Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 405 Break GRX D 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 313.000 km |
KM-stand laatst | 318.000 km |
ERVARINGEN
- 318.000 km
Daar staat ie dan! Na de meest uiteenlopende auto modellen gehad te hebben ben ik sinds januari 2008 eigenaar van een bordeauxrode Peugeot 405 Break diesel. Voor een klein bedrag de mijne geworden. Tsja, wat moet je verwachten voor een paar stuivers? Dit niet in ieder geval! Zeer comfortabele stoelen, electrische ramen, een electrisch schuif/kanteldak, een bak ruimte en een heerlijk snorrend motortje.
Als je je laat zakken in de heerlijk zacht zittende stoelen kijk je uit op een net dashboard wat voor die tijd uit mooie materialen bestaat. Toerenteller, km-teller, temperatuurmeter en brandstofmeter recht voor je neus. Op de middenconsole zit de bediening van de achterruitverwarming, achtermistlicht, alarmlichten en de verwarming. Daaronder, achter een geinig klepje, de autoradio. Op de achterbank, en ook voorin, is weinig reden tot klagen wat betreft de been en hoofdruimte. Ik heb nog nooit klachten gehoord in iedergeval. Al met al een net interieur waar weinig mis mee is.
Op het moment dat je de sleutel, na het voorgloeien, omdraait komt de motor schuddend en wel tot leven. Zeker bij koude motor loopt het beestje een beetje chagrijnig. Eenmaal warm klinkt de motor beschaafd. Tot 120km/u hoor je de motor nauwelijks. Het stuurgedrag is licht, direct en voorspelbaar, maar zeker niet gevoelloos. Het veercomfort is “Frans†comfortabel. Hierdoor helt de auto in snel genomen bochten flink over. Toch kan je met een flinke snelheid bochten nemen zonder dat het gevaarlijk begint te worden. Bij een abrupte uitwijkactie op hoge snelheid breekt de achterkant uit, maar een “normale†bestuurder zal dit nooit, tot bijna nooit ervaren. Zoals eerder gezegd is het veercomfort op zijn Frans. Hierdoor heb je wel de mogelijkheid om lekker over drempels te knallen. Korte oneffenheden in het wegdek worden wel met een klap doorgegeven. Eigenlijk is een auto als deze gemaakt voor de lange afstand. De snelweg op en relaxed cruisend richting Zuid Italië. Deze 405 is tevens voorzien van een trekhaak en met een maximum aanhangwagen gewicht van 1200kg kan je een flinke kar trekken. Dat doet de auto zonder morren, maar er is geen trekkracht over. Boven de 80km/u gebeurt er niet veel meer.
De kofferbak is ook het vernoemen waard. Hier kan je een flinke verhuizing mee doen. Met de banken plat kreeg ik er 19(!) verhuisdozen in! Ook pakken laminaat, fietsen, tafels, kasten, planten, zakken tuinaarde, gereedschap, banken, complete band uitrusting e.d. slikt de auto met gemak. Ook met de banken opgeklapt heb je meer dan genoeg ruimte. Dus met 4 of 5 man een weekje weg is geen enkel probleem.
Het exterieur is voor een auto uit 1995 nog best fraai te noemen. Mooie strakke lijnen, en een hoekige vorm zijn wel de kenmerken van de 405. De auto is dezer dagen wel een beetje gedateerd maar om nou te zeggen dat het een oude verschijning is…. Het is best een flinke auto qua buitenmaten, maar toch past de auto op elk parkeerplekje. Omdat de auto inmiddels 315000km heeft gereden is er aan de buitenkant wel te zien dat het leven op de weg niet zonder slag of stoot gaat. Diverse deuken, krassen en butsen zitten verspreid over de rode bolide. Ik geef er niet om! Zodra ik instap zie ik het niet, en de auto doet het er niet minder door.
De geschiedenis van deze auto begon dus in april 1995. Als ex-showroom/proefritmodel stond er ongeveer 9000km op de teller toen mijn overbuurman hem kocht van de officiële Peugeot dealer. De prijs weet ik niet, en is ook niet zo belangrijk. De buurman heeft de auto tot januari 2008 in bezit gehad en heeft er 294000km mee gereden. Voornamelijk snelweg. Daarna werd deze bak van mij en ik heb er inmiddels 12000km gereden in 8 maanden. Zonder problemen. De auto is tot zijn 12de levensjaar dealeronderhouden en daarna door een onafhankelijk autobedrijf. Alle rekeningen zijn nog aanwezig en zelfs het originele onderhoudsboekje zit vol met stempels. Nee, dit kan geen miskoop zijn.
Het verbruik is bij een stevige rijstijl ongeveer 1 op 17, maar met veel snelweg en rustig aan moet de 1 op 19 a 20 haalbaar zijn denk ik. De actieradius is bij mij ongeveer 1000km. En dat is alleen woon/werkverkeer.
-UPDATE: 08-12-2008
De Peus hobbelt nog steeds vrolijk door. Af en toe piept de distributieriem even, maar de garage zegt dat de auto zeker de winter nog wel door komt. Daarna ga ik denk ik maar even wat grotere klussen aanpakken. Distributieriem, nieuwe gloeibougies, en een grote beurt. Tenzij ik een ander leuk autotje tegen kom natuurlijk. De auto moet geen bodemloze put worden.
Km-stand is inmiddels 318000km.
-UPDATE: 01-01-2009
Allereerst iedereen een super 2009! En tsja, het onvermijdelijke is gebeurt, ik heb een andere auto gekocht! Aangezien de brandstofprijzen weer redelijk normaal zijn, en de wegenbelasting voor een particulier belachelijk hoog is, heb ik toch besloten om de Peus weg te doen. € 212,- per 3 maanden is toch wel erg veel geld. Ook zitten er, op de lange termijn, wel wat reparaties aan te komen. Dus toen ik "toevallig" tegen een Ferrari rode VW Polo 1.4 aanliep, was de keus snel gemaakt. Dus....
mijn verhaal over de Peus eindigt hier. Zal hem niet snel vergeten vanwege zijn betrouwbaarheid, veelzijdigheid, het comfort, en het heerlijk snorrende dieseltje.
PROBLEMEN
- 318.000 km
-De electrische raambediening weigert aan de rechterkant. Even nakijken/vervangen (nog niks aan gedaan).
-Diverse dashboardlampjes doen het soms wel, soms niet (klap op dashboard werkt wel).
-De richtingaanwijzer tikt in de neutraalstan. (knipperlicht knippert niet). Even nieuwe inzetten (inmiddels verdwenen, na een doodsklap op de knipperlichtkap).
-Centrale deurvergrendeling sluit niet meer, opent nog wel. Dus iedere keer bij afsluiten alle deuren apart op slot doen.
- Er rammelt iets in de motorruimte als ik gas loslaat (bleek kapje, weggesloopt).
Verder heeft de auto aantoonbaar onderhoud gehad. Elk jaar een kleine, en een grote beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.