en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 309 XLD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 213.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Als derde eigenaar van deze Peugeot 309 diesel, kocht ik de auto voor woon-werkverkeer. De auto is minder populair dan de 205 en heeft een zeer zuinige perfecte dieselmotor.
Een eerdere ervaring met een Peugeot 305 Break met benzinemotor was minder gelukkig: twee keer koppakking vernieuwd en vreselijk veel roestvorming en dat met nog geen 2 ton op de teller in 10 jaar.
Kwalitatief is de 309 één van de beste Peugeots en in het bijzonder in combinatie met een perfecte dieselmotor en een gewicht van slechts 912 kilo.
Vooral op de lange afstand is het een heerlijke, maar wel compacte reisauto.
Bovendien heeft mijn uitvoering - Magnum - ook nog een prachtig schuifdak. Vroeger standaard op alle Peugeots.
In de loop der tijd zijn de meeste koelslangen vernieuwd, de radiateur, dynamo en accu. Ook is de dashboardverlichting vervangen omdat geen van de drie lampjes nog werkte. Een tijdrovende klus! Onlangs zijn de schijfremmen vervangen en de handremkabels. De jaarlijkse APK is geen grote hindernis. Wat in de afgelopen zes jaar nog niet vervangen is, is de uitlaat!
De wagen wordt om de 10.000 km met olie ververst. Om de olie op peil te houden, vul ik tussentijds een litertje bij.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren