Porsche Cayman R (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayman R |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 16.883 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Porsche Cayman R Review
- 30.000 km
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar en heb er zo'n 15.000+ km mee gereden.
De onderhoudskosten vallen tot nu toe erg mee ik breng hem naar een gewone auto garage in de buurt, want voor kleine en grote beurtjes heb je geen Porsche dealer nodig. Iedereen kan olie en filters en remschijven en remblokjes vervangen. En het meeste onderhoud doe ik nog zelf ook.
Ik vind het een comfortabele sport wagen die zeker wel stug is, maar ik heb daar persoonlijk geen problemen mee het is namelijk een sport wagen! En ook nog eens zeer bruikbaar is met veel bagage ruimte. Je kan er makkelijk een paar weken mee op vakantie.
De Porsche Cayman R is een van de beste sportwagens in zijn prijsklasse ga je vrijwel geen betere sportwagen vinden kwa wegligging en prestaties en bruikbaarheid.
Ook is het motorgeluid met niks te vergelijken in zijn klasse. En met de PSE Sport uitlaat (optie) die er bij mij op zit klinkt het nog voller. De auto jank mooi vol en diep als je door te toeren trekt. En ook bij gas los klinkt hij erg goed.
De wegligging van de Cayman R is uitstekend. hij is misschien standaard een klein beetje te stabiel/veilig afgesteld, want hij heeft wel wat onderstuur op de limiet. Hier kan je wel doorheen komen door gas te geven. Ook heeft de Cayman R erg veel tractie/mechanische grip mede doordat de R standaard is uitgevoerd met een Limited Slip Differentieel, en het zwaartepunt dat heel laag ligt, Mede dankzij de boxer motor.
Ik heb mijn auto speciaal laten uitlijnen naar eigen specificaties, waardoor hij een stuk beter stuurt dan af fabriek. ( standaard heeft de auto een negatief camber te kort aan de voorkant) als je dit aanpakt stuurt de cayman echt een heel stuk beter in!
De auto blijft heel vlak in de bochten door de stijvere stabilisator stangen voor en achter. Hij ligt ook 2cm lager dan de standaard Cayman S en heeft stijvere vering en dampers.
Zitpositie/ergonomie
De auto heeft een goede lage zit met de standaard kuipstoelen af fabriek, en stuur zit recht voor je en op de juiste hoogte.
De motor is een 3.4 DFI 6 cilinder boxer met 330pk
Het vermogen bouwt lineair op, en het piekvermogen ligt op 7400rpm, de motor trekt erg snel op in toeren. De gas respons is zeer direct met sportmodus aan!
De versnellingsbak is direct met goede feedback en korte slagen.
Verder is er bij de Cayman R ook aan gewichtsbesparing gedaan doormiddel van lichtere deuren die ook in de 911 gt3 zitten, kleinere benzine tank 54 liter, lichtere velgen, carbon kuipstoelen en weegt daardoor in totaal maar 1295kg.
Ook is de auto zoals hij af fabriek komt, al goed bruikbaar voor track days. Alles houd het op zich goed uit. alleen de remmen zijn misschien toch wat ondermaats voor de circuits met zwaardere remzones zoals circuit zolder. voor de rest houd de auto zich heel goed op het circuit.
Laat de video voor zich spreken!
hier een paar rondjes op Circuit Park Zandvoort.
https://www.youtube.com/watch?v=jJjIWaY_LQ0
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.