Peugeot 307 XS 1.6 16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 119.500 km |
ERVARINGEN
- 103.000 km
Dit betreft de auto van mijn vrouw. Zij reed hiervoor in een Peugeot 205 1.4 Generation van de laatste lichting bouwjaar 1998. Ze heeft met deze auto de nodige probleemloze kilometers gemaakt, en was weer toe aan een nieuwere auto die ook wat groter moest zijn. Eerst naar een aantal van het type 206 gekeken, echter kwamen we hierbij al snel tot de conclusie dat de 307 net even iets meer auto biedt voor z\'n geld. Ook hebben we de Ford Focus en de Volkswagen Golf op de shortlist gehad. Bij de plussen en minnen van deze autos, met daarbij het strakke uiterlijk van de 307, is de keuze op de Peugeot gevallen.
Eisen die we hadden tijdens onze speurtocht waren 5 deuren en een airco. Ook moest de auto niet te veel gelopen hebben. (Met aantoonbare km\'s) Hierbij kwamen wij dus uit bij een Bovag garage die ook de Nationale Autopas hanteerde. Proefrit gemaakt en we waren het er eigenlijk al snel over eens dat dit hem moest worden. Nog even het schade verleden nagegaan en dat leek ook allemaal goed te zijn. Bleek alleen tijdens de proefrit de airco niet echt te koelen. Bleek dat deze opnieuw afgevuld moest worden. Afspraak met de verkoper gemaakt dat dit bij aflevering zou werken. Dit vertraagde de aflevering alleen wel flink, aangezien na het afvullen de airco steeds niet aan bleek te slaan. De verkoper heeft toen via de Peugeot garage de computer uit laten lezen en daar kwam de oorzaak naar voren: de boardcomputer van de Peugeot herkende de airco niet omdat deze niet geactiveerd was.. Een simpel vinkje in deze software zorgde ervoor dat de airco weer heerlijk koele lucht ging blazen.
De auto nu drie maanden in bezit met een kleine drie duizend afgelegde kilometers en hij bevalt uitstekend. Lekker stevige vering, maar niet te hard dat het ten koste gaat van het comfort. Goed zittende stoelen met lekkere zijdelingse steun. Ook luxe zijn de armsteuntjes aan de stoel. Ligt lekker in de bochten en de 110pk 1.6 16V heeft genoeg power om veilig door het verkeer te gaan. Ook geeft de auto door het hogere dak het idee enorm ruim te zijn. Bekleding ziet er voor een auto van 6 jaar oud ook keurig uit en zou zo nog met gemak 6 jaar mee kunnen. Verder geen kraakje te bespeuren en de auto voelt degelijk en stevig aan. Enige wat misschien aardig is, is om de stootlijsten rondom die nu zwart zijn te vervangen voor de mee gespoten variant, alleen na navraag komen deze op zo\'n EUR 50,-- p.stk. bij de Peugeot garage.. Dus dat moeten we nog maar eens zien en mijn vrouw ziet het nut hiervan totaal niet, die vindt dit stoerder.. En het is haar auto! Verbruik van de auto gaat ook goed. Met gemak rijd ze 1:13 tot 1:14. Toch netjes voor een benzine auto van 1.200 kg. Wegenbelasting is natuurlijk wel hoger dan bij de 205 en komt op ca. EUR 45,-- p.mnd.
Blijft een heerlijk auto. Tot op heden totaal geen problemen gehad. Waarschijnlijk op korte termijn een setje winterbanden laten monteren. Enige opvallende is dat de interieurverlichting voor de helft aan de bestuuderskant wat zwakker lijkt te branden dan de bijrijderskant. Opvallend, wellicht weet iemand hoe ik dit op eenvoudige wijze kan aanpassen. Verder nogmaals totaal geen opvallende zaken. Fijne auto die degelijk en betrouwbaar is.
103.000: Winterbanden zitten er nu een aantal maanden onder. Geeft toch een veilig gevoel en heeft zicht ook al bewezen bij stevige sneeuwval. Waar je andere autos zag slippen, reden wij heerlijk door en merk je met remmen dat je grip vele malen beter is dan dat je dit op je zomerbanden zou doen. Verder geen vervelende ervaringen op het volgende na. Mijn vrouw reed vorige week bij haar werk weg en merkte dat de versnellingsbak ineens niets meer deed. Keurig langs de kant van de weg tot stilstand gekomen, alleen de bak was in geen enkele versnelling meer te dirigeren... ANWB de 307 naar de garage gesleept. Bleken het de versnellingsbakkabels te zijn. Deze waren gaan rafelen waardoor de bak dienst weigerde. Nu rijd de 307 weer als een zonnetje en lijkt ook beter te schakelen dan voorheen.
Van 103.000 tot 110.000 zonder problemen gereden. Met het warmere weer voldoet de airco meer dan voldoende. Zomerbanden zitten er sinds eind april weer op. Vervolgens kwam de onderhoudsbeurt en die gaf toch wel een "little suprise". Zie hieronder.
PROBLEMEN
- 110.000 km
Geen. Eerst komende beurt is met een kleine 15.000 kilometer dus ik houd jullie verder op de hoogte.
103.000km: Zoals hierboven genoemd: versnellingsbak kabels vervangen. Natuurlijk net buiten de 6 maanden BOVAG garantie..! Duur geintje: EUR 385,-- Kabelsetje kost ca. EUR 100,-- maar het arbeidsloon hakt er lekker in. (Bovag garage) Echter de Peugeot schakelt weer als een mes door de boter. Al blijft de versnellingswisseling van 1 naar 2 altijd minder soepel te gaan. Nu maar hopen dat het bij dit incident blijft.
110.000km: Grote beurt en APK bij de Peugeot garage. Leek natuurlijk niets aan de hand toen mijn vrouw de auto 's ochtends wegbracht. En jawel rond 11:00 kwam het welbekende verlossende telefoontje. Schijfremmen voor waren totaal op net zoals alle vier de remblokken... Daarnaast ook de draagarm rechts voor vervangen. Had deze wel eens horen knakken, maar leek verder goed te gaan. Hiervan was het rubber versleten.. Incl. grote beurt een nota van totaal EUR 1.000,-- *Slik* Krijg je alles in een keer om je oren. Nu maar er vanuit gaan dat verdere reparaties uitblijven. Bij 120.000km moet de distributieriem vervangen worden.
Dat gaat goed!
- 119.500 km
Winterbanden weer laten monteren rond oktober 2009. Toch wel een prettig idee. Accu vervangen aangezien deze ook al vier jaartjes zijn werk doet en het hele spontane starten met koude ochtenden ook wat afnam. Accu gehaald en erin gezet. Start weer als de brandweer. Rond december stopt ineens de ruitensproeier ermee.. Precies in zo'n periode waarbij er stevig gestrooid wordt en je regelmatig de ruitenwissers gebruikt om goed naar buiten te kunnen kijken. Blijkt dat dit bij de 307 wel eens vaker een probleem is aangezien het vloeistofreservoir bij de voorwielen zit. Ik nog het zekeringskastje proberen te checken, alleen die kreeg ik niet open.. Zit links naast het stuur, maar met die koude leek hij niet op te willen gaan. Uiteindelijk naar de garage gebracht. Bleek het om een zekering onder de motorkap te gaan... Achtersproeier was bevroren en daardoor klapte die zekering er steeds uit. Tevens distributieriem bij 118k laten vervangen. Rijdt weer als een zonnetje. Erg fijne auto met een hoop pit. Gordels achter beginnen wel wat trager terug te lopen. Las weer ergens dat silliconenspray op de riem zou helpen.. Moeten we maar eens gaan proberen. Kortom de Peugeot bevalt nog steeds uitstekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.