Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Avantime

Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilège (2002)

Openbaar kunstbezit

2
Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilège (2002)
  • Autotest
11 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar nu is de buitenissige Renault Avantime in ons land gearriveerd. Nederland keek werkelijk zijn ogen uit toen we als één van de allereersten met dit snoepje op stap gingen.

Kunstzinnig verantwoord mag je de eigenzinnige Avantime beslist noemen. Die verticale achterruit loopt bijna in een halve cirkel rond; doet ons een beetje denken aan een transparante hoedendoos. Erg origineel. En dan natuurlijk nog het typisch schuin aflopen van de achterklep met aan weerszijden die eigenwijs opgestapelde driehoeken, die de achterlichten vormen. Of die bovenbouw, die in aluminiumkleur scherp afsteekt tegen de rest van de auto en met zijn boogvorm aan de achterkant heel markant is. Brengt ons vanzelf naar de snuit die beslist minder in het oog springt, maar toch apart is door de driehoekige luchtroosters boven de koplampen. Geeft hem in combinatie met de bolle, hoogliggende motorkap iets sportiefs. En tot slot nog die giga-lange portieren.
Rijden met deze uitzonderlijke Renault is een heel aparte ervaring. Het spectaculaire glazen dak, de superaudio en stoelen met de allure van een openhaard-fauteuil, scheppen een aangename, relaxte sfeer in de auto. De Avantime geeft een enorm gevoel van vrijheid.
Een ander rustgevend aspect van de Avantime is het opgeruimde interieur. De instrumenten zijn van het digitale soort en zijn in een smalle strip midden onder de voorruit gegroepeerd; enkel de digitale toerenteller zit op de vertrouwde plek achter het stuur. De automatische klimaatregeling zit heel compact uiterst links op het dashboard, met helemaal rechts de separate temperatuurregeling voor de passagier. Paar stengeltjes aan het stuur en een paar drukknopjes op de middenconsole, c'est tout.

Merkwaardig
In die opgeruimde huiskamer met veel bergvakjes vallen een paar dingen op. De stoelen op zich zijn best comfortabel, maar blijken op lange ritten toch niet optimaal te steunen. Komt mede omdat het leer nogal glad is waardoor je makkelijk onderuit schuift. Op de bediening hebben we weinig aan te merken.
Achterin merk je dat deze Avantime meer een soort coupé-MPV is. De ruimte is er zeker niet overbemeten en de vloer is vrij hoog, waardoor je een beetje met opgetrokken benen moet zitten. Met de voorstoelen in de
- prettigste - laagste stand, kun je je voeten er ook niet onder schuiven.
Op bagage hoef je bij de Avantime niet te bezuinigen. Ondanks het merkwaardig gevormde kofferdeksel is er ruim plaats voor vier van onze grootste koffers en nog wat klein grut.
De Avantime ziet Renault wat sportiever dan de Espace en dat merk je tijdens het rijden. Het onderstel is wat stug gedempt, waardoor korte oneffenheden duidelijker doorkomen; zorgt ook nog wel eens voor een kraakje rond de glaspartijen. Het vliegend tapijt-gevoel, dat zo goed bij de salonbeleving past, is daardoor wat vertroebeld.
De rijdynamische kwaliteiten van de Avantime maken die sportieve aspiraties evenmin helemaal waar. Zo is de besturing beslist direct en nauwkeurig, maar mist het echt messcherpe gevoel. Hij gedraagt zich licht onderstuurd, kent geen rare fratsen en weet zijn vermogen onder normale omstandigheden goed op de weg te krijgen. Dat laatste is niet zo vanzelfsprekend met 207 pk, die via de voorwielen hun weg zoeken; het ESP-lampje knippert nog wel eens.
De motorruimte is gevuld met een heerlijke drieliter V6, die opvalt door zijn soepele en geruisloze loop over het hele toerenbereik. Omdat 'ie zo mooi stil is, vergaten we geregeld de 5 en 6 van de standaard zesbak in te schakelen. De tussensprintjes laten overigens zien dat die 6 geen ellenlange overdrive is; 80-120 km/h gaat in 6 niet veel trager dan in 5. Toch vinden we bij deze auto een automaat beter passen.
Met die zesbak is de Avantime een vlotte auto; het gaat allemaal moeiteloos. Waar dat mag, sjouwt 'ie door tot zo'n 220 km/h en de 0-100-sprint is in 8,4 tellen achter de rug. En een verbruik van 1:7,5 valt helemaal niet tegen voor 'n redelijk hoge, vrij zware auto met een dikke V6.
Het sterkste punt van de Avantime vinden we zonder meer zijn gewaagde verschijning. Renault verdient alle lof voor het lef om zo'n eigenwijze auto gewoon in productie te nemen. Avantime-rijden is zelfs zo'n bijzondere en indringende ervaring dat je hem graag wat minpuntjes vergeeft.

Signalement

Merk Renault
Model Avantime 3.0 V6 24V Privilège
Carrosserie 3-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 152 kW / 210 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.642 mm / 1.834 mm / 1.627 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.716 kg
Laadvermogen 584 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/50R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 12,1 s
Brandstofverbruik 11,3 l/100km
CO2-uitstoot 266 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Avantime
Renault Renault Avantime

Uitgelicht aanbod

    Renault Avantime 2.2 16V DCI Privilege

    Renault Avantime 2.2 16V DCI Privilege

    • 2003
    • 305.168 km

    € 2.945

    Renault Avantime 3.0-24V V6 Dynamique 207PK + AFN. TREKHAAK

    Renault Avantime 3.0-24V V6 Dynamique 207PK + AFN. TREKHAAK

    • 2002
    • 190.881 km

    € 6.950

    Renault Avantime 3.0 v6 24v Privilege

    Renault Avantime 3.0 v6 24v Privilege

    • 2002
    • 308.718 km

    € 8.250

Meer Renault Avantime occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Avantime specificaties
  • Renault Avantime occasions
  • Renault Avantime video's
Advies en informatie
  • Renault Avantime tests
  • Renault Avantime gebruikersreviews
  • Renault Avantime index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression (2002)

    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression...

    23
    • 15 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression (2003)

    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression...

    4
    • 9 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression (2002)

    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Expression...

    12
    • 9 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)

    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)

    4
    • 27 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)

    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)

    16
    • 14 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilège (2002)

    Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilège (2002)

    3
    • 2 augustus 2007
  • Gebruikersreview
    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Privilge (2002)

    Renault Avantime 2.0 16V Turbo Privilge...

    25
    • 27 januari 2006
meer reviews
Renault Avantime 2.2 dCi – 2003  – 405.524 km - Klokje Rond

Renault Avantime 2.2 dCi – 2003  – 405.524 km - Klokje Rond

De Renault Avantime staat niet alleen bekend als gegarandeerde klassieker voor de toekomst,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Renault Avantime 2.2 dCi – 2003  – 405.524 km - Klokje Rond

    Renault Avantime 2.2 dCi – 2003  – 405.524...

    • 9 december 2019
  • Klokje Rond - Renault Avantime

    Klokje Rond - Renault Avantime

    88
    • 25 maart 2013
  • Klokje rond - Renault Avantime

    Klokje rond - Renault Avantime

    73
    • 18 november 2010
  • Nieuws
    Adieu Renault Avantime

    Adieu Renault Avantime

    1
    • 28 februari 2003
  • Renault Avantime 2.0 16V Turbo Dynamique...

    • 1 oktober 2002
  • Nieuws
    Nieuwe versies Renault Avantime

    Nieuwe versies Renault Avantime

    • 10 april 2002
  • Eerste rijtest
    Renault Avantime

    Renault Avantime

    • 23 augustus 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    41
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    110
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden