Renault 19 Cabriolet (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een tweede auto moet voor mij ’een onsje meer hebben’. Zakelijk rij ik in een Renault Scenic 1.5 dCi en als tweede (en soms ook derde) auto hebben we er een altijd een rariteitenkabinet op nagehouden. Van een VW camper T3, naar een Suzuki Samurai tot een Volvo 244 DL uit 1976. Toch bleef iedere keer het dak in de weg zitten en nu ben ik eindelijk aangeland bij aloude wens ... de Cabrio. Wie zich op de markt begeeft voor een cabrio met een fatsoenlijke achterbank, voor een redelijke prijs ziet zich zelf al gauw beperkt tot de Peugeot 306 Cabrio en de VW Golf of een oude 3 serie in matige staat. Echte klassiekers wilde ik niet meer, daarvoor kennen teveel wegenwachters mij inmiddels bij naam. De VW viel af vanwege de rolbeugel .. en de 306 vind ik mooi maar erg gestileerd. Na lang zoeken bleek notabene mijn eigen dealer een bloedgave 19 Cabrio te hebben staan. Naar een paar maandjes dralen en twijfelen (er zat geen onderhoudshistorie bij, dus daar moest ik even goed over nadenken) heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en sinds afgelopen vrijdag staat hij op de oprit. De prijzen voor een 19 cabrio liggen laag, maar let op ... veel slecht onderhouden auto’s, roest etc. ... en dan is het plezier van korte duur.
Uiteindelijk heb ik voor de Renault 19 gekozen vanwege de hoge mate van comfort, zowel voorin als achterin. Het is werkelijk ongelovelijk wat een rijcomfort deze auto biedt, ondanks het feit dat hij af-fabriek is verlaagd en voorzien is van lichtmetaal. Qua uitrusting is hij super compleet (alles elektrisch, stoelverwarming etc.) eigenlijk mist alleen leer, a/c en een elektrische kap. Over leer gesproken, als je een wat steviger formaat (zoals ondergetekende) hebt zijn de stoffen stoelen te prefereren, deze zijn comfortabeler en klemmen je niet in. Een elektrische kap zou fijn geweest zijn wat dat zijn wel wat handelingen waar je handigheid in moet krijgen en die nogal nauw luisteren. A/C is onzin in een cabrio .. stoelverwarming is wel lekker/ Doordat de achterbank wat dieper ligt, kunnen kinderen daar rustig zitten, zonder dat ze de tent uitwaaien. Motorisch gaat het om een 1.8 8V; een fijne motor met voldoende trekkracht ... het is geen BMW da’s duidelijk :-) maar je rijdt ook niet vooraan de file. Op de binnenwegen met het dak open is 80-90 km/u perfect, met voldoende trekkracht voor een inhaalmanouvre, op de snelweg kan het iets harder ... met de kap dicht trekt ’ie makkelijk door tot boven de 150 ... maar dat vind ik niet de bedoeling van deze auto, dus dat laat ik lekker aan anderen. Ondanks zijn leeftijd een echte koppendraaier nog steeds.
update november 2006:
De auto heeft een volledige anti roest behandeling gehad bij Gorsliga in Leeuwarden incl. prof. poetsbeurt. Dit feestje kostte 600,- euri maar de auto is nu voorlopig gevrijwaard van roest, waaraan ik een bijzondere hekel heb gekregen.
De ramen gaan nu nog lastiger openen, dus ik zal onderstaande tip eens ten uitvoer brengen als het zonnetje schijnt.
Verbruik van de auto ligt op ca. 1:12, wat ik netjes vind gezien het feit dat hij ook veel in de stad gebruikt wordt.
update juni 2007
Wegens verhuizing naar het land van de levende elandtesten hebben wij de auto verkocht, het had geen zin om een dik bedrag aan export/import kosten uit te geven. De marktwaarde van dit type auto ligt (ook daar) behoorlijk laag. Ik denk dat de volgende eigenaar voor een leuk bedrag een fijne 2e auto auto aan heeft... mijn volgende cabrio wordt een leuk twee zittertje ... wellicht een MX5 of S2000 ? Nu eerst eens op zoek naar een nieuwe familie auto, twijfel nog tussen een Volvo S60 T5 of V70 T5 / XC70 ... de review verschijnt vanzelf in het najaar :-)
Op de vraag ’zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen’ moet ik wel NEEN beantwoorden. Dit ligt niet zo zeer aan deze auto, als wel aan Renault zelf. De afgelopen jaren heb ik meerdere types versleten (2 scenics, 1 megane en deze auto) en met name de laatste generatie vind ik kwalitatief onder de maat. Elektronica storingen, matige afwerking, veel storingen etc. Maar ook een matige dealer organisatie (heb 3 verschillende dealers geprobeerd ... groot / klein ... maakt niet uit). Men lijkt te verzuipen in de kwaliteitsproblemen met het middenklasse aanbod, en ik weet uit betrouwbare bron dat meerdere dealers fulltime krachten moeten inhuren om de garantieproblemen op de huidige Megane/Scenic en Laguna serie te kunnen behandelen. Het is dat het om lease-auto’s gaat, maar persoonlijk had mijn bankrekening allang een veto uitgesproken. Ook heb ik persoonlijk een vervelend conflict met verkopers gehad, waarin ze hun afspraken niet nakwamen. Dat alles heeft mijn er toe gebracht om af te zwaaien van Renault. De Scenic gaat er einde deze maand ook uit.
PROBLEMEN
Bij aflevering zijn de remmen vervangen, een wiellager en het stuur is rechtgezet. Verder een normale grote beurt.
Het rechterraam gaat langzaam naar beneden en de versnellingsbak is wat stug, bij koude temparatuur ... maar dat schijnen typische eigenschappen te zijn van deze auto.
Update mei 2007:
De winter is zonder problemen verstreken. Verbruik val reuze mee ca. 1:13 is haalbaar op de langere ritten. Een nieuwe kachelradiateur laten monteren ivm lekkage van de oude. Helaas bleek het universele onderdeel niet te passen. Het orginele Renault onderdeel incl. montage kostte 650 euri :-((
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA
