Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)

autoreview

Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilège (2002)

Signalement

UitvoeringAvantime 3.0 V6 24V Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst151.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Iedereen weet natuurlijk dat onze regering er alles aan doet om autorijden minder leuk te maken. Zo wordt het prive rijden in de auto-van-de-zaak sinds begin dit jaar zeer onaantrekkelijk gemaakt door er zo veel belasting op te heffen dat je in principe de auto inclusief BTW en BPM binnen 9 jaar prive ook zelf betaald hebt. Vandaar mijn speurtocht naar een auto voor erbij.

Mijn keuze voor de Avantime was op zich vrij logisch gezien het feit dat ik al 7 jaar met veel plezier een Matra Murena als hobbie-auto bezit. Het enige minpunt aan de Avantime was dat al de Nederlandse aanbieders de wagen boven mijn budget aanboden met kilometerstanden die er niet om liegen. Vandaar dat ik eens ben gaan kijken naar de mogelijkheid om een Avantime in te voeren vanuit Duitsland. Uiteindelijk heb ik een mooie Noir Nocturne V6 gevonden in Berlijn. Dus een weekeindje Berlijn geboekt en de wagen bekeken... Minpuntje was dat de auto van binnen nog nooit schoongemaakt was maar verder was alles voor elkaar.

Nu staat de wagen dus bij ons voor de deur. Uitvoeren uit Duitsland is een fluitje van een cent (Nou ja, ongeveer 100 Euro moet je ervoor uittrekken) Met de oude eigenaar en de wagen naar de Zulassungsstelle rijden, en daar een tijdelijke verzekering kopen, papieren invullen, Uitvoerkentekens kopen en rijden maar weer. Koste in totaal iets meer dan een uurtje.

De reis naar Nederland was fantastisch! Zeker in vergelijking met de heenreis waar op de achterbank zaten van een Toyota Auris :( De wagen is zeer rap, zeker als je hem met wat hoge toeren berijd. Voor de lange Autobahn is het een super cruiser! Je zweeft gewoon over het asfalt!

In Nederland ben ik met de wagen naar de RDW geweest alwaar hij gekeurd werd. De keurmeester kon niets negatiefs vinden (gelukkig) en ik mocht na anderhalf uur met een acceptgiro voor de rest-BPM weer naar huis. Momenteel wacht ik op de kentekenpapieren, dan kan ik er echt mee gaan rijden!

PROBLEMEN

  • 101.000 km

Accu vervangen, mag op zich wel na 6 jaar touwe dienst. Helaas blijkt dat de nieuwe accu een kapotte cel heeft.... Dus maar weer een nieuwe accu halen, hopelijk heb ik de bon nog.

Ook een van de twee sleutels met ab doet het niet meer, batterijtjes doorgemeten en die zijn op. Moeten nieuwe in.

Een persoon die minder goed is in inparkeren heeft gezorgd voor spuitkosten voor het achterscherm. Geen briefje onder de ruitenwisser helaas, schijnt niet meer normaal te zijn tegenwoordig.

Poging tot inbraak heeft ervoor gezorgd dat het linkerportier een stuk polyester mist. Is afgebroken, waarschijnlijk omdat iemand een schroevendraaier tussen de deur heeft gezet. (ook geen briefje onder de wisser, maar dat spreekt hier voor zich)

Een jaar in bezit

  • 104.000 km

Een jaar na toelating door de RDW moet de auto opnieuw voor de APK. Ik heb hem bij de Renault-garage gebracht welke al een andere Avantime in onderhoud hebben. Helaas moest er een wiellager vervangen worden wat de kosten van de beurt aanzienlijk duurder maakte als verwacht.

Al met al na een jaar rijden in de Avantime: Wereldauto! Een genot om in rond te rijden. Ik kan niet wachten tot we met de familie op vakantie gaan. Rijden in "grand-air" stand door de Noorse fjorden!

Al met al ook nog eens goedkoper dan bijtelling betalen over onze zakelijke auto. (Skoda Octavia) Dan de aanschaf niet meegerekend, maar de wegenbelasting, onderhoud, verzekering en benzine samen zijn minder dan de bijtelling.

Ruim drie jaar

  • 135.000 km

Alweer ruim drie jaar geleden is het dat ik de Avantime gekocht heb. In deze drie jaar is gebleken dat hij in het verleden wel wat schade heeft gehad dat slecht gerepareerd is. De lak ziet er nu dan ook niet meer uit en eigenlijk zou de gehele wagen een spuitbeurt verdienen.

Verder is er niet heel veel bijzonders aan de auto geweest.
- Hydrauliekslang stuurbekrachtiging vervangen
- Twee wiellagers vervangen
- Twee banden vervangen

Dit heeft natuurlijk het nodige gekost. In totaal aan onderhoud nu zo'n 2000 Euro aan de auto kort geslagen.

In de drie jaar ook bijna 3000 aan wegenbelasting mogen afdragen, en 1300 aan de verzekering.

Ik rij niet veel met de wagen, slechts 10.000 per jaar, dus het benzinebedrag valt nog enigszins mee. Hoewel de prijs wel steeds gekker wordt, maar goed.

Totaal heeft hij me dus inclusief benzine, verzekering, onderhoud en wegenbelasting 11.000 gekost. Dat is nagenoeg exact wat bijtelling had gekost. En ik kan moeilijk beweren dat dit de goedkoopste wagen is om te rijden.. :)

Afschrijving is hier uiteraard weer buiten beschouwing gelaten.

Auto verkocht

  • 151.000 km

Aan het einde van de vakantie naar Noorwegen heeft de Avantime er de brui aan gegeven. Hij liep al voor de vakantie niet lekker (dacht dat hij op 5 cilinders liep) dus eigenlijk niet zo handig ome r nog een vakantie mee te rijden achteraf gezien.

Blijkt dat de ontsteking niet goed stond en dat hierdoor de uitlaat door vuil verstopt raakte. Gevolg was dat de motor af sloeg en de uitlaat schoon gemaakt diende te worden. Maar helaas was dit niet alles.... Waarschijnlijk is de motor ook veels te heet geworden.. Wat er precies mis is met het blok is nog niet bekend, maar in een rit van 250 km heb ik het voor elkaar gekregen vrijwel een volle tank benzine en de complete olievoorraad in het blok te verstoken!

Dus de wagen is met een ambulance terug naar Nederland gekomen. Ik was al van plan om de wagen binnenkort te verkopen (wegens emigratie) en gezien de kosten van reparatie en de opbrengst die ik zou verwachten als ik hem over een jaar verkoop heb ik besloten hem van de hand te doen.

In ruil voor deze wagen wordt mijn Matra Murena (zie andere topic) klaar gemaakt voor de RDW keuring! Mooie ruil toch?

In plaats van de Avantime is een goedkope rammelbak aangeschaft (zie weer een ander topic). Een Pontiac Trans Sport.

Deze Avantime is een goede auto voor ons geweest. Geen vreemde storingen, of vreemd onderhoud. Verbruik viel mij ook mee gezien het gewicht van de wagen moet ik zeggen. Gemiddeld zo'n 1:10. Het enige min-punt was dat er waarschijnlijk eerder al eens schade aan gewest was dat slecht gerepareerd is. Dus de lak liet het op sommige punten afweten. Maar dat kan ik de wagen niet aanmeten natuurlijk!

Zo, nu maar een gebruikservaring starten over de Pontiac.... Gelukkig heb ik nog de Avantime Expression!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens