Peugeot 307 XS Premium 1.6 16V (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS Premium 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 117.332 km |
ERVARINGEN
- 117.332 km
Mijn vriendin rijdt deze auto als lease-auto en hij bevalt perfect. Het is haar eerste lease auto, hiervoor had ze een prive-auto.
Ze kon voor haar werk kiezen uit de volgende auto’s: Renault Megane, Peugeot 307, VW Golf of Seat Leon. Uiteindelijk is het de 307 geworden vanwege de meer dan complete uitrusting, zeker in vergelijk met de Golf. Sommige van haar collega’s rijden in een Golf en verbazen zich iedere keer weer hoe veel dat er op en aan de 307 zit, wat zij niet hebben, terwijl de Golf fors duurder is.
Enkele voorbeelden: elektrisch bediende ramen voor en achter, elektrisch bediende, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, climate control, cruise control, meegespoten bumpers, spiegels en deurgrepen, CD speler, regensensor, automatisch inschakelende verlichting. Allemaal standaard! Bovendien ziet de auto er gewoon mooi uit, biedt hij veel binnenruimte (met verhuizen en enkele malen naar IKEA volgeladen met grote spullen), en rijdt lekker.
Het verbruik van de 1.6 benzinmotor met 110 pk bedraagt gemiddeld 7,5 liter op 100 km, bijna net zo zuinig als de 307 2.0 HDI 90 pk van mijn ouders (zie Review), en dat is best netjes te noemen. Verwacht geen superprestaties van deze auto, maar hij kan met het dagelijks verkeer goed meekomen.
Wij zijn in de winter met winterbanden eronder naar Oostenrijk gereden met zijn tweeen, op de Duitse Autobahn een kruissnelheid aangehouden van 170 km/h waar dat mogelijk was, en we zijn in alle comfort in 1 ruk (behalve tanken en rijderswissel) met een gemiddelde snelheid van 100 km/h aangekomen.
Behalve de reguliere beurten is hij niet bij de garage geweest. Wel hebben we al twee keer een peertje van een koplamp moeten vervangen. Ook is er een keer een poging gedaan om het linkervoorportier te forceren, maar dit is niet gelukt. Helaas was er daardoor wel schade ontstaan en moest er een nieuw slot in. Hier kan de auto natuurlijk niets aan doen, integendeel: we zijn blij dat ze hem niet open gekregen hebben.
In het begin kregen we veel reacties op de kleur: Bleu Santorin (een niet-metallic Smurfenblauw), zoals: ’mocht je van de baas kiezen tussen een 1.4 met een mooie kleur of een 1.6 met deze kleur?’, maar eigenlijk vinden we de kleur nog steeds heel mooi en opvallend, en ook sommigen die er eerst grappen over maakten, vinden hem nu mooi.
Update 20-12-2007 (74.500 km):
de auto heeft intussen een 75.000 km check-up gehad, natuurlijk geen enkel probleem geconstateerd. Ook het verbruik is nog altijd hetzelfde gebleven.
We blijken eigenlijk veel van de gimmicks op de Peugeot zelden te gebruiken:
- automatisch inklapbare spiegels? Als ze eraf gereden worden, zet de dealer er zo weer nieuwe op, met de rekening naar de leasemij.
- lichtsensor? We rijden standaard altijd met de lichten aan.
- regensensor? De ervaring leert dat ook die niet altijd precies op de juiste snelheid wist.
- cruisecontrol en limiter vind ik zelf wel heel prettig (bijna zelfs essentieel), maar mijn vriendin gebruikt het nooit, vindt het zelf irritant.
Update 12-02-2008 (81.500 km):
De originele banden liggen er al 81.500 km op en zijn binnenkort aan vervanging toe. Wel is er een achterwiellager vervangen door de dealer, want de auto maakte steeds meer lawaai bij steeds lagere snelheid.
Update 03-11-2008 (106.000 km):
Nadat het achterwiellager was vervangen, ontstond er een trilling in het stuur tussen 135 en 145 km/h. Dit bij de dealer aangegeven bij de volgende beurt, maar toen ze hem kwam halen stond er maar iets van 0,7 km extra op de dagteller, dus ze hebben er niet fatsoenlijk mee proefgereden (al helemaal geen 140 km/h).
Reactie van de dealer: we hebben geen trilling gecontstateerd. Nee logisch als je alleen de weg op en neer rijdt met 50 km/h. Reactie van de dealer hierop: mevrouw, zo hard mag U in Nederland niet rijden.
Ja hallo, alsof we erop zitten te wachten vermanend te worden toegesproken in plaats dat ze het probleem gewoon verhelpen. Een andere dealer heeft toen maar de wielen opnieuw gebalanceerd en het probleem was verholpen. Later zijn er 2 nieuwe Michelins onder de voorwielen gekomen en is het ook niet meer teruggekomen.
Ook zijn we een weekendje naar Munchen geweest met de 307, topsnelheid op de TomTom 197 echte kilometers en zelfs 203 bergaf! Hij verbruikt bij die snelheden wel fors meer: bij een lekkere kruissnelheid van 170 km/h geeft de boordcomputer een verbruik aan van 15 liter op 100 km, het dubbele van normaal dus :-)
De auto is na 4 jaar en 117.332 trouwe kilometers dienst netjes ingeleverd bij de leasemaatschappij.
De opvolger:
VW Golf VI 1.4 TSI 160pk Highline.
Redenen: de 308 vindt ze niet mooi van de buitenkant, de Leon ook nog steeds niet en de Megane TCE 180pk zou 100 euro per maand meer kosten dan deze Golf.
PROBLEMEN
- 117.332 km
We hebben al twee keer een peertje van een koplamp vervangen, dat schijnt redelijk veel voor te komen bij de 307 (trouwens ook bij de smart en de achterlichten van de Golf IV).
Bij 81.000 km is een achterwiellager vervangen.
Voor de rest is het een betrouwbare en fijne auto gebleken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.