Peugeot 204 (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 204 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 111.545 km |
ERVARINGEN
- 96.500 km
05-07-2009 (km 92000)
Na het avontuurtje met mijn vorige Peugeot (404) een tijdje Volvo gereden, maar nu toch weer een Peugeot oldtimer gekocht. De 204 is een formaatje kleiner dan de 404, heeft voorwielaandrijving en is een stuk kleiner gemotoriseerd. Met het oog op het brandstofverbruik (bij de 404 1:7) leek me dit een stuk beter. Van buiten is de auto bepaald geen plaatje, de lak is bijgewerkt met een kwast, en er zitten nogal wat deukjes in. Maar technisch maakt de auto een goede indruk. Remmen zijn recent vernieuwd en de motor is van het type starten en lopen. Het interieur is netjes, met uitzondering van de hemel, die hangt in stukken los aan het dak.
Auto in maart gekocht met (1)86000 op de klok. Sindsdien ruim 6000 km mee gereden, en geen noemenswaardige problemen gehad. Wel wat knopjes en handgrepen die afbraken, maar daar kan ik mee leven.
Het verbruik is ongeveer 1:9 in de stad en 1:12 op de snelweg.
Ik had er zo veel vertrouwen in dat ik er ook mee op vakantie ben gegaan. Ondanks alle waarschuwingen van familie en vrienden de reis naar Denemarken tegemoet gegaan, en behalve wat onregelmatig stationair lopen na lang rijden heeft de auto geen kuren gehad. Erg genoten van deze reis, alleen wel oorpijn aan het einde van de dag....
09-02-10 (km 96500)
De laatste update is alweer een tijdje geleden, en het werk heeft niet stil gelegen. Kort na mijn vorige vakantie begon de motor onregelmatig te lopen. Startte moeilijk en liep vaak op 3 cilinders. Besloten om een nieuwe motor in te bouwen. Maar waar vind je die? Na lang zoeken in Belgie een motor van een 304 gevonden, 100 euro armer en een krachtigere motor rijker terug naar Nederland om hem in te bouwen. De motor was al uitgebouwd en ik heb hem dus niet horen lopen, beetje een gok dus. Het inbouwen bleek een flinke klus. De 204 heeft zijn reputatie als moeilijk sleutelbare auto waargemaakt, alles is slecht toegankelijk. Na een aantal lange dagen kwam het moment om te testen, en.... Liep perfect! Dus ik weer vrolijk de weg op met extra vermogen onder de kap, best wenselijk want de oude 204 motor was eigenlijk te zwak om zonder te planken met het normale verkeer mee te komen.
Een maand of wat geleden begonnen de achterremmen ineens geluid te maken, en dus ben ik daar mee aan de slag gegaan. In de societeit van mijn studentenvereniging heerlijk gesleuteld. Ook dat is dus nu weer helemaal in orde.
Verder zijn er geen problemen. Zelfs in dit koude winterweer start de auto altijd. Helaas is de isolatie niet zo goed waardoor zelfs met de kachel vol aan de temperatuur niet op een acceptabel niveau komt. Met jas aan rijden dan maar.
PROBLEMEN
- 96.500 km
Als boven omschreven: Motor, remmen en wat kleine dingen. Roest valt mee, de onderkant van de deuren is wat krokant maar de bodem is hard.
Afscheid
- 111.545 km
Na een hele tijd met zo nu en dan wat gesleutel heb ik 3 weken geleden afscheid van de 204 moeten nemen. Op de snelweg is spontaan de voorruit gesprongen! Na transport naar huis ontdekt dat er grote roestplekken onder de rubbers zaten. Gezien de waarde en de staat van de auto besloten dit niet meer te repareren, gezocht naar een liefhebber maar deze niet kunnen vinden. Uiteindelijk is de 204 dus maar naar de sloop gegaan.
De afgelopen 3 jaar veel plezier gehad; op vakantie geweest en altijd dagelijks gebruikt. In totaal 25000 km mee gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.