Peugeot 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk (2006)

autoreview

Peugeot 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk (2006)

Signalement

Uitvoering307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst104.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 50.000 km

Sinds mei 2007 rij ik in deze auto omdat een collega besloot te vertrekken. Mijn vorige (privé) auto was een S60 D5 en om dan hierin te stappen... wat een omschakeling zeg. Wat me aan deze auto enorm tegenvalt zijn de stoelen, daar had ik voor een fransoos wel wat betere exemplaren voor verwacht. Even ter onderbouwing: ik heb jaren Renault gereden en daar nooit rugklachten in gehad. Laatst nog in een duurdere uitvoering gezeten en die stoelen zitten voor mij wel een stuk beter. Misschien ligt aan mijn (overigens gemiddelde) lichaamsbouw. De auto is een Oxigo uitvoering met het navi RT systeem inclusief spraakherkenning, wisselaar en telefoon. Dat is echt top, alleen zijn de speakers ronduit slecht. De sattelieten achter het stuur zijn fijn te bedienen en je kunt er ook alles mee doen: bellen, audio, cruise, speedlimit. Nadeeltje vind ik dat je als je de cruise hebt ingeschakeld je de km en dagteller niet meer ziet. Als je dit wel wilt doen moet je ook je cruisecontrole opnieuw instellen.

Over de motorisering kan ik kort zijn: zwaar onder bemeten voor een auto van 1388 Kg, dit ook maar direct aangepakt via andere software op de chip. Heeft ipv de standaard 90 pk nu 125 pk en het grootste verschil is de toename van het koppel naar 280 nm. Is nu vlot en kan zich op snelweg meten met 407 2.0 HDI en de 2.0 TDI passat. Geen 195 pk van mijn Volvo (ook gechipt) maar ik kan nu tenminste accelereren als ik een verhoging in de weg tegen kom met Climate Controle vol aan.
Ik kan het mensen echt aanraden, alhoewel ik niet weet wat de consequenties zijn over een langere periode.

Direct maar over de Climate Controle. Ik heb in de 2 jaar dat ik mijn S60 heb gehad nog nooit aan de temp knop gezeten. Bij de Peug moet ik deze regelmatig aanpassen. Heel vervelend en dat zou ook niet moeten. Laatst heb ik een 207 meegehad en hier was het een stuk beter, terwijl het dezelfde CC is. Misschien dat mijn temp sensor niet goed is.

De wegligging vond ik met de standaard 15’ ook niet prettig dus daar zijn nu een paar 17’ op gekomen en dat stuurt een heel stuk beter.
Het brandstof verbruik is echt slecht. Gelukkig wat beter na de tuning maar nog steeds zuipt dat ding ongelovelijk (met moeite 1 op 14,5). Mijn S60 reed in op 16 en daar reed ik behoorlijk wat vlotter mee (+ 120 kg meer gewicht). Vooral het verbruik boven de 110 en in de stad vind ik echt matig. Overigens rijd ik 70.000 km hoofdzakelijk snelwegkilometers per jaar dus daarom valt het gebruik me tegen.

Net te horen gekregen dat mijn nieuwe auto bij de dealer staat: een Mazda6 2.0 CDTi Sportbreak. De review zal ook hier op komen te staan.

Laatste km stand: 90.000 (=69.000 in het afgelopen jaar)

Kleine aanvulling. Heb nu 15.000 in de mazda gereden en er zijn een aantal dingen die ik nog even kwijt wil:
Sterke punten- opberg/aflefgruimte, RT4 systeem, sattelieten voor bediening navi/cruise. Deze zaken mis ik echt bij de mazda.
Over de stoelen kan ik helder zijn. Dit is duidelijk persoonlijk. De auto is inmiddels door 2 collega's bereden (niemand wil deze auto) en beide heren hebben geen enkel probleem met de stoelen, maar zijn wel erg blij met de chip die er nog steeds in zit. De auto is daarna overgegaan naar een vrouwlijke collega en die heeft hetzelfde probleem als ik had met de zittingen

PROBLEMEN

  • 50.000 km

Problemen heb ik niet gehad en dat valt me echt mee. Had wel anders verwacht van een 307 gezien de autoweek tevredenheidstroffee stand van afgelopen jaar.

zie update 12/12

Problemen

  • 104.000 km

De auto heeft zich wbt constructie ed echt prima gehouden. Er is helemaal niets stuk gegaan, geen problemen what so ever.

update (2010): Auto is nog steeds in het bezit van een collega. Heeft er nu 170.000 km op zitten. Het enige dat er bij haar kapot is gegaan is de airco. Dus in dit geval heeft de motortuning geen nadelige gevolgen gehad (zit nog steeds de originele koppeling in en nooit een egr storing oid)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.