Peugeot 406 SR 1.8-16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 SR 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 103.124 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto, een 306 XSDT 1.9, was een diesel met pit, nog steeds vind ik het jammer dat ik die niet meer heb maar ik maak er te weinig kilometers voor. Ik heb hem dan ook met moeite weggedaan.
Wat ik ervoor teug heb gekocht is er niet minder om. Een standaard 406 1.8 16V die een beetje leuk is aangekleed. Het model blijft waanzinnig mooi en elegant. Je kan duidelijk zien dat hij ontworpen is door Pininfarina.
Wat mij bevalt aan de auto:
Hij is ruim vanbinnen, iets wat ik met mijn lengte van 1.90 een vereiste vind. Ik kan ook een prettige zit vinden in de auto, mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur.
De motor is krachtig genoeg voor mij en lekker soepel en stil, komt misschien ook door de benzine die ik tank, Total Excellium 98, wat mij ook een gunstig verbruik van 1:14.3 oplevert, normaal ligt dat rond de 1:12.
Verder is de auto uitgerust met 2 airbags, ABS, 4 hoofdsteunen en nog meer leuke en nuttige details zoals middenarmsteunen voor en achter c.v. en l.m. velgen.
Wat mij minder bevalt aan de auto is dat ik helaas geen hoogte verstelling van de bestuurdersstoel heb.
Verder eigenlijk niets. De auto is helemaal naar mijn wens en is af.
Afgelopen zomer heeft de peus de proef op de som gehad en hebben we de sleurhut (1100 kilo)erachter gehangen en zijn er de Franse bergen mee ingetrokken. We hebben geen problemen ondervonden en de auto heeft meer dan genoeg trekkracht om een helling op te komen. Ook het inhalen en vlot (120km) doorrijden op de Franse tolwegen ging uitermate soepel. Alleen maar lof op dat gebied.
PROBLEMEN
02-04-07: De eerste problemen beginnen zich nu voor te doen, allereerst is er een tandje van de aanjagermotor afgebroken wat een irritante tik als gevolg heeft, dit hoor je echter niet als je de knop voor recirculeren indrukt maar dan wordt er niet goed ontwasemt. Daarna heeft de achterruitverwarming het ook nog eens begeven en begint het linkerachterportier te kraken dat het een lieve lust is.
Ook de ophanging van de versnellingsbak is niet helemaal jovel meer en de bak zelf ook niet, bij een koude motor gaat het schakelen tussen 2 en 3 zeer moeizaam.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.