dealer geleverde prestatie. De Avantime heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik rij de Avantime als 3e auto en gebruik de Avantime vooral voor de vrije tijd (hockey en vakanties naar de Eifel en Zeeland). Met de Avantime keerde Renault terug in het segment van de luxe klasse. Nu 8 jaar later (mijn Avantime is van 29 oktober 2002) valt de Avantime mij nog steeds positief op (hij past mogelijk zelfs beter in de huidige tijd dan bij zijn presentatie). Wat ik ook prettig vind aan een Avantime is dat deze auto niet primair een uithangbord van je sociale status is. Neen, ik zie de Avantime veel meer als een openbaar kunstwerk (voor de goede verstaander). De deuren, lekker stoer 1,4 meter breed, nemen niet veel ruimte in (dankzij de slimme scharnieren). De volledig gegalvaniseerde bodem groep zorgt ervoor dat de Avantime voldoet aan alle verordeningen in het kader van duurzaamheid (roest heeft geen kans). De Avantime biedt door de aluminium behuizing en de massieve deur structuren ook een hoog veiligheidsniveau. Dan het zitcomfort, de zetels zijn in een ergonomisch gunstige positie gemonteerd (ook als je bijna 2 meter bent). Voor mij is het grote glazen schuifdak met de extra knop die alle vier de zijruiten en het dak activeert een extra attractie (ik verplaats me graag in een MGB). De vier-cilinder turbo met 163 pk past goed in het concept (brandstofverbruik is laag) en is voldoende sterk. De Avantime is voor mijn gezin een heerlijke auto voor hopelijk nog veel meer mooie vakantie reizen (Texel en Zwitserland staan nog op het programma voor dit jaar). Renault had ooit het voornemen om - de door Matra van een plastic huid voorziene Avantime - in de eerste 6 jaar, 60000 tot 80.000 exemplaren te verkopen. Dat is met ruim 8500 stuks stuks in een productieperiode van slechts 18 maanden, dus niet gelukt. Ik als koper van een Avantime (occasion) heb nu toegang tot een volledig uitgeruste auto, die zeer comfortabel is tegen een budget prijs. Wat is nu mijn conclusie over de Avantime? Ik sluit me aan bij de woorden van Jeremy Clarkson (Top Gear): de meest ‘coole auto’ die er is, die Renault Avantime. Misschien zelfs een toekomstige klassieker. Tot die tijd in ieder geval een zeer begeerlijke 'crossover’ tussen MPV, Coupé en Cabrio. De aandacht van je omgeving is gegarandeerd en gratis.

Onderhoudskosten afgelopen 2 jaar

  • 143.159 km

Ik heb de Avantime nu 2 jaar en ben nog lang niet uitgekeken op deze auto.

Ik vind de Avantime de mooiste Franse auto sinds de Citroën SM. Van 2001-2003 zijn 8.557 Avantime's geproduceerd, vergeleken met 12.920 Citroën SM's (1970-1975). De Avantime is dus zoiets als een rariteit op onze wegen.

Maar wat zijn nu de onderhoudskosten van deze exoot?

In de afgelopen twee jaar heb ik in totaal Euro 1.177,28 uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Het onderhoud en de reparaties heb ik laten uitvoeren door de Renault dealer in Stein waar ik de Avantime heb gekocht. Hier krijg ik de persoonlijke service die ik als klant verwacht en daar rij ik dan ook graag 15 minuten voor om.

In feite heeft de Avantime 2 beurten gehad (kleine en grote onderhoudsbeurten welke volgens voorschrift zijn uitgevoerd). Hierbij zijn de volgende bijzonderheden te melden: het 1x reinigen van de airco all-in, het vervangen van de slotmotor van de tankklep, 1x vervangen wiellager en 1x herstellen achterremklauwgroep.

Ervaringen na 3 jaar

  • 146.458 km

De Avantime is dit jaar uitsluitend gebruikt voor de hockey. De zomervakantie (vliegvakantie) zaten we met het gezin in Spanje (Avantime mocht dus thuis blijven).
De kosten voor de beurt en APK waren € 1.108,83. Hierin zitten de kosten voor het vervangen van de distributiemriem (waterpomp; distributieset; afdekdoppen nokkeas; poelie en multieriem set) verder geen bijzonderheden of toch wel. De Avantime heeft de status gekregen van youngtimer.
De meeste mensen weten wel wat een oldtimer is. De term youngtimer is veel minder bekend in de autowereld. Anders dan bij een oldtimer staat de leeftijd van een youngtimer niet vast.

Er is geen eenduidige definitie voor een youngtimer. Een youngtimer is meestal een personenauto die als hobbyauto gebruikt wordt, maar nog geen oldtimer is. Youngtimers worden gezien als de klassiekers van de toekomst. Een auto van tien jaar oud wordt door een enkeling als youngtimer bestempeld, maar in de regel worden auto’s met een leeftijd van minimaal 15 jaar als een youngtimer gezien.

Naast de leeftijd van de auto, spelen nog andere zaken een rol om in de categorie youngtimer te vallen. Niet iedere auto die wat ouder is, is namelijk een youngtimer. Een youngtimer moet iets exclusiefs hebben. Daarnaast zijn de auto’s geschikt voor dagelijks gebruik, moeten ze in goede en originele staat verkeren en kennen ze een lage afschrijving. Mijn Renault Avantime uit 2002 kan bijvoorbeeld als een youngtimer gezien worden.

Over de aanstaande klassiekerstatus van een Renault Avantime is op papier geen twijfel mogelijk. De Avantime is gek en/ of spannend, excentriek en onderschat briljant – de argumenten liggen voor het oprapen. Key features van de Avantime zijn de unieke dubbele draaibare pillarless deuren, toegang tot de voorste en achterste zitplaatsen, 's werelds grootste te openen glas zonnedak, massale 530 liter boot, 'grand air' knop die gelijktijdig alle vensters en zonnedak opent en de krachtige/zuinige 2.0 turbo motor gekoppeld aan een 6-speed versnellingsbak geven een Gran Turismo rijstijl.

Ben jij ook een trotse bezitter van een youngtimer?
Dan wil je je youngtimer natuurlijk goed verzekeren. Een youngtimerverzekering afsluiten kan bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Voor KNAC-leden die een hobbyauto bezitten die qua leeftijd nog geen oldtimer is, maar die ook niet meer voor dagelijks vervoer wordt gebruikt, biedt de KNAC de KNAC Youngtimerverzekering aan (met een jaarkilometrage van maximaal 12.000). De premie van een youngtimerverzekering ligt lager (in mijn geval €150,- per jaar lager voor volledig WA/Casco) dan de premie van een normale autoverzekering.

In de afgelopen drie jaar heb ik in totaal € 2.286,11 uitgegeven aan onderhoud. De Avantime heeft nu een verzekerde waarde van € 9.000,00.
De afschrijving op de Avantime zou dan uitkomen op nog géén € 500,00 per jaar.

De Avantime is een bijzondere auto, en een beetje een wild card, investment-wise. De Avantime, ontworpen door Renault ontwerp genie Patrick Le Quement, werd binnen twee jaar na haar geboorte gedood nadat er gewoon 8500 werden gebouwd. Op de markt gebracht als een kruising tussen een coupe en een MPV. Stap je over de "extraordinary" (sommige spreken al over sexy) styling heen, dan kan ik alleen maar stellen dat de Avantime eigenlijk een zeer goede auto is: inderdaad, een veilige, een betrouwbare, luxe en ruime – en de Avantime is één van de weinige auto's die alle drie Top Gear presentatoren cool vinden.

Heeft de Avantime investeringspotentieel? 1/5 of 5/5 – wie weet?

Weet dat de Avantime 2.0 Turbo 16V de met afstand zeldzaamste uitvoering is met een oplage van ongeveer 1000 (V6 ongeveer 4500 en Diesel ongeveer 3000).

Up-date 150K en 12 jaar oud

  • 150.523 km

Mijn Renault Avantime 2.0 Turbo 16V Expression met optie panorama schuifdak in de kleur Noir Nocturne 268, is nummer 137 van in totaal 229 nieuw afgeleverde Avantime's in Nederland. De Avantime is één van de exclusievere Franse auto's van de afgelopen decennia (zelfs exclusiever dan een Citroën SM). Mijn Avantime met productie nummer T000245 is 2 juli 2002 geproduceerd. In totaal zijn er 4 met exact dezelfde specificaties geproduceerd (2.0 Turbo, Expression, Noir Nocturne 268, beige interieur, panorama schuifdak). Prijs 2002 circa € 38500 (Expression, opties metallic lak en panorama schuifdak). Huidige verzekerdewaarde € 9000 (youngtimer KNAC).

In 2014 is het aantal actief geregistreerde Avantime's in Nederland opgelopen tot 310, als gevolg van paralelle import. Voor mij een bewijs dat kenners in deze grote Franse coupé een potentiële klassieker zien. Een MPV coupe/cabrio met een intelligent deur mechanisme gemaakt door dezelfde mensen (MATRA) die Jackie Stewart in 1969 het wereldkampioenschap Formule 1 bezorgde. De Avantime was Matra's laatste auto en een gegarandeerde toekomstige klassieker. De prijzen stijgen ook in Frankrijk: mooie exemplaren met een kilometerstand tussen de 110-120K zijn te koop voor € 10.000 tot € 12.500.
In concoursstaat brengt een Avantime nu rond de € 15K op. In ons omringende landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland liggen de prijzen voor top exemplaren met lage kilometerstanden in voorkomende gevallen al een stuk hoger (> € 15K).

Wat waren de kosten in 2014 van deze exoot?
De kosten voor de beurt viel met € 548,58 (inclusief APK en vervangen accu) reusachtig mee en ook het brandstofverbruik valt met iets meer dan 9 liter/100km voor een grote MPV (gewicht 1616kg) binnen de perken. Mijn tip is dan ook ga voor de zeldzamere 2.0 Turbo (deze latere versies hebben een hogere kwaliteit en significant lagere verbruiks- en onderhoudskosten). Nu de teller de 150.000 km heeft gepasseerd is er nog steeds niets aan de hand, weet dat mijn Avantime inmiddels een respectabele leeftijd heeft van 12 jaar. De plaatwerkgarantie van 12 jaar liep tot 28.10.2014. De auto zit strak in de lak en is nog steeds een plaatje.

Het voorgeschreven Renault onderhoudsprogramma bij 12 jaar voorziet:
- vervangen oliefilter
- verversen motorolie
- vervangen luchtfilter
- vervangen koelvloeistof
- vervangen remvloeistof
- vervangen batterijen afstandsbediening centrale portiervergrendeling
- reinigen en controle aircosysteem

Deze Avantime is al weer in mijn 5e jaar. Wat zijn de plussen en de minnen?

Plus
+ crossover MPV/coupé/cabrio
+ het gevoel van ruimte
+ dakopening Panorama
+ compromis comfort
+ motor 2.0 Turbo 16V

Min
- zichtbaarheid achterzijde

Toen de productie van de Avantime werd gestopt, was er veel kritiek op Renault (de Avantime was een antwoord op een niet gestelde vraag uit de markt). Was de Avantime zoals zijn naam al aangeeft zijn tijd vooruit? Kijk je naar de huidige showmodellen, word ik steeds herinnerd aan de Avantime. Crossover-auto's liggen in de trend net zoals diverse Coupé varianten. En als ergens de Avantime opduikt, kan het zo maar zijn, dat de Avantime nog aandacht krijgt en misschien zelfs meer dan menig nieuwere en duurdere auto.

Up-date 155.000 km

  • 155.305 km

Inmiddels is de Avantime ruim vijf jaar in ons bezit. Dit jaar preventief een aantal zaken laten uitvoeren, onder andere nieuwe Michelin banden in de maat 225/55x16, nieuwe remschijven voor (inclusief remblokkenset), nieuwe condensor van airco (inclusief afpersen en vullen) en rondom nieuwe ruitenwissers. Deze week de Renault wintercheck laten uitvoeren en APK. Er waren géén opmerkingen. De distributieriem hoeft pas vervangen te worden bij 260.000 km of op 30-11-2017. In totaal dit jaar € 1.737,28 uitgegeven aan onderhoud. Het gemiddelde brandstofverbuik was iets boven de 9 l/100km. Weet ook dat de Avantime exclusiever is dan een Citroën SM. Had je tien jaar geleden nog een SM voor rond de 7500 euro, ben je nu minimaal het dubbele kwijt. Deze week was de Avantime winnaar in de categorie de grootste rariteit van de afgelopen 25 jaar. In mijn opinie heeft de Avantime investeringspotentieel. Het rijden is een feest en je voelt je rijk. Dit is wat autorijden hoort te zijn: cruisecontrol, airco, elektrisch verstelbare stoelen met ingebouwde gordels. Wat loopt dat prachtig en wat gaat dat snel; 207 km/uur kan hij halen en de standaard 6 bak schakelt fantastisch. Als kenners merk en type horen, gaan ze gillen: "nooit doen, je loopt erop leeg." Echter mijn Avantime heeft zijn 155.350 niet tussen huis en garagist opgedaan. Met een compacte occasion is men door de veel hogere aanschafprijs niet per se goedkoper uit. Verzekeren valt ook mee, omdat de Avantime de status van youngtimer heeft. Wel dien je een wat hoger wegenbelastingtarief voor lief te nemen, maar dan rijd je ook wat.

Au revoir Avantime

  • 162.270 km

Op 4 mei heb ik mijn Avantime op marktplaats gezet omdat ik een nieuwe achterwiel aangedreven Alfa Giulia heb gekocht. Een auto waar ik bijna twee decennia op heb gewacht. Inruilen was met een inruilprijs van € 3.500 niet interessant.

Liefhebber ziet mijn advertentie op Markplaats
Uitstekend onderhouden Avantime (o.a. met nieuwe MICHELIN banden en ijskoude airco) in originele conditie (inclusief folders én onderhoudshistorie). Highlights: Crossover MPV-Coupe-Cabrio, 'Grand Air' knop (één druk op die knop en binnen 10 seconden verdwijnen alle zijruiten en schuift tegelijkertijd het glazen panoramadak boven de voorstoelen weg), flanken zonder B-stijlen, deuren die niet alleen naar voor- maar ook naar buiten scharnieren (voor makkelijke instap ook bij krap parkeren), theater opstelling stoelen (achter hogere zit dan voor), carrosserie van composietmaterialen, chassis van gegalvaniseerd staal met aluminium boven-structuur en grote bagage ruimte van 530 liter. Zes maanden na de start van de verkoop heeft MATRA de tot dan toe ruwe diamond herzien, wat enerzijds een flinke vooruitgang opleverde in kwaliteit en anderzijds een uitgebreider motor aanbod met de 2.0 Turbo 16V. Juist deze Twin Scroll Turbo (primeur) was de grote verrassing, door zijn lagere gewicht en 165 PK te koppelen aan 6-versnellingen ontstaat een zeer aantrekkelijke aandrijflijn (koppel van 250 Nm vanaf 2000 rpm). Dit is zo'n zeldzaam fraaie exemplaar (datum 1e toelating 29-10-2002) en nummer 137 van in totaal 229 nieuw in Nederland afgeleverde Avantime's. Na Citroën SM (inmiddels onbetaalbaar) de laatste luxe Franse GT. Matra bouwde de Avantime totdat zij haar poorten sloot (maart 2003). Originele nieuwprijs € 38.719,-. Huidige verzekerde waarde € 9.000,- (youngtimer KNAC). Dit elegante exemplaar in donker zwart/violet met zilver aluminium dak en prachtig beige interieur heeft een lage kilometerstand en lage kosten in onderhoud en verbruik!

Verkocht 13 mei en vandaag opgehaald
Vandaag mijn Avantime uitgezwaaid, vorige week verkoopovereenkomst getekend tegen de (scherpe) vraagprijs van € 5.000,-. Michiel uit Soest is de trotse nieuwe eigenaar en ik wens hem veel veilige kilometers toe. Bijna zeven jaar hebben we de Avantime als derde/tweede auto gehad, een echt kunstwerk op wielen en de fijnste Franse coupé na de Citroën SM.

Weer een Alfa Romeo
Nu nog zeven weken wachten op de nieuwe sport sedan - de Ferrari in zijn segment - uit Cassino, Italië! Na bezoek showroom en de aangeboden proefrit bij de Alfa dealer in mijn woonplaats Heerlen was er géén weg terug. Door géén auto in te ruilen kon Alfa dealer Biermans mij een meer dan fair aanbod doen. Ik krijg mijn Giulia volledig uitgevoerd in Veloce uitvoering (echter zonder vierwielaandrijving). Zo wordt de Veloce ook geleverd in GB. Dat scheelt ruim 100kg. De Giulia Business Super in Veloce uitvoering is tijdelijk leverbaar tegen een meerprijs van € 1.290,- (Pack Super Veloce + Veloce Exterior Pack). Wordt vervolgd.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens