Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Peugeot 504 Cabriolet (1971)

autoreview

9
Peugeot 504 Cabriolet (1971)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering504 Cabriolet
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 9 augustus 2010

Vreemd om in deze grote verzameling reviews geen verslag van een Peugeot 504 cabriolet aan te treffen! Hierbij maak ik dat gemis goed met een review over mijn exemplaar, een 504 cabriolet automaat uit 1971.
Om de leesbaarheid van het verhaal te vergroten heb ik wat hoofdstukjes gemaakt.

Iedereen vindt hem mooi.
Smaken verschillen maar ik ken niemand die de Peugeot 504 cabriolet niet mooi vindt. Het model is gebouwd van 1971 tot 1983. De eerste exemplaren (ook het mijne) hebben achterlichten die uit drie separate delen bestaan, en chromen bumpers. Later veranderde de vorm van de achterlichten en nog later werden ook de bumpers vervangen door niet-chromen exemplaren. Maar de fraaie lijn bleef altijd.

Who needs a DS?
En deze oude machine rijdt voortreffelijk. Heerlijk zachte stoelen en zeer soepele vering maken slechte wegen of wegen met verkeersdrempels een genot om overheen te zoeven. Het is mij een raadsel waarom moderne auto’s steeds stuggere vering hebben en hardere stoelen. Misschien om met een rotvaart klaverblad Badhoevedorp te kunnen nemen? Cool, met al die files. Nou ja, ik houd nu eenmaal van soepel geveerde auto’s en ik kan bijna niet geloven dat een Citroën DS nog beter geveerd is dan mijn Peugeot.

En hoe of dat het rijdt....
Nou, soepel dus maar zeker niet zwabberig! De automaat is van ZF en staat als duurzaam bekend. Ja, drie versnellingen vooruit is in deze tijd weinig, en bij 120 kilometer per uur maakt de motor 3.500 toeren. Maar omdat ook de motor mooi loopt en relatief stil is, stoort het niet. Met 112 pk is deze auto natuurlijk geen racemonster maar het gewicht is met 1200 kg relatief laag dus je kan vlot meekomen met het verkeer. Automaat (’automatique’, staat op de achterklep) en het Kugelfischer injectiesysteem helpen daarbij.
Eigenlijk mis ik (althans mijn echtgenote) alleen stuurbekrachtiging.
Extra sjiek bij zo’n auto zijn de electische raampjes, de gele koplampen en de lichtmetalen velgen (die eigenlijk op een 504 cabrio van zeven jaar nieuwer horen, maar ja). En het houten Nardi stuur past er ook helemaal bij, ook al komt het uit een Saab 900. Tenslotte, voor mij als nummerbordenfan: een origineel Nederlands kenteken!

Vier/vijfpersoons?
I.v.m. mijn kinderschare heb ik door mijn garage na aankoop laten voorzien van drie heupgordels op de achterbank. Het is maar goed dat we ook nog een gewone gezinsauto hebben (nou ja, een oude landrover) want echt ruim is het niet achterin. Maar met wat proppen kunnen er achterin toch drie kinderen in de lagere schoolleeftijd meerijden. Bij aankoop in 2004 was dat een must en hoevel de kinderen inmiddels groter zijn en meer mopperen als ze achterin meemoeten, is het nog steeds handig om met meer dan twee mensen in de auto te kunnen rijden. Er zijn niet veel fraaie en betaalbare cabrio’s uit de jaren zeventig waarin dat kan....

Aan te bevelen?
Ik ben zo blij met mijn Peugeot en hij is zo mooi dat ik zou willen zeggen dat iedereen er een zou moeten hebben. Maar dat zou onzin zijn. Het blijft een oude auto en hoewel hij veel betrouwbaarder is dan ik ooit dacht, weet je maar nooit of de boel heel blijft. Een plek waar je de auto kan stallen is natuurlijk ook wel prettig want de roestgevoeligheid blijft een item. De cabrio trekt bovendien nogal veel oudere dames aan. Die kennen de auto nog uit hun gloriedagen toen hij en zij nog nieuw waren...
Het al genoemde ontbreken van stuurbekrachtiging kan lastig zijn (nieuwere 504 cabrio’s hebben dat wel) en een echte ruime familieauto is het natuurlijk ook niet. Maar onmiskenbare pluspunten zjn de fraaie lijn en het comfortabele karakter. En natuurlijk de relatief behapbare onderhoudskosten: tenslotte is deze auto gebaseerd op een ’bread and butter’ model (de gewone 504 sedan) waarvan er vele honderdduizenden geproduceerd zijn. Hierdoor zijn technische onderdelen goed vekrijgbaar en is de auto ook door niet-specialisten goed en dus goedkoop te onderhouden als er dan toch een keer wat kapot gaat.
En het blijft een cabrio. Open rijden geeft een goed gevoel dat niet is te omschrijven zonder clichés te gebruiken, dus daar begin ik maar niet aan. Opgemerkt zij nog dat open rijden ook kan als het regent, zolang de snelheid maar boven de 80 kilometer blijft. Dus als je in die omstandigheden in een file verzeilt, moet je de vluchtstrook op om de afdekhoes los te peuteren en de kap op te zetten. Dat gepruts in de regen komt je steevast te staan op de hoon van de Kiarijder, die je op dat moment inwrijft dat hij de verstandigste keuze heeft gemaakt. Maar stijlvol autorijden blijft stijlvol autorijden. Ook in de regen op de vluchtstroook!

PROBLEMEN

  • 9 augustus 2010

Wat er mis ging
Niet veel, als je tenminste kijkt naar het aankoopbedrag van zo’n 6 mille in 2005.
Het lastigste probleem (want keert steeds terug) is vastzittende remmen achter. Voor de garage is het niet eenvoudig om hier een blijvende oplossing voor te vinden.
Niet zo milieuvriendelijk maar ook niet echt lastig is dat de versnellingsbak en radiateur een beetje lekken. De bak lekt olie, de radiateur lekt koelvloeistof en ook een beetje olie, omdat er onder de radiateur een oliekoeler zit voor de versnellingsbak.
En dan nog wat klein leed: het uurwerkje werkt alleen in de lente en in de zomer, de schakelaar van het electrische raampje rechts doet het soms wel maar meestal niet. De middenconsole moet er eigenlijk nog een keer uit, omdat de laatste keer de bedieningsknopjes voor ventilator en verwarming niet zijn aangesloten. En na vervanging van de uitlaat mis ik de dubbele uitlaatpijp met het bijbehorende beschaafd-diepe geluid toch wel erg. Maar ja, niet alle onderdelen zijn altijd direct verkrijgbaar. De meeste overigens wel.

Poolse restauratie
Toen ik de Peugeot kocht wist ik wel dat ik geen auto met Volvo-roestbescherming in huis haalde. Deze Franse wagens zijn in de jaren zeventig in Italië (bij de ontwerper Pininfarina) gebouwd van goedkoop ingekocht Russisch staal, dus tel uit je winst.
Ondanks dat de auto overdekt werd gestald en volgens de verkoper rond 1990 gerestaureerd zou zijn, diende zich al snel allerlei onderhuids ongerief aan. Ik kon, kortom, tijdens het rijden steeds meer van de straat zien zonder dat het daarvoor nodig was om door een ruit te kijken.
Ik had al een paar keer advertenties gezien van een bedrijf in Vijfhuizen dat auto’s in Polen liet restaureren en ik heb toen de gok maar genomen om ook de Peugeot daar onderhanden te laten nemen. De mensen daar doen een offerte na de auto gezien te hebben. Voor 500 euro extra kan je je auto ook nog in een andere kleur laten spuiten. Veel grappen op mijn werk als ik vertelde dat mijn auto op een vrachtwagen naar Polen was vervoerd (’die ziet-ie dus nooit meer terug!’) maar het resultaat is prima, voor een prima prijs. De auto was binnen de afgesproken tijd (half jaar) terug en ik kon tjdens de restauratie elke week via een internetlink het work in progress bekijken. En ja, de digitale foto’s waren echt van mijn auto want ik zag er nog een zakje chips inliggen dat ik ooit kwijt was geraakt.
Het resultaat is een auto die niet concours is (dat zegt het bedrijf er ook duidelijk bij) maar die er wel weer prima uitziet doordat echt nieuw plaatwerk is ingelast ipv dat de boel is dichtgeplamuurd. Ook nu, drie jaar na de restauratie, ziet de Peugeot er nog steeds erg mooi uit.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Peugeot 504? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 504
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 504 specificaties
  • Peugeot 504 occasions
  • Peugeot 504 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 504 tests
  • Peugeot 504 gebruikersreviews
  • Peugeot 504 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Peugeot 504 reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    Audi A4 1.4 TFSI (2017)

    1
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Prius THSD Comfort (2007)

    Toyota Prius THSD Comfort (2007)

    1
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022)

    1
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)

    Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea...

    1
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010)

    Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010)

    1
    • 10 augustus 2022
meer reviews
Peugeot 504 V6 cabriolet - Op de Rollenbank

Peugeot 504 V6 cabriolet - Op de Rollenbank

41

Ergens in de historie heeft de auto-industrie een paar keer een verkeerde afslag genomen. Want...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot 504 Coupé (1978) - In het Wild

    Peugeot 504 Coupé (1978) - In het Wild

    44
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Peugeot 504 Cabriolet (1976) - In het Wild

    Peugeot 504 Cabriolet (1976) - In het Wild

    36
    • 15 november 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 504 (1979)

    Peugeot 504 (1979)

    10
    • 26 februari 2021
  • Peugeot 504 V6 cabriolet - Op de Rollenbank

    Peugeot 504 V6 cabriolet - Op de Rollenbank

    41
    • 5 juli 2018
  • Peugeot 504 Coupe vs Volvo 262C - Classics dubbeltest

    Peugeot 504 Coupe vs Volvo 262C - Classics...

    60
    • 10 november 2017
  • Nieuws
    In het wild: Peugeot 504 Cabriolet (1973)

    In het wild: Peugeot 504 Cabriolet (1973)

    29
    • 22 mei 2017
  • Nieuws
    In het wild: Peugeot 504 Pick-up

    In het wild: Peugeot 504 Pick-up

    20
    • 1 mei 2017
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 1.6i (1996)

    Peugeot 306 XT 1.6i (1996)

    3
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2021)

    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2021)

    3
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond...

    22
    • 3 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 XR 1.6 16V (2002)

    Peugeot 307 XR 1.6 16V (2002)

    2
    • 31 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136...

    6
    • 30 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Allure Pack 1.2 PureTech 130 (2021)

    Peugeot 2008 Allure Pack 1.2 PureTech 130...

    3
    • 30 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-2008 Active Pack EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-2008 Active Pack EV 50kWh 136...

    2
    • 29 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden