Peugeot 406 Break XT Premium 2.0-16V (2003)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break XT Premium 2.0-16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 3 onbezorgde jaren in de Opel Astra werd het tijd voor een nieuw avontuur; na altijd Opel te hebben gereden ben ik gezwicht voor het comfort van de Peugeot.

Qua comfort is het helemaal top in de Peugeot. De stille motor, de heerlijke stoelen, het weinige motorgeluid, het zijn allemaal zaken die vooraf al tegen me waren verteld, maar nu heb ik het ook zelf ervaren: op het gebied van comfort is de Peugeot uitstekend.


Na twee weken echter, begon de temperatuur ineens heel erg op te lopen. Peugeot assistence erbij. Conclusie: auto was afgeleverd met een zeer laag koelvloeistofpeil. Echter, na wederom twee weken exact hetzelfde probleem. Daar ging mijn nog maar 1 maand oude auto (met slechts 2000 km op de teller) op de takelwagen naar de dealer. Kapotte waterpomp(!!) Foutje af fabriek waarschijnlijk. Na dik een week wachten was de auto klaar en kreeg tot mijn stomme verbazing twee dagen autohuur (van vervangende auto) doorberekend. Dit door een andere dealer als mijn eigen dealer omdat mijn auto naar de dichtsbijzijnde Peugeotgarage gesleept diende te worden. Commentaar Peugeot: ’vervangend vervoer is slechts voor vijf dagen’. Na een heleboel heen en weer geschrijf uiteindelijk toch de rekening vergoed gekregen, maar hield hier geen goed gevoel aan over.


Nog voordat de auto een jaar oud was viel ie midden op een drukke kruising helemaal stil. Wederom takelwagen etc etc. Probleem in de electronica. Ditmaal wel keurig opgelost, nu door eigen dealer, die trouwens wél uitstekend bevalt.


Bij 60.000 km beurt weer een waterpomp vervangen. Wellicht een Peugeot euvel? Ik weet het niet, maar vind het een beetje erg veel van het goede.


De laatste 15000 kilometer is er nog één probleempje opgetreden. Gemiddeld twee à drie keer per maand krijg ik, terwijl ik wil starten, de melding ’electronische diefstalbeveiliging defect’. Sleutel eruit en er weer in en de motor loopt weer als een trein. Volgens de dealer moet ik eerst de tweede sleutel proberen om na te gaan waar het probleem zich voordoet: in de sleutel of in de electronica in de auto. Probleem(pje) hierbij is dat de tweede sleutel geen afstandbediening heeft, dus, lui als ik ben, heb ik dit (nog) niet geprobeerd. Verder is bij koude motor de auto in stilstand een beetje stoterig (net of de motot net te zuinig is afgesteld. Na enkele kilometers rijden is ook dit probleem weer voorbij. Ben met dit probleem nog niet bij de dealer langs geweest.


Ook is er bij zgn misstarten het probleem dat de auto dan zo,n 5 minuten moet stilstaan om weer aan de praat te komen. Ondanks dat ik nooit start met gas in, lijkt het wel of de motor verzuipt. Dit probleem is in drie jaar zo’n drie à vier keer voorgekomen. Als het starten dan is gelukt stinkt de auto heel erg naar benzine.


Nu lijkt het of de problemen de boventoon hebben gevoerd de afgelopen drie jaar, maar dat is niet helemaal waar. Het eerder aangehaalde comfort en motorgeluid maakt deze Peugeot tot een prima reiswagen met een heel prettig verbruik. Ondanks de automaat verbruikt de auto gemiddeld 7,7 liter op 100 kilometer. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat ik heel veel op de snelweg zit en heel netjes en rustig rijd, dus weinig tot geen kickdown en dat soort grappen.


Achterin is de zitruimte voldoende (houd niet over, maar voor de kinderen meer dan genoeg) en laadruimte is er te over.


Conclusie na ruim 103000 kilometer:

Fijne comfortabele wagen met prima wegligging, goede behulpzame dealer, maar qua betrouwbaarheid is de Peugeot zeker geen aanrader.

PROBLEMEN

* 2000 kilometer: Waterpomp vervangen
* 30000 kilometer: electronische storing
* 60000 kilometer: wederom waterpomp vervangen
* geeft soms bij starten melding ’electronische diefstalbeveiliging defect’
* bij koude start in stilstand motor onrustig
* bij misstarten een enkele keer de motor niet meer aan de praat te krijgen (pas weer na 5 minuten)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.