Porsche Taycan Sport Turismo (2022)

Porsche Taycan Sport Turismo (2022)

UitvoeringTaycan Sport Turismo
Bouwjaar2022

The pickup

Al sinds de introduction van de Mission-E kijk ik verlekkerd naar de Taycan. Sinds 2020 reed ik een Tesla model 3 performance. Erg snel, maar ik miste emotie bij die auto. Autorijden was niet meer leuk. Emotie, wat is dat nou eigenlijk (en zeker bij een EV)? Moeilijk te zeggen, maar in elk geval dat de auto een gelukservaring brengt als je achter het stuur kruipt.

De Taycan (sedan) vind ik, net zoals de Panamera minder mooi dan de Sport Turismo. Daarnaast was deze er tijdens de introductie alleen in 4S, Turbo en Turbo S, wat toch wel een flinke meerprijs met zich meebracht.

In 2021 bracht Porsche de Cross Turismo variant uit. Eigenlijk een Sport Turismo, maar dan met een offroad pakket en verhoogde rijhoogte. Bij Porsche Gelderland stond destijds een Karmijnrode (Turbo S) in de showroom. 1 ding wist ik wel; dit wordt de kleur! Er zijn al genoeg zwarte, witte of grijze auto's op de weg. Echter beviel de combinatie van Karmijnrood met de wielkasten me niet zo. Offertes aangevraagd voor de inruil van de Tesla, maar toch nog twijfelen... Uiteindelijk niet gedaan.

In januari van dit jaar verscheen dan de GTS Sport Turismo, met als introductiekleur, jawel, Karmijn Rood. Alles klikte in mijn hoofd, en ik wist zeker dat dit hèt moment was. Ik wilde echter voor de RWD variant gaan (mede omwille van het prijspunt), dus nog even gewacht tot deze aangekondigd werden, en toen meermaals bij Porsche Eindhoven geweest voor diverse proefritten. Gesprekken over de configuratie had ik niet nodig, daar zijn (veel te veel) uren al in gaan zitten.

Begin februari de definitieve offerte getekend voor de RWD Sport Turismo. Optimistisch als men was, zou ik in april in de auto zitten. Mooi! Zin in!

Wat opties;
- De kleur natuurlijk! Karmijnrood!
- Performance Battery + (93.3 kWh).
- Comfortstoelen met de gordels in bordeauxrood.
- Volleder interieur.
- Bose soundsystem
- ParkAssist (Surround view), ACC.

Toen de Oekraine oorlog uitbrak kwamen de eerste berichten over vertragingen door leveringsproblemen. April werd mei, mei werd juni, en uiteindelijk is mijn auto eind juli gebouwd (nog net voor de overgang naar MY23, dus met elektrische verstelling van de stuurkolom).

Mooi, ophalen en stroom erop zou je zeggen! Niets bleek minder waar. Door het zoveelste chiptekort is de auto geleverd zonder 12V batterij en heeft deze sinds augustus op bij Porsche Eindhoven moeten vertoeven. Op dat moment was nog niet precies duidelijk wanneer de 12V batterij zou moeten komen, maar het zou ergens rond oktober moeten zijn. Wachten maar. Wel een paar keer kunnen gaan kijken hoe hij erbij stond. Op dat punt was ik iets al wat minder enthousiast dan aan het begin van dit traject.

Begin november belde de verkoopadviseur dat er een tweetal batterijen onderweg waren, en eentje daarvan was voor mijn auto!

De afleverafspraak gemaakt voor 18 november en daar stond hij dan, nog mooi onder een doek. Toen ik het doek eraf trok overtrof dit mijn verwachtingen! Wauw! Wauw! WAUW! En dat gevoel bleef bij het rijden.

Ondanks dat ik een Model 3 Performance heb ingeleverd (en dus een achteruitgang qua PK / 0-100) is de Taycan een compleet andere wereld qua verfijning. De RWD is snel genoeg, zeker met PB+. Soms zou iets meer power wel leuk zijn, maar in dagelijks rijden is het ruim voldoende. De looks daarintegen! Een knalrode Porsche trekt natuurlijk de aandacht, maar iets aan de Taycan onderscheidt hem nog verder. Laten we het er maar op houden dat ik genoeg complimenten en duimpjes heb gehad in de afgelopen week.

Over betrouwbaarheid en kosten kan ik nog weinig zeggen, maar man, wàt een plaatje.

PS. Kan geen eigen foto's uploaden door een fout, dit probeer ik later opnieuw.

Foto's en 1000 km

Het uploaden van foto's is eindelijk gelukt. Nog steeds erg blij met de keuze, maar ook voor de fantastische kleur. Al veel bekijks en duimpjes mogen ontvangen. Eerste 1000 km zitten erop. Heerlijk!

Taycan in de kou

Met de winterse temperaturen van de afgelopen 1-2 weken zijn andere lezers wellicht geinteresseerd in het verbruik van de Taycan RWD. Op 100% geeft de 93.4 kWh batterij (usable capacity is 83.7 kWh) een range van 440km aan en dat klopt vrij aardig. Ik rij (op dit moment nog) Pilot Sport 4 zomerbanden met 20" Aero turbo velgen. Binnenkort maar een winterset regelen.

Met 105 km/h zit het verbruik met de airco op eco, en de stoelverwarming aan de bestuurderskant op ongeveer 22.5 kWh/100 KM. Met 80 zakt dat naar 20 kWh/100 KM.

Al met al heel tevreden met deze range.

2 kleine euvels;
- De Porsche Connect website geeft aan dat er een servicemelding is. Dat moeten ze nog even resetten.
- In de C-stijl / koffer zit een kleine, nauwelijks hoorbare rammel op bepaalde wegen. Met een monteur van Porsche Eindhoven gereden, hij hoorde het ook. In januari kan ik hiervoor even langskomen, dan lossen ze dat op.

De Taycan rijdt nog steeds als een droom, ik ben er super blij mee.