Peugeot 405 Break GRD 1.9 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 405 Break GRD 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 317.000 km |
KM-stand laatst | 326.000 km |
ERVARINGEN
- 322.000 km
Ik heb deze auto aangeschaft vanwege de lage aanschafprijs en omdat ik wilde dieselen terwijl ik naar een nieuwere auto uitkijk. Nou ja, veel meer dan de aanschafprijs kan ik in eerste instantie niet kwijt zijn.
Als er al snel veel ellende aan de auto komt, dan zie ik wel wat ik doe. De verkoper (particulier) leek eerlijk en wilde er zo te merken vanaf omdat de auto er niet erg aantrekkelijk uitziet. Het is ooit een besteller geweest (dichte achterruiten) en later omgezet naar personenauto. Hij staat wat hoog op zijn achterpoten vanwege de verzwaarde achterveren. Bovendien zit er nog bestickering op van het bedrijf dat hem ooit in gebruik had. Die heb ik eraf gehaald en de wagen wat opgepoetst.
Een van de vier wielen is niet het mooie lichtmetalen wiel, maar het oude reservewiel. Een van de lichtmetalen velgen met versleten band is nu reserve. De koppeling slipt niet maar voelt wel erg vreemd aan. De garage heeft hier later geen opmerking over gemaakt, dus ik was blijkbaar anders gewend.
De eerste 1200 km zit erop en hij rijdt nog. Bijna 1 op 18 gehaald.
Update 1:18 haal ik net niet gemiddeld. Misschien ben ik er wat harder mee gaan rijden.
Het wordt langzamerhand winter dus kouder en hij start nog steeds goed. Bij koude motor dringen de dieselgeluiden flink het interieur binnen. Dat was ik van mijn Passat niet gewend.
Eind december 2008 verkocht.
PROBLEMEN
- 322.000 km
Geconstateerd dat het reservewiel alleen aan de veiligheidsgrendel hing en niet aan het echte ophangpunt. Dank u wel, vorige eigenaar. Levensgevaarlijk.
De voorbanden waren op en ik heb er een paar niet te dure banden op gezet. Al heb ik hem maar voor een paar maanden, ik wil wel overleven.
De motor heeft een lichte olielekkage. Ik heb later geconstateerd dat het olieverbruik niet extreem is, dus verbruik verlies lopen niet uit de hand.
Bij de controle die ik heb laten doen, bleek dat de wagen niet zomaar door de APK heen zou komen. De handrem werkt matig en niet even goed verdeeld over beide achterwielen. De meeste kosten zouden komen voor het vervangen van de aandrijfashoezen en de stuurstanghoezen (ik weet niet of ik het zo goed neerschrijf).
Af en toe gaat het lampje branden dat er water in de brandstoffilter zit. Het gaat net zo spontaan weer uit op een gegeven moment. Ik heb er bij het rijden niets van gemerkt of er een druppel water is meegezogen.
Verkocht
- 326.000 km
Iemand anders gaat de auto verder onder zijn hoede nemen.
Ik heb er 9000 km mee gereden zonder problemen. Het enige wat ik heb gedaan is 2 x een liter olie bijvullen en al in het begin nieuwe voorbanden laten monteren. De wagen is wel aan een grote beurt toe. Die had hij volgens mij ook al lang niet meer gehad voor ik hem kocht.
De olievlekken op straat, waar hij geparkeerd stond, zullen me nog lang aan hem herinneren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.