Peugeot 306 SX 1.4 (1998)

autoreview

Peugeot 306

Signalement

Uitvoering306 SX 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na enkele jaren sturen met oude 205"jes wilde ik graag een wat nieuwere auto, niet op de minste plaats voor wat meer veiligheid. De keuze viel snel op deze 306. In principe een basismodel met wat leuke extra"s, zoals bredere banden en een leren stuur. Na drie jaar rijden met deze auto kan ik stellen dat je toch met een eenvoudige auto veel reisplezier kan beleven.

Boven alles is deze auto zeer comfortabel. Het model is uitgerust met kuipstoelen (wel grappig gezien de motor 75pk levert), wat heerlijk zit, mits je niet te groot en breed bent. Veel zijwaardse steun aldus. De auto is comfortabel geveerd zonder in te leveren op strak rijgedrag (toch een balans die lang niet altijd aanwezig is, maar Peugeot in deze auto feilloos heeft weten af te stellen). Elektrisch bediende voorramen was een leuk extraatje voor een basismodel. Hij spoort als een trein en stuurt navenant.

Maar laten we realistisch zijn, een 1.4 benzinemotor (TU3, doet al dienst sinds midden jaren 80 bij peugeot) die 75pk levert voor een auto van 1000kg is geen racemonster, in tegenstelling, je moet vooral geen haast hebben. Maar dat is een keuze die je maakt bij aankoop. Aangezien ik het milieu en mijn bankrekening belangrijker vindt dan imago of stoplichtwedstrijdjes vond ik het een prima keuze. Toch is de 1.6 mogelijk wat prettiger als je regelmatig op de weg zit. Deze auto zou perfect zijn met de nieuwere 1.6 16v motoren van Peugeot die lekker stil en soepel zijn. In de 206 is deze ook prima bemeten en deze twee auto"s wegen navenant evenveel. Een regelmatig bestuurder zijnde van een 206 kan ik overigens wel concluderen dat laatstgenoemde een stuk minder comfortabel en stabiel is dan de 306. Duidelijk een klasse verschil, ondanks dat ze dus even zwaar zijn.

Rammeltjes zijn niet aan de orde, leuk voor een inmiddels 7 jaar oude auto. Nooit startproblemen, uberhaupt geen technische problemen met deze auto gehad. Het model zelf is natuurlijk een kwestie van smaak, mij oogt hij prima, zeker in bordeau metallic.

Weinig last van windgeruis, wel behoorlijk wat motorgeluid op toeren. Gelukkig is het koppel in deze auto zodanig dat je ondanks het lage vermogen onderin de versnellingen toch al aardig wat kracht ter beschikking hebt.

Kortom een fijne en eenvoudige auto die comfort brengt voor weinig geld.

PROBLEMEN

De auto heb ik gekocht bij een merkdealer. Bij verkoop heb ik (gezien de kilometerstand toen) gevraagd in het contract op te nemen de vervanging van de distributieriem. Ik dacht het verstandig bij afhalen na te vragen of dit was gebeurd. Mij werd verteld dat dit geregeld was. Toch niet helemaal blij met deze reactie heb ik de onderhoudsgeschiedenis opgevraagd (gelukkig geen bijzondere zaken). Hier stond niets over een distributieriem, dus heb ik doorgevraagd en na enige gesprekken gaf de garage toe het niet gedaan te hebben. Dit was voor mij reden direct bij deze dealer weg te gaan. Deze merkdealer sprak mij toch al niet aan, aangezien je soms aangenaam werd verrast door zinloze reparaties aan oude barreltjes (zoals vernieuwde binnenverlichting in een 17 jaar oud 205"je), en dito rekening.

Een opvallende reparatie van de airbagspoel (deze zou toch een autoleven mee moeten gaan...), en herstel van de verflaag onder de achterbank (in garantieperiode). De vorige eigenaar heeft blijkbaar met water gespeeld in de auto, en dit niet netjes opgeruimd. Zodoende is de binnenisolatie onder de bank compleet vergaan, en de verf aangevroten. Ik kreeg de auto echter weer netjes gespoten terug zonder kosten.

Verder wat algemeen onderhoud, remblokken, ditributieriem (en meteen ook oliekeerring vervangen na constatering licht uitzweten van olie op deze plek, ter voorkoming van verkorte levensduur nieuwe riem).

Ook vind deze garage het heel moeilijk om alle bougiekabels er weer in te steken na onderhoud. Zelfs na aandringen van mijn kant dat de motor toch echt minder presteerde na een grote beurt vonden zij hem prima rijden. Toen ben ik zelf dus gaan kijken, en ja hoor, een losse bougiekabel. Heb uiteraard direct gevraagd de katalysator te controleren (ondanks dat er nog nauwelijks mee gereden was), deze kan natuurlijk heet worden bij slechte verbranding. Gelukkig was er niets aan de hand. Toch geen goede zaak voor een dealer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.