Peugeot 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
ERVARINGEN
- 126.000 km
De auto is een premium nav uitvoering, maar die staat niet in de lijst.
Omdat de Leon aan einde contract zat ’moest’ ik een nieuwe auto uit gaan zoeken. Mijn voorkeur ging uit naar een BMW 1, maar die bleek te kaal te zijn wilde deze in het budget passen. Mijn tweede optie was de Nissan Qashqai, maar tijdens een proefrit vielen de stoelen me erg tegen, en zag ik niet gebeuren dat ik daar een paar uur per dag lekker in zou zitten. Wat dan? Een opel? een renault? weer een Seat??
Ik wilde graag een wat stillere dieselmotor dan de VAG diesels, dus werd me aangeraden iets Frans te proberen. Hoewel wat huiverig vanwege de ’Franse slag’ toch bij een dichtbijzijnde peug dealer en citroen dealer lansgereden met mijn vrouw om eens te gaan rijden. Ik wilde graag de 110pk rijden om de motor aan te voelen, en deze stond alleen klaar in een break. Dat maakte me niet uit, want het ging me om de motor. Zo gezegd zo gedaan, en tijdens het rijden keken mijn vrouw en ik elkaar aan, en vonden we al die ruimte toch wel lekker. Niet in de laatste plaats omdat ik weer een aantal jaar met de auto moet rijden en we in die tijd toch wel een kleine verwachten te produceren. Het zou een peugeot 307 break gaan worden. Bij een maatje die als monteur werkt bij een peus garage een opening gevonden, en een mooie deal gemaakt voor een premium nav in bleu abysse. Vanwege de bijtelling na wat ritten in benzine (lpg) en de 90 pk diesel toch de 90 pk genomen. Was rap zat.. De kleur is uitgekozen door mijn echtgenote, en het is idd de mooiste in mijn ogen. Sinds 16 juli rijd ik erin rond, en een aantal dingen bevallen me erg:
- de stille motor, zeker na de seat
- de ruimte, vooral het ruimtelijke gevoel, ondanks het gebrek aan panoramadak
- het nieuwe rt4 systeem van peugeot. Snel, goed, en ziet er prachtig uit
- alle snufjes die ik heb, zoals de inklappende spiegels en de parkeersensoren
Ik heb nog geen minpunten gevonden, de dealer heeft alles uitstekend afgehandeld, maar moet zich nog bewijzen bij het onderhoud. Een klant krijgen is makkelijk, een klant houden een stuk moeilijker.
Ik ga er vanuit dat de 307 nu echt uitontwikkeld is nu de 308 voor de deur staat en dat ik geen grote problemen ga krijgen. Als dat wel zo is meld ik ze hier.
UPDATE 19/9/07:
De eerste 7000 km zitten er op, en wat vind ik nu van de auto?
Naar mate ik meer en meer gewend raak aan de auto begint hij nog beter te bevallen. Ik heb me neergelegd bij het feit dat het geen strepentrekker is, en rij veel op de cruise control. Dit scheelt in ieder geval in mijn correspondentie met Leeuwarden. Als ik gas geef wil de auto nog steeds rap genoeg weg, dus ik vind het prima zo.
De luxe en het comfort in deze auto zijn verslavend. Afgelopen weekend was mijn vrouw met de auto weg en moest ik noodgedwongen haar corsa nemen. Dan valt ineens op hoeveel ruimte, stilte en comfort je in de peugeot hebt. Mijn vrouw vindt dat inmiddels ook, en ze zoekt nu bekant excuses om even met de auto weg te kunnen.
De spraakherkenning is ideaal, en werkt goed zodra je de moeite hebt genomen alle mogelijke commando’s eens te bekijken. Ik kan alles aansturen met mijn stem, van TMC tot het bellen, en dat scheelt knopjes drukken en kan ik mijn aandacht bij de weg houden.
Navigeren werkt goed, snel en soepel, en ik heb nog niet meegemaakt dat je een onhandige route kreeg opgedrongen. Het valt me heel erg mee.
Ik krijg erg veel leuke reacties op mijn afwijkende typeplaatje (007) en zie regelmatig chagerijnige filerijders achter ineens lachen in mijn binnenspiegel.
Het standaard geluid in de auto vond ik niet zo, maar een actieve subwoofer in de kofferbak heeft dat stukken verbeterd.
Het verbruik is momenteel 1:16, dat zal nog wel iets beter worden denk ik
Over de dealer (Peugeot Eigenraam te Schiedam) kan ik kort zijn, ze hebben keurig nagebeld, en toen de parkeersensoren afgesteld moesten worden hebben ze dat op lokatie uitgevoerd, op een tijdstip dat het mij uitkwam (’s avonds!!) Uitstekende service van de verkoper (Andres de Waard) en de monteur (Piet Barto)
Inmiddels heb ik meer potentiele klanten over de streep kunnen trekken, mijn ouders overwegen serieus een 207SW van Eigenraam, en een collega zal ws. dezelfde 307 als ik gaan bestellen, maar dan bij zn eigen dealer (Het blijft geen feest :-) Anders kan ik wel bij Eigenraam gaan werken).
Het is veel luxe en comfort voor een redelijk bedrag, en zolang alles werkt kan je eigenlijk niks te klagen hebben...
UPDATE 21/08/2009
De auto is inmiddels twee jaar oud, en ik heb net iets meer dan een ton gereden. Ben ik nog steeds tevreden over mijn 007? Ik kan niet anders zeggen dan JA.
De auto heeft me nooit in de steek gelaten, is buiten de beurten om twee keer bij de dealer geweest (1x een lekke band, en 1x een eigen stommiteit met zonnegordijnen, een zuignap, en een raam wat niet meer dichtging). Het is een blijft geen strepentrekker die 90pk, maar hij zoeft heerlijk soepel over 's vaderlands wegen, en die in heel europa for that matter. Regelmatig de alpen bezocht, en de 007 geeft geen kik. De dealer heb ik helaas na de eerste beurt niet meer teruggezien, wegens een verhuizing ben ik overgestapt op Visscher in Leerdam. Overigens word ik daar ook uitstekend geholpen, ze kennen mij en de auto bij naam en kenteken, en zijn meedenkend in alle opzichten. Dat ik bij Eigenraam ben vertrokken heeft niks te maken met de kwaliteit die ze leverde, want die was goed.
Ik heb laatst een tijdje in een 3-serie (2009) gereden en was stiekem wel blij om weer in mijn eigen ruimtebeest te stappen. Zoals ik eerder al voorspelde in deze review, is die kleine er inderdaad gekomen, en wat kan er veel in die kofferbak! Kinderwagens, koffers, en alles wat ik kan bedenken. Hele ikea bedden gaan erin..
UPDATE 11/02/2010
Inmiddels 126K op de teller. In het winterweer houdt ie zich uitstekend. Net voor de 120K beurt ineens een dimlicht gesprongen. Ik ben net na sluitingstijd bij Visscher Leerdam aanbeland om te laten vervangen, en ondanks dat ze aan het opruimen waren werd ik zonder problemen of gemor geholpen. Wederom hulde aan Visscher Leerdam.
PROBLEMEN
- 126.000 km
Ik moet nog wennen aan de grootte van de auto. Ik parkeer momenteel alsof ik in een vrachtwagen zit. Kan de auto niks aan doen.
UPDATE 19/9/07
Nog steeds geen problemen. Had ik ook niet verwacht, maar met een 307 barstensvol electronica weet je het maar nooit. De parkeersensoren moesten wat beter afgesteld worden (aan smaak onderhevig vind ik. het is maar net wat je zelf prettig vind) en het RT4 systeem heeft zich 2maal zelf gereset. Zolang dat niet vaker gebeurt vind ik het best, want de reset was in een seconde of 5 voltooid. Verder geen kraakjes / rammels. Helemaal niks. Zou Peugeot dan toch geleerd hebben???
UPDATE 21/08/2009
Hier en daar begint de B-stijl links wat te kraken. Maar het mag eigenlijk geen naam hebben. De 007 is toch uitontwikkeld.
UPDATE 11/02/2010
Toch een probleem?? Bij het loslaten van het gas hoor ik rechts uit de wielkast een soort van schrapend geluid komen. Als ik rem of weer gas geef is het weg. Iemand een idee wat het kan zijn? Bij de 120K beurt zijn alle bandjes vernieuwd, kan het hiermee te maken hebben?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.