Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 309 GL 1.4i Profil |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto gebruik ik nu vooral in Roemenië, een land met nogal wat matige wegen.
De 309 is een wat hoekige Peugeot en is juist door z´n oudere ontwerp een uitstekend all-rounder.
Enerzijds vinden vier volwassenen van max. 1.85 meter + bagage voor een langere reis een comfortabele plek. Anderzijds is de auto compact (amper 4 meter), licht (850kg) en overzichtelijk en dus is het rijden in de stad voor mij zeer plezierig, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Daaraan dragen trouwens ook de prettige koppeling, schakeling (waarom schakelen die moderne Peugeots toch niet zo lekker???) en de vrij hoge zitpositie bij. En daarmee heb ik alle pluspunten van de auto nog niet gehad. Want het lichte gewicht van de auto is ook gunstig voor de prestaties en het brandstofverbuik van de 1.4 motor. Ik rij minstens 1 op 13 en onder gunstige omstandigheden zelfs 1 op 18. Behoorlijk nadeel van de motor is wel de luidruchtigheid bij snelheden boven 100 km/u, komt in Roemenie weinig voor, maar natuurlijk wel als ik naar Nederland rij.
Het geluid is het enige echte nadeel bij langere ritten, want de besturing is erg nauwkeurig, de auto ligt strak op de weg terwijl de vering toch lekker comfortabel is. Dit laatste punt is zeker in Roemenie belangrijk.
Ok, drie nadeeltjes dan: de bestuurdersstoel is niet perfekt, je mist wat steun onder in de rug en bij het rechterbeen, maar dat los je simpel op met twee kussentjes. Verder zit het derde remlicht op volstrekt de verkeerde plaats, namelijk bovenaan de achteruit, vooral vervelend op de Autobahn.
En tenslotte, mijn Magnum-uitvoering heeft een mooi schuifdak, maar zonwerend glas ontbreekt rondom en dat mis ik toch wel. Het wordt nu wel erg snel heet in de auto. De auto heeft ook geen elektrische frutsels, maar dat deert me weinig, enkel een airco lijkt me wel wat. Het interieur is vrijwel net zo grijs als de lak, maar vergeleken met de Renault chique. Het dashboard is overzichtelijk en is best aardig vormgegeven. Kortom: ja auto"s zijn tegenwoordig een stuk veiliger en ik vind ze er vaak mooier uitzien. Maar dit alles brengt ook de nodige nadelen met zich mee, die over het algemeen onderbelicht blijven en dan heb ik het niet eens over de kosten. Met deze Peugeot rij ik erg fijne kilometers.
PROBLEMEN
De eerste tienduizenden km na mijn aanschaf zijn vrijwel probleemloos verlopen, enige bijzonderheid was vervanging van een handremkabel. Vanaf km-stand 100.000 een toenemend percentage kilometers in Roemenië.
-Km-stand 125.000: vervanging aandrijfas + hoes, stuurkogel rechtsvoor. Door slecht wegdek?
-Kmstand 130.000: vervanging remschijven, remblokken, achterremcylinders en de koppakking. Alleen koppakking was al 450 euro.
-Ik weet al dat de linkerstuurkogel binnen enkele maanden vervangen moet worden.
Afschrijving is er nauwelijks en de auto is op leeftijd, dus klagen over wat reparaties lijkt me ongepast. Laatste opmerkingen: de auto is zeker geen rammelbak, ondanks de vele kilometers over rammelwegen. En de auto heeft nog steeds erg weinig roest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren