Porsche Cayman S (2006) #3

autoreview

Porsche Cayman S (2006)
Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)Porsche Cayman S (2006)

Signalement

UitvoeringCayman S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst123.500 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Assepoester met slagtanden

  • 112.900 km

Assepoester is een oud volkssprookje dat thema's rondom onrechtvaardige behandeling en de overwinning daarvan bevat. Dit staat op Wikipedia over het sprookje over Assepoester.

Precies dat is er aan de hand met de Cayman in het algemeen. Door Porsche in het leven geroepen om het gat op te vullen tussen de Boxster en de 911. En precies daar gaat het (voor Porsche dan) helemaal mis.

Net als in het sprookje heb je de boze stiefmoeder (Porsche) en de valse stiefzusters (de 911’s). Ze hebben er van alles aan geprobeerd om de Cayman minder aantrekkelijk te maken: hij heeft maar 3 klokjes ipv 5, heeft dezelfde motor als de 911, maar minder PKs en ze hebben ‘m stukken goedkoper gemaakt dan de 911 (zoals jullie weten is dat vloeken in de kerk). Maar wat ze ook nodig vonden in Zuffenhausen was om het ding een middenmotor te geven. En daar ging het mis voor de boze stiefmoeder en de valse stiefzusters.
Wat er uit het Porsche ei kwam gekropen was een reptiel met vlijmscherpe tanden. Het glazen muiltje was de wegligging. Beter dan de 911! Dus Assepoester met slagtanden.

Ik heb mijn Cayman S uit 2006 (o ja ook deze heeft een naam zoals al onze auto’s: Ferdinand, hoe kan het ook anders) sinds afgelopen september en ik gebruik ‘m als dagelijkse auto. Ik rijd ongeveer 60km per dag, voornamelijk op provinciale wegen. Mijn vorige auto (zie mijn andere review) was een Mini Cooper. Dat was een kart. Wat dit dan is laat zich moeilijk omschrijven. Een kruising tussen een kaaiman en een zwarte mamba. Als het moet ligt hij rustig op de weg, kijkend met priemende ogen naar zijn prooi, om vervolgens verschrikkelijk snel toe te kunnen slaan. Daarbij is de wegligging fenomenaal. Vastgeklonken aan de weg schiet hij als een bliksemflits naar zijn prooi om ‘m in 1 hap weg te werken.

Natuurlijk is het een auto voor de man die volop in z’n midlife zit. Dat zit ik ook. Ik wilde een Porsche, dus ik stelde thuis voor om of een vriendin te nemen of een Porsche. Het antwoord had ik niet verwacht (“Dan neem je toch een vriendin?”). Na een jaar zeuren en alle Boxsters op internet bekeken te hebben werd het een Cayman S. De mooiste van de 2 moet ik bekennen. In september heb ik ‘m mogen ophalen. We zijn bijna 3 maanden verder en ongeveer 5000 km. Qua verbruik is het natuurlijk geen Toyota Prius. Ik heb een paar weken mij exact aan de snelheid gehouden (ik werd toen ingehaald door vrachtwagens, campers en Dacia’s), heb de airco uitgezet om te kijken wat er mogelijk was. Resultaat? 1 op 9.9. Daarna de airco weer aan en volop doorgetrokken. Resultaat was toen 1 op 9.1. Zuinig is ie dus niet, maar dat maakt helemaal niet uit. De pret die je ervoor terugkrijgt is ongekend. Officieel mag je E10 brandstof tanken, toch houd ik het bij E5. Dat is wel even wennen bij het afrekenen bij de pomp. Ik tank nu voor ongeveer €120 per tankbeurt. Gelukkig doen we dat op de zaak (het is een youngtimer).

Een ander dingetje is dat je je niet onoverwinnelijk moet voelen in het moderne EV geweld. Heb al eens geprobeerd een Tesla eruit te trekken, niet doen. Kansloos. Dit zelfde geldt overigens voor sommige elektrische Kia’s. Denk maar zo: die van mij maakt tenminste lawaai. Die iPads op wielen hebben geen beleving meer.

Met de Mini deed ik elke week de weekboodschappen. Ik was in de veronderstelling dat dat met deze platgeslagen Kever niet meer zou lukken, maar ook daar verbaasde hij mij wederom. Achterin gaan 2 volle Albert Heijn tassen en voorin een boodschappenkrat met van alles. De ruimte in het vooronder is enorm. Het heeft meer weg van een wijnkelder dan van een frunk. Mocht je deze auto binnen de georganiseerde misdaad willen gebruiken, je vijanden kan je gemakkelijk kwijt in de frunk.

Als ik harder rijd dan 120km/h treedt de DRS in werking. Vanuit de cockpit zie je ‘m niet, maar dan komt de achtervleugel omhoog en ligt de Cayman als een blok beton op de weg.

Nog iets grappigs wat je ook mee gaat maken. Ik weet dat dit geen 911 is, geen Lamborghini, geen Bugatti, geen Ferrari. Maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat jongelui foto’s maken van Ferdinand of dat ze handbewegingen dat ik moet gaan reffen. Als boomer snap ik daar natuurlijk niets van, maar mijn zoon zegt dat ik dan moet gas geven. Ook lok je door gewoon op de weg aanwezig te zijn reacties uit. BMW’s met getinte ramen en veel te grote uitlaten komen met veel lawaai naast je rijden en willen wedstrijdjes doen. Natuurlijk ben ik veel te beheerst om daarin mee te gaan…

Het is een auto met veel verborgen mogelijkheden. Zeer praktisch in het dagelijks gebruik. Zorgpunt is natuurlijk wel het onderhoud. Ik weet maar al te goed dat het geen Kwik Fit auto is. Het wordt pas echt eng (qua kosten) als ze iets in de motor moeten doen. Dan moet je de halve auto uit elkaar schroeven om alleen al bij de motor te kunnen komen. Maar is dat erg? Nee. Doel is om Ferdinand de komende jaren te rijden. We gaan zien wat het allemaal gaat kosten. Plezier ga ik er in ieder geval mee beleven. Ik houd jullie de komende jaren op de hoogte van mijn belevenissen met deze Assepoester met vlijmscherpe slagtanden.

De eerste 8 maanden

  • 117.850 km

We zijn 8 maanden verder. Ferdinand heeft het goed naar z'n zin hier. Hij verschalkt met enige regelmaat wat liters E5 brandstof en daar draait hij prima op. De oliesjeiks in het Midden-Oosten zijn blij met deze keuze. Gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 9 en 1 op 8,5. Voor dit roofdier een prima score.

2 weken terug heeft de site vierenzestig.nl een reportage gemaakt in de rubriek "Mijn passie voor Porsche". Dit was inclusief een fotoreportage. Robin Groenendijk schreef het mooie artikel en Jos Berkien was verantwoordelijk voor de fantastische foto's en drone-beelden die we gemaakt hebben van Ferdinand op de locatie Arnhem Buiten (het oude Kema-terrein). Beiden overigens ook trotse Porsche bezitters. Zie voor het artikel: https://vierenzestig.nl/73802/mijn-passie-voor-porsche-gerrit-jan-veldhuis/
Een paar foto's heb ik toegevoegd aan deze review.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele storing gehad of andere technische problemen. Ik heb een heel klein wanklankje: heel soms wil de auto niet starten. Oorzaak? Het koppelingspedaal is dan niet ver genoeg ingedrukt. Dus het is belangrijk om bij het starten het pedaal helemaal in te drukken.

Wat niet een goed idee is: je vader in een Porsche laten rijden. Hij is gewend om tussen de 0 en 1000 toeren al te schakelen in zijn auto (iets Suzuki-achtigs waar je ook 2 fietsen achterop kan plakken). Een Cayman heeft dan nog niet door dat het actie in de taxi is, dus dan slaat ie meteen af. Van 500 toeren naar 100 toeren is ook te veel gevraagd. Midden op een druk kruispunt (in combinatie met het niet goed intrappen van de koppeling) is niet bevordelijk voor je gemoedsrust als je er als passagier naast zit en je allemaal auto's (waarvan de meeste met fietsen achterop en met mensen boven de pensioengerechtigde leeftijd achter het stuur) op je af ziet komen.

Zondag neem ik 'm mee naar het circuit van Assen. Dan is Supercar Madness en Porsche Paddock. Kan ie tussen z'n valse stiefzusters on display.

Auf Achse: een jaar verder

  • 123.500 km

Ferdinand is nu iets meer dan een jaar in mijn bezit. Een jaar waarin de banden stevig zijn aangehaald. De eerste kleine beurt, gecombineerd met de APK, is achter de rug. "Kleine beurt" betekent in Zuffenhausen zoiets als emotioneel de banden tussen de auto en z'n baasje stevig aanhalen door je financieel ten gronde te richten. Beter gezegd: gegijzeld worden door de bedragen die je uitgeeft aan onderhoud waardoor het economisch totaal onverantwoord is 'm ooit nog weg te doen. Is dat erg? Dat gaan we zo zien...

Als je gaat voor een Porsche weet je een ding zeker, de KwikFit ken je alleen nog van naam. Voor jouw auto voelt de KwikFit aan als een typisch, extreem smerige Rastatte langs de Franse peage die je hoe nodig je ook moet links laat liggen. Nee, voor jouw juweeltje is het beste nog niet goed genoeg. Dan heb je grofweg 2 keuzemogelijkheden: Porsche Centrum Twente (in mijn geval) of een Porsche specialist (Classic Job in Dalfsen). De uurtarieven van het Porsche dealercentrum zijn gelijk aan die van een groot accountantskantoor, dus wil ik daar in uiterste nood gebruik van maken. Classic Job hebben altijd onze auto's in onderhoud gehad en daar zit meer dan voldoende kennis over platgeslagen Kevers.

Toch was de eerste waar ik naar toe moest Porsche Centrum Twente. De afstandsbediening van de sleutel werkte niet en bij Classic Job konden ze hier niks mee. Dus ik moest naar Porsche Centrum Twente, dat gek genoeg in Deventer zit. Ze hadden best wat tijd nodig (2 uur) om de sleutel te resetten en opnieuw in te lezen. Ik maakte mij een klein beetje zorgen over de rekening, maar het rondlopen in het Porsche Walhalla werkt als een soort verdoving. Viel mij nog mee dat ik niet met een GT4 naar buiten liep. Of met een kanariegele 911 SC uit 1972 (slechts €599.999). Maar de kosten vielen alleszins mee: €89. Ik geloof dat zo'n zelfde geintje met de Mini mij ooit €150 heeft gekost.

De rest van het jaar geen enkele klacht. Ferdinand bracht mij elke dag braaf naar mijn werk. Nu en dan kon ik 'm ook uitlaten. Naar het TT-circuit in Assen bijvoorbeeld. Ik was uitgenodigd door vierenzestig.nl om op de Porsche Paddock te staan tijdens de Supercar Madness. Ferdinand tussen allemaal opgeblazen stiefzusters (911's), GT4's, GT's. Daarnaast ook tussen McLarens, Apollo's, Lambo's, Ferrari's. Allemaal geweld. Om er te komen moesten we (een heel klein stukje) over het circuit. Even flat-out.

Ferdinand gebruik ik ook om de weekboodschappen mee te doen. De resultaten zijn verbluffend. Zie bijgevoegde foto's. 2 volle Albert Heijn tassen achterin en een krat in de frunk. Probeer dat maar in een 911 of Ferrari te stoppen.

Qua rijden in een Cayman moet ik zeggen dat elk dag rijden heel erg gaaf is. De auto is prima en comfortabel voor lange afstanden. De kartervaring die ik had in de Mini, maar dan in het kwadraat komt terug in deze auto. Toch vraagt een Cayman niet om telkens weer het uiterste uit 'm te halen. Ook normaal rijden is heel goed mogelijk. Lukt natuurlijk niet altijd, maar beneden de 4.000 toeren is het een soort Tasmaanse Duivel (iets schreeuwend, hongerend naar actie) en daarboven eigenlijk ook (een wervelwind die de laatste blaadjes uit de bomen trekt als je langs dendert). Gemiddeld verbuik was voor de kleine beurt 1 op 9.1. Daarna 1 op 8.2. Geen idee waardoor dit komt. Maar goed, we rijden Ferdinand niet omdat het net zo zuinig moet zijn als een Toyota Prius.

In september was het zover. De APK met meteen de kleine beurt erbij. Ik was vooral benieuwd hoe de technische staat was. Ik heb immers 0,0 technische kennis en de Cayman is geen auto waar je de motorkap open doet om eens te kijken hoe het met de motor gaat (zie bijgevoegde foto). Nee, dan moet je 'm helemaal uit elkaar schroeven en dat leek mij destijds bij de koop geen goed idee. 's Ochtends Ferdinand afgeleverd bij Classic Job. 's Middags telefoon: de remleiding was verrot en lekte bij het achterwiel. Ook moest de remklauw worden vervangen. Op zich al prijzig, maar om dit te repareren staat deze ook in de top 10 van de werkzaamheden aan een Porsche qua arbeidsuren. Tja, moet toch gebeuren niet? Reparatie uitgevoerd, Ferdinand rijdt weer als een zonnetje door het landschap. Weekje later de rekening... Ruim €3.000. Dat hoort bij dit soort auto's. Originele Porsche onderdelen zijn wat mij betreft een vereiste. Ja, dan lopen de kosten soms op. Als ik deze kosten zou hebben aan mijn Mini, dan was deze economisch total loss geweest. Maar voor de Cayman betekent dit een nieuwe dag. Dus terug naar de vraag die ik in het begin stelde: is het erg zoveel geld uit te geven aan een Cayman? Het antwoord zal je niet verbazen: Porsches zijn net kinderen. Ze kosten veel, maar je krijgt er zoveel voor terug.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens