Peugeot 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
ERVARINGEN
- 50.000 km
Sinds mei 2007 rij ik in deze auto omdat een collega besloot te vertrekken. Mijn vorige (privé) auto was een S60 D5 en om dan hierin te stappen... wat een omschakeling zeg. Wat me aan deze auto enorm tegenvalt zijn de stoelen, daar had ik voor een fransoos wel wat betere exemplaren voor verwacht. Even ter onderbouwing: ik heb jaren Renault gereden en daar nooit rugklachten in gehad. Laatst nog in een duurdere uitvoering gezeten en die stoelen zitten voor mij wel een stuk beter. Misschien ligt aan mijn (overigens gemiddelde) lichaamsbouw. De auto is een Oxigo uitvoering met het navi RT systeem inclusief spraakherkenning, wisselaar en telefoon. Dat is echt top, alleen zijn de speakers ronduit slecht. De sattelieten achter het stuur zijn fijn te bedienen en je kunt er ook alles mee doen: bellen, audio, cruise, speedlimit. Nadeeltje vind ik dat je als je de cruise hebt ingeschakeld je de km en dagteller niet meer ziet. Als je dit wel wilt doen moet je ook je cruisecontrole opnieuw instellen.
Over de motorisering kan ik kort zijn: zwaar onder bemeten voor een auto van 1388 Kg, dit ook maar direct aangepakt via andere software op de chip. Heeft ipv de standaard 90 pk nu 125 pk en het grootste verschil is de toename van het koppel naar 280 nm. Is nu vlot en kan zich op snelweg meten met 407 2.0 HDI en de 2.0 TDI passat. Geen 195 pk van mijn Volvo (ook gechipt) maar ik kan nu tenminste accelereren als ik een verhoging in de weg tegen kom met Climate Controle vol aan.
Ik kan het mensen echt aanraden, alhoewel ik niet weet wat de consequenties zijn over een langere periode.
Direct maar over de Climate Controle. Ik heb in de 2 jaar dat ik mijn S60 heb gehad nog nooit aan de temp knop gezeten. Bij de Peug moet ik deze regelmatig aanpassen. Heel vervelend en dat zou ook niet moeten. Laatst heb ik een 207 meegehad en hier was het een stuk beter, terwijl het dezelfde CC is. Misschien dat mijn temp sensor niet goed is.
De wegligging vond ik met de standaard 15’ ook niet prettig dus daar zijn nu een paar 17’ op gekomen en dat stuurt een heel stuk beter.
Het brandstof verbruik is echt slecht. Gelukkig wat beter na de tuning maar nog steeds zuipt dat ding ongelovelijk (met moeite 1 op 14,5). Mijn S60 reed in op 16 en daar reed ik behoorlijk wat vlotter mee (+ 120 kg meer gewicht). Vooral het verbruik boven de 110 en in de stad vind ik echt matig. Overigens rijd ik 70.000 km hoofdzakelijk snelwegkilometers per jaar dus daarom valt het gebruik me tegen.
Net te horen gekregen dat mijn nieuwe auto bij de dealer staat: een Mazda6 2.0 CDTi Sportbreak. De review zal ook hier op komen te staan.
Laatste km stand: 90.000 (=69.000 in het afgelopen jaar)
Kleine aanvulling. Heb nu 15.000 in de mazda gereden en er zijn een aantal dingen die ik nog even kwijt wil:
Sterke punten- opberg/aflefgruimte, RT4 systeem, sattelieten voor bediening navi/cruise. Deze zaken mis ik echt bij de mazda.
Over de stoelen kan ik helder zijn. Dit is duidelijk persoonlijk. De auto is inmiddels door 2 collega's bereden (niemand wil deze auto) en beide heren hebben geen enkel probleem met de stoelen, maar zijn wel erg blij met de chip die er nog steeds in zit. De auto is daarna overgegaan naar een vrouwlijke collega en die heeft hetzelfde probleem als ik had met de zittingen
PROBLEMEN
- 50.000 km
Problemen heb ik niet gehad en dat valt me echt mee. Had wel anders verwacht van een 307 gezien de autoweek tevredenheidstroffee stand van afgelopen jaar.
zie update 12/12
Problemen
- 104.000 km
De auto heeft zich wbt constructie ed echt prima gehouden. Er is helemaal niets stuk gegaan, geen problemen what so ever.
update (2010): Auto is nog steeds in het bezit van een collega. Heeft er nu 170.000 km op zitten. Het enige dat er bij haar kapot is gegaan is de airco. Dus in dit geval heeft de motortuning geen nadelige gevolgen gehad (zit nog steeds de originele koppeling in en nooit een egr storing oid)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.