Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.2-16V (2003)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break Gentry Premium 2.2-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

Zeer ruime en kwalitatief hoogwaardige auto. Ook met 3 kinderen op de achterbank geen problemen. Met de 2,2-liter motor is de combinatie perfect om ook zwaar beladen (wintersport ed) goed mee te kunnen komen. Het verbruik is over de 25.000 km ca 1 op 11 geweest wat mij meevalt. De Gentry uitvoering is zeer compleet, met navigatie en cd-wisselaar, zeker qua prijs concurrerend. Aanrader is om de rubberen mattenset bij te bestellen voor de levensduur van de bekleding en het gemak.
Auto is zeer stil van binnen en de leren bekleding bevalt erg goed zeker in combinatie met de stoelverwarming.
Het ESP is een zaligheid maar wel tijdens ritten in de sneeuw uitschakelen anders kunnen er hachelijke situaties ontstaan.
De binnenruimte is in vergelijking met de concurrenten een aandachtspunt en de hoop is gevestigd op de komst van de 407.
Jammer is dat de hoofdruimte beperkt is met mijn lengte (1,93) dat ik geen schuifdak kon laten monteren.
Het navigatiesysteem vertoont wat storingen indien de buitentemperatuur onder het vriespunt komt, de CD-rom wordt dan niet gelezen. Ook de fabrieksmatige uitschakeling van het bedienen tijdens het rijden van het navigatiesysteem ervaar ik als een minpunt, ook de voorgeprogrammeerde bestemmingen zijn niet te bereiken via het menu terwijl dit in de folder wel stond opgenomen.
Het navigatiesysteem zelf is soms wat traag, anticiperen is gevraagd en ook het ontbreken van filebegeleiding is een gemis.
Navraag bij de dealer om dit systeem weer vrij te geven kon alleen indien er dan een naheffing van 1500 euro werd betaald hetgeen mij te gortig was.
De auto is sinds januari 2006 niet meer in mijn bezit. Reden is dat door de grootte van het gezin een 807 de betere optie was

Na de eerste grote beurt (110 euro) bij 30.000km een probleemloze periode meegemaakt. Verbruik blijft 1 op 11. Tanken met Shell Pura blijft voor zowel prestaties als verbruik wel te schelen, met een snelle rit blijft het verbruik 1 op 10 een aanbeveling dus.
Wederom bleek dat ESP niet zaligmakend is, op een steil nat pad met stenen wurgde ESP de motor bij af en alleen door snel dit uit te schakelen bleven problemen uit, gevoel van onmacht ontstaat dan.
Na een kleine beurt bij 45.000km zijn er geen problemen te melden. De auto trekt als een tierelier en na een snelle wintersportrit met skikoffer op dak met een gemiddelde over 1100 km van 128km per uur was het verbruik 1 op 9,5 wat mij gezien de hoge snelheid erg meeviel. Bij een bezoek aan de dealer in de 407 SW gezeten was echter een forse teruggang in bagageruimte en hoofdruimte zal inhouden waardoor de volgende auto zeker geen 407 SW zal worden.
De 406 is nu zonder enige problemen na een uitgebreide vakantierit van 6000 km op 70.000km aanbeland en valt er niets te melden. Cruisecontrol in Frankrijk is een uitkomst, zeker gezien de nieuwe flitskasten en hoogte van de boetes. Navigatiesysteem voorzien van nieuwe CD-rom en hikte dit tweemaal, wel lastig midden in een drukke stad, maar na het simpel in en uitschakelen van het contact was het probleem opgelost.
In de tussentijd ook ’vreemd’ gegaan voor een paar dagen in een 407 SW en de vooroordelen verdwenen op de te kleine kofferbak na. Eind van het jaar maar eens op stap gaan of inruil te overwegen is.
In Duitsland de auto een paar keer voluit gereden en met 235 km p/u op de teller voldoet ook dit aan de verwachtingen.
Met skibox en vol beladen auto (5 personen) bleek ook een kampeerweekend geen probleem, meer dan voldoende vermogen en ik overweeg serieus om ook in de 407 deze minder populaire motorversie te kiezen.

PROBLEMEN

Problemen die zich voordoen zijn het motormanagementsysteem welke steeds weer foutmeldingen geeft welke niet bijdragen tot een rustig rijgevoel. Ook na een terugroepactie en vervanging van een pomp blijven de problemen met de electronica terugkomen,
De standaard mattenset linksvoor blijft haken achter het gaspedaal, zal worden verholpen bij de volgende grote beurt.
Melding van motormanagementproblemen blijven toch nog steeds terugkomen. Softwarematig een en ander vervangen maar het is hardnekkig.
Tot en met 45.000 km zijn geen nieuwe meldingen te doen.
Bij 60.000km de eerste grote beurt, problemen waren er niet afgezien van remblokken, vervangen voorbanden en het vervangen van het aircobedieningspaneel (garantie). Problemen met het motormanagementsysteem behoren tot het verleden sinds deze beurt, dus waarschijnlijk is er iets aangepast of gereset met succes.
Op naar de 75000 km.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.