Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 1.8 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 174.728 km |
KM-stand laatst | 175.201 km |
Where's the catch?
- 175.201 km
Beste lezers,
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Een 2ehands auto kopen blijft altijd een gok. Met of zonder garantie, je weet 't niet, want je kan 't goed of slecht treffen. Dat geldt met name als iets te mooi om waar te zijn lijkt, maar dat raakt gelijk wel een probleem in mijn karakter; ik ben gewoon benieuwd hoe 't uitpakt. Dat kan financieel heel dom zijn, maar 't kan ook prima uitpakken. Meestal is 't dom, alhoewel 't in 't geval van de auto die ik aan mijn vrouw heb moeten afstaan wel goed heeft uitgepakt. Dat mijn vrouw nu denkt dat de andere 306 die ik (we, zij) heb (hebben, heeft) exclusief haar toekomt, is de reden waarom ik - noodgedwongen dus - naar een andere auto ben gaan uitzien. Die heb ik nu inderdaad, alhoewel er ook nog wel wat andere redenen waren voor aanschaf. Heel verhaal, maar kort samengevat (om 't helemaal te begrijpen svp ook mijn andere reviews lezen);
Ik had stiekem al een 106 gekocht, die ik kon gebruiken als mijn vrouw haar 306 echt nodig had en ik mijn BMW cabrio niet kon gebruiken. Eigenlijk als reserve, maar het zag er naar uit dat ik er permanent mee moest gaan rijden. En dat kwam dan weer omdat ik al weer een tijdje in de cabrio reed, maar deze eigenlijk in de winter niet wilde gebruiken. Het had wel gekund, maar 't zou haar zeker geen goed gedaan hebben en aangezien ik dat ding al 13 jaar heb en er ook wel enigszins aan gehecht ben wil ik er toch wel een beetje "met beleid" mee omgaan. En tsja, het vooruitzicht om me permanent in die 106 te gaan nestelen (vervoerstechnisch gezien) stond me toch enigszins tegen. Niet dat 't alleen maar nadelen heeft, ik heb ondertussen biceps waar je U tegen zegt (geen stuurbekrachtiging) en de dames kijken me tegenwoordig weer na op straat, maar aangezien ik gelukkig ongelukkig getrouwd ben zou ik daar dan misschien wel een keer een slaatje uit kunnen slaan, maar van te voren weet je al dat dat toch alleen maar tot narigheid leidt, dus een valide reden is 't niet. Blijft over dat zo'n 106 uiteindelijk toch aanmerkelijk minder comfortabel is dan een goede middenklasser en dan is de keus toch snel gemaakt; 106 weg, cabrio de stalling in en op zoek naar zo'n middenklasser.
En tsja, dat ben ik dan weer, dan moet 't ook snel, economisch enigszins verantwoord en gedegen. Kortom, wat wordt 't. Denk, denk... wel, een benzine auto, want minder wegenbelasting, een diesel hebben we al, iets waar mijn vrouw ook in kan rijden (anders krijg ik haar diesel niet als ik verder weg moet) en met name dat laatste maakt de keus eigenlijk eenvoudig; een 306, maar dan benzine. Een break, omdat ik daar nu eenmaal van hou en..., omdat 't de auto van papa wordt, wel eentje met een beetje pit. Dat maakt de keus heel beperkt, maar wel gelijk duidelijk; een 1.8 16v.
Keus gemaakt; zoeken zoeken zoeken. Marktplaats, gaspedaal, auto- week/trader/track etc. Ik kon niet om een handelaar heen, want ik moest van de 106 af, wat de keus enigszins beperkte. En natuurlijk kom je dan weer de mooiste auto's tegen - zeggen ze - of ze zeggen niets wat nog veel erger is en ondanks best wat aanbod staan de enige interessant lijkende auto's natuurlijk in Delfzijl, Sluis en Vaals, net een beetje te ver van waar ik woon om een mooi lijkend aanbod te zien verdampen in een opgepoetst oud lor.
Maar uiteindelijk vond ik een op 't oog aan de verwachtingen voldoend exemplaar; 175.000 km (NAP), eerste eigenaar, dealer onderhouden, boekjes dus en - voor mij héél belangrijk! - originele vloermatten en oorspronkelijke radio. Die radio stelt niet zoveel voor, maar geeft wel aan dat er niet aan gerotzooid is. De vloermatten zijn een goede indicatie voor de werkelijk afgelegde kilometers; zowel interieur als exterieur van een 306 blijven erg lang goed, alleen de vloermat van de bestuurder slijt in een bepaald patroon; bij deze kilometerstand moet die mat enigszins versleten zijn. En dat was ie. Op de foto's zie je dat niet, maar omdat de auto op papier alles had wat ik wilde ben ik gaan kijken en toen kon ik dat ook zien.
Ter plaatse bleek ook het volgende - en dat is waar ik eigenlijk de catch verwacht; een paar maanden eerder (uitdraai Peugeot dealer) had de auto een grote beurt gehad, waarbij ook de distributie is vervangen. Na die beurt is er een paar honderd kilometer mee gereden. En dat snap ik dus niet, who the hell geeft een flink bedrag aan een beurt uit om 'm vervolgens nagenoeg direct weg te doen? Daar gaat je fantasie toch wel mee aan de haal; word ik keihard gen**id door de handelaar? Is de eigenaar plotseling overleden, of ging ie failliet? Was 't een filantroop (of Christen, geloof 't of niet, maar er zijn echt mensen die ten koste van zichzelf willen dat jij 't goed hebt - yes, I know, zeer onwaarschijnlijk), kortom, alleen al mijn nieuwsgierigheid was één van de argumenten voor aanschaf.
Je maakt natuurlijk een proefrit, kijkt alles na voor zover je dat kunt en ik kon geen reden verzinnen waarom ik deze auto niet zou aanschaffen. Ok, hij stonk een beetje naar handelaars-auto-opkrik-parfum, volgens verkoper om de wat viezige lucht van een verstopt pollenfilter te verhullen (hoeft u alleen maar even te vervangen mijnheer - goed argument, vooral omdat de 306 geen pollenfilter heeft!), dus wie weet dat 't ding na een tijdje naar dooie hond gaat ruiken. Maar ook al zou dat zo zijn (dat lossen we dan wel weer op), dan begrijp ik nog niet waarom de oorspronkelijke eigenaar er dan zo'n sloot geld tegenaan heeft gegooid om 'm daarna direct van de hand te doen.
Dus, we zullen zien. Voorlopig ben ik erg blij met 't ding, hij rijdt fantastisch, alles doet 't (best uitzonderlijk voor een 306 van deze leeftijd) en hij ziet er ook nog eens prima uit (binnen en buiten). Kortom, ik ga u - de lezer - voorlopig even ontezettend in spanning laten (mezelf ook trouwens :)), wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.