Peugeot 406 Coupé 2.0-16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Waarom een Peugeot 406 Coupé?
Al jaren rijden ze bij ons Ford,logisch als je een Ford fabriek
(Genk) in de buurt hebt liggen. Ford’s zijn degelijke,zware auto’s
met duurzame motoren. Nadat ik mijn 4-deurs Mondeo 1.8 TD met
bodykit (mooi!!), total-loss had gevaren, moest ik opzoek
naar een andere leuke wagen.
Maar ’ronddieselen’ wilde ik niet meer.
Mijn tijdelijke vervangwagen (4jaar lang) was
een Peugeot 306 1.6i 4-deurs.
En... wauw, wat een licht knetterbakje was me dat!
Maar sportief rijden met oude autootjes kost geld aan stukken,
maar dat viel heel goed mee bij Peugeot.
Na een vraagbaak en service-manual op CD-rom te hebben
aangeschaft,heb ik de meeste dingen (remmen,assen,ophanging,...)
zelf kunnen vervangen tot,...,de distributieriem sprong.
Toen was het weer tijd om een andere PEUGEOT te kopen,jaa.
De keuze was snel gemaakt ’406 coupé’ in het zilver,
maar 2 of 3 liter,hmmm?
Aangezien de taksen en dergelijke hoog zijn voor de 3.0l
in België,heb ik een 2.0l 135Pk gekocht.Deze heb ik te koop
gevonden,voor 5.900 Euro, op Internet.
Het Brussels Avontuur.
Daar stond ie dan te blinken bij een Brusselse garage,
verkocht was ik meteen!Ik had me al afgevraagd waarom
hij zo goedkoop was, met 135.000Km op de klok,
ten opzicht van dezelfde leeftijd-en kilometergenoten.
De garagist bevestigde mijn vermoedens;’Jongeren willen
kras-en deukvrije,met leder en cd-wisselaar,
automatische airco,...,hebben!’.Boeit niet,dacht ik,laat
die motor maar eens draaien.Mag ik eens een sprintje tot
100Km/u ,vroeg ik heel vertrouwelijk.
Tuurlijk,en stop en,...,Go! Hij was toch al van mij
dacht ik,dus,3000tr/min,4000tr/min,5000tr/min en ’ja’
volgende.Maar na een 2 keer ’ja’ waren we al op 110Km/u.
Ok,zei ik ,dat wordt ’em dan.
Fijne garagist,zeker nadat hij de auto na 2 maanden
is moeten komen afslepen, omdat de 1ste bougie was
losgeschoten.Op zijn kosten is er een bus ingetapt.
Ik heb onlangs 4 nieuwe bougies gestoken en alles was OK.
Trillen bij 120-130Km/u.
Na een heerlijk ritje van 2000 Km heen en terug naar
Oostenrijk, begon het stuur licht te trillen.Ik had een
maand voordat ik vertrok nieuwe schijven en remblokken,
stabilisatorverbindstangen,samen met twee gereviseerde
assen al vervangen.
Het waren de banden,volgens menig dealer en garagist.
Maar 8 slechte banden (4 originele + 4 Dezent E 17’,
uitgebalanceerd op de assen),dat kon ik moeilijk geloven.
Ik had wel geknoeid met olie op een stabilisatorstang-
rubber, maar er kwam geen verbetering na de 2 nieuwe
rubbers.De linkeras(korte) leek me de schuldige te zijn.
Na nog een nieuwe as,bleek de as van de sloop het beste,
maar de speling in het differentieel zinde me niet.
Nadat ik het diff. van nieuwe lagers en tandwielen had
voorzien,was het trillen nagenoeg weg.
Maar hij zou en moest terug de oude worden!
Ik vreesde dat ik er ook één met het Peugeot/Citroën-
trilfenomeen te pakken had.
Ondanks de bevestiging door een Peugeot-dealer dat de
voortrein geen problemen vertoonde,heb ik er toch allemaal
nieuwe draagarmrubbers ingeperst.De fuseekogels kreeg ik
niet los (+150Nm i.p.v. 25Nm).
Maar dit bleek niet nodig.Ondanks het nog niet gaan uitlijnen
rijd hij weer perfect en ik geniet weer volop!!!
Besluit.
Ik hou van auto’s die van het fabriek uit ’af’ zijn.
Alleen een leuk velgensetje eronder and that’s it.
Vanbinnen is ie natuurlijk wel een beetje gepersonaliseerd.
Zoals een ge-update audio/video installatie,wat verlichting
en andere comfortsvoorzieningen.Een heel waslijstje!
Het is een prachtige auto die ik nog heel lang hoop mogen
te koesteren.Om dan onder het zeil te gaan en te herrijzen
als een zingende V6.
Wees voorzichtig en
’let op de ander, hij let niet altijd op jou!’
Groeten Mind_101.
PROBLEMEN
Waslijstje ’Mijn 406 Coupé’.
-Remschijven en blokken,voor en achter.
-aandrijfassen links en rechts.
-differentieeltandwielen.
-draagarmrubbers beide armen.
-Stabilisatorstangrubbers en verbindingstangen.
-Distributieriem(garage Peugeot)
-Katalysator.
-Tussendemper.
-K&N luchtfilter.
-Xenon kop-en mistlampen 8000K.
-Led knipperlichten.
-Led-blue standlichten.
-Dezent E 17’ velgen+banden 225/45.
-Tv/DVD/HDD/LCD.
-Versterkers 4x90 + 1x200Watt.
-Nieuwe JBL speakers.
-Deur-en voetverlichting.
-Middenconsole armsteun verlicht.
-Voltmeter black-night.
-12VDc/230VAc convertor 300Watt.
-Spelconsole.
-Kamera met 2,5’ kleur LCD achteruitkijkspiegel.
(ingebouwd in Euro-sterrencirkel kentekenplaat)
-Peugeot rood logo deurmatten.
-Chroom handrem en pook.
-Led-blue logo ’PEUGEOT en leeuw’ in hoedenplank.
-Automatische venster omlaag/omhoog bij in/uitstappen.
-Automatisch uitschuifbaar 12VDc koffiezet.(ski-luik).
-In de toekomst nieuwe bekleding en koplampsproeiers.
Problemen.
Geen tot het trillen begon.Ik verdenk ’de zwakke schakel-
theorie’,waarbij nieuwe componenten de oude overbelasten.
Dat van die bougie is het slechte indraaien door
een slechte garagist geweest. Shit happens.
Gelukkig heb ik het trillen kunnen verhelpen,maar ik hoop
dat dit anderen toch de moed geeft niet op te geven.
Ik weet door alles zelf te doen spaar ik me zo’n 1500Euro,
en niet iedereen wil dat uitgeven.
Maar het is en wordt mijn grootste klassieker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.