AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 108
6

autoreview

Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016) #2

Anoniem
  • Review
16 september 2016 om 15:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering108 Access 1.0 e-VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf48 km
KM-stand laatst20.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 108 1.0 e-VTI Access 3-drs

  • 3.182 km
  • 16 september 2016

Sinds begin juli rijd ik met plezier in deze Peugeot 108. Mijn vorige auto (Een Polo 1.4 MPI uit 2001) gaf de geest en ik wilde hoe dan ook gaan voor iets jongs of iets nieuws. Uiteindelijk bij de 108 uitgekomen vanwege de prijs, goede reviews en ook omdat ik hem er erg leuk uit vind zien.

Ik gebruik deze auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en af en toe een langere afstand. Inmiddels heb ik al ruim 3000 kilometer gereden in deze auto gedurende 2 en een halve maand, waardoor ik inmiddels redelijk wat ervaring heb met deze 108. tijd voor een review dus.

- Uiterlijk en uitrusting

In vergelijking met de C1 en Aygo, beiden broertjes van deze 108, vind ik het uiterlijk van de Peugeot het meest volwassen. Toegegeven, de achterkant en met name de achterlichtunits zijn wat speels, net neusje van de wagen ziet erg geslaagd en netjes uit. Het geeft de auto een wat stoerder en meer volwassen aanzicht dan de 107, de voorganger van de 108. Zowel in de grill aan de voorkant als in de achterlichtunits zijn wat chrome-accenten verwerkt. Precies voldoende, zo krijgt de auto een leuke uitstaling zonder dat het allemaal te glossy wordt. Wel is duidelijk te merken dat er bespaard is op de kwaliteit van de gebruikte materialen. Grote delen van de voor- en achterbumper zijn gemaakt van dun plastic wat met een beetje kracht al te buigen is en ook bijvoorbeeld de deuren zijn van wat dunner plaatstaal gemaakt. Zolang je niet de deur dichtsmijt alsof het een bankkluis is, merk je hier overigens weinig van en voelt het geheel redelijk degelijk aan.

Dit model betreft een 3-deurs Access en dus de meest eenvoudige versie van de 108. Eigenlijk zit er simpelweg geen luxe op, het is echt een basismodel. Gelukkig zit het met de veiligheidsuitrusting wel goed en krijg je standaard 6 airbags, abs, esp, een bandenspanningscontrolesysteem, ect. Verder is het allemaal vrij kaal, maar wel compleet. Willen de concurrenten nog weleens beknibbelen op wieldoppen, vloermatten of dashboardkastjes, bij Peugeot krijg je wat dat betreft toch een prima afgewerkte auto voor je geld. Een radio moet je wel nog even aanvinken op de optielijst, maar dan krijg je voor dat geld een opvallend goed geluid uit 2 speakers en kun je AUX en USB apparaten aansluiten.

Toch zijn ook bij Peugeot enkele vreemde keuzes gemaakt waar men op heeft willen bezuinigen. Zo krijg je standaard en vrij irritante schakelindicator, maar ontbreekt een toerenteller. De schakelindicator begint vanaf zo’n 60 km/u al te miepen dat je naar de 5e versnelling moet schakelen, terwijl de motor dan merkbaar in een te laag toerengebied beland. Ook zit er geen motor/koelwater temperatuurmeter in de auto. Zeker bij een auto waarbij je soms wat hoger in de toeren wilt klimmen om optimale prestaties te behalen, zou het niet misstaan om dit soort instrumentaties gewoon in te bouwen.

- Interieur

Het interieur in deze Access uitvoering is wat aan de sobere kant. Er zijn weinig kleuren te vinden. De gebruikte materialen ogen wat goedkoop, maar voelen degelijk aan. De deuren zijn aan de binnenkant ook deels bedekt met een stukje plaatstaal, wat niet misstaat. Het is net voldoende voor de uitstalling zonder dat het goedkoop oogt. De stoelen zijn van goede kwaliteit en zitten verassend goed. De stoelen zijn niet in hoogte verstelbaar (in duurdere versies van de 108 overigens wel) en de standaard zit is wat hoog, maar niet onprettig voor iemand van mijn lengte (1,82 meter). Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Toch vind ik het al met al geen slechte zitpositie en zit je niet ‘opgevouwen’. Ook na een lange rit stap je uit zonder dat elke spier in je lichaam pijn doet.

Voorin is de 108 behoorlijk ruim, je zit niet hutjemutje met de armen tegen je bijrijder aan en de knieën van de passagier zitten ook niet in de weg bij het bedienen van de schakelpook. De ruimte achterin is beperkt, maar dat weet je bij dit model. Eén keer heb ik met 4 volwassen gereden en voor een klein ritje is dat goed uit te houden, maar voor langere ritten wordt dat al snel een benauwde ervaring. Het achterbakje is aan de kleine kant, maar is voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een paar sporttassen.

- Prestaties

Het kloppend hart van de 108 is de welbekende 1.0 liter driecillinder van Toyota die we ook kennen uit de Aygo en C1. De prestaties van de motor zijn voldoende, en zonder allerlei trucage kan je goed meekomen met het dagelijks (spits)verkeer. De auto is vooral voor in de stad (tot laten we zeggen 80 km/u) ruim voldoende gemotoriseerd en komt vlot en kwiek van z’n plek. Het accelereren naar snelwegtempo (120 km/u) kost nou eenmaal wel wat tijd, maar zolang je het blok laat werken gaat zelfs de klim naar die snelheid in een acceptabele tijd. Dat betekent wel dat als je echt snel wil accelereren, je de hogere toeren moet opzoeken, maar om normaal mee te komen met het verkeer is het zeker niet nodig om continu te planken.

De versnellingen zijn erg lang, het schakelen gaat lekker soepel met kleine slagen. Je kan in principe 50 km/u halen in de 1e versnelling en doortrekken naar de 100 in z’n tweede versnelling, al blijf ik zelf liever iets onder deze waarden. De motor zet wel een behoorlijke keel op als je ‘m op toeren jaagt, maar het geluid is niet eens vervelend en klinkt lekker rauw. Bij rustiger rijgedrag blijft de geluidsproductie van de motor binnen de perken, je hoort hem wel brommen, maar irritant is dat niet. Op snelwegtempo en rijdend in de 5e versnelling hoor je weinig motorgeluid, maar wel behoorlijk wat windruis. Verder is de vering prima en rijdt de auto redelijk stabiel en rustig. Kleine oneffenheden worden redelijk weg gefilterd. Het is dus zeker geen stuiterbal. Je merkt wel dat de auto behoorlijk gaat overhellen als je een scherpe bocht wilt nemen.

De besturing is erg licht, sturen kun je bij wijze van nog met 1 vinger. Ook de pedalen zijn erg licht en je krijgt naar mijn idee niet al te veel feedback via de pedalen. Je voelt bijvoorbeeld niet echt in het koppelingspedaal wanneer de koppeling aangrijpt. Wat ook niet meehelpt is dat Peugeot hier een soort 'klikje" heeft zitten, maar dat klikje zit niet op hetzelfde punt als het aangrijpingsniveau van de koppeling. Als je eenmaal wat langer aan de auto gewend bent leer je vanzelf wel waar de koppeling aangrijpt en is soepel wegrijden met de 108 goed te doen, maar tijdens de eerste ritjes reed ik in ieder geval meer dan eens met teveel gas weg. Omdat sturen zo licht gaat is rijden in de stad, waar je vaak veel moet sturen, prettig.

- Verbruik

De auto heeft pas 3000 kilometer op de teller en het verbruik lijkt nog langzaam te dalen. De eerste 1000 km lag het verbruik wat hoger, maar is inmiddels redelijk aan het stabiliseren. Mijn verbruik schommelt nu ergens rond de 1:20/1:21 wat erg netjes is. (5 liter op 100 km). Dit is gemengd gebruik van het rijden in de stad, provinciale wegen en snelwegen. Hoewel ik over het algemeen redelijk rustig rij, zoek ik ook zeker op de provinciale wegen en bij het invoeren weleens de hogere toeren op. Als je erg je best doet zou je wellicht nog zuiniger kunnen rijden, maar met een verbruik op of rond de 1 op 20 ben ik in ieder geval zeer tevreden.

- Conclusie

De 108 is een leuk en compact stadsautootje. Het comfort en prestaties zijn voor 'n kleintje voldoende en de uitvoering is kaal, maar niet te kaal. Met een verbruik van 1 op 20 kom je lekker zuinig van A naar B en de besturing is simpel en licht. Mindere punten zijn de soms goedkope en fragile materialen, beperkte ruimte achterin en het ontbreken van de nodige instrumentatie.

Update

  • 20.000 km
  • 4 december 2017

Na bijna anderhalf jaar en inmiddels ruim 20.000 bereden kilometers een update. Dit Access model is inmiddels vanwege een zeer aantrekkelijk aanbod ingeruild voor een 108 Active.

Wel wat kleine puntjes die na anderhalf jaar wat zijn gaan opvallen. Zo is de versnellingsbak in de winter vrij stroef en is met name terugschakelen naar de 1e versnelling soms minder soepel dan bij warm weer. Verder valt het plaatstaal in negatieve zin op. Nu woon ik in de stad, maar na anderhalf jaar zat het wagentje al vol met kleine butsjes en deukjes van openslaande deuren van de buren op de parkeerplaats. Heel stevig is het allemaal dus niet.

Verder ook veel positieve zaken. Wagentje is nog altijd erg zuinig, ook na langere periode. Ik haal makkelijk 1 op 19, in de zomer zelfs 1 op 20. Geen olie hoeven bij te vullen, geen defecten of mankementen gehad. Onderhoudsbeurt na 15.000km ook zonder enige noemenswaardigheden. Mijn conclusie van anderhalf jaar geleden blijft dan ook onverminderd van kracht.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 108
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Peugeot 108

INFO
Alphabet
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 219
Stel samen ▸
Ikrij.nl
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 234
Stel samen ▸
Auto.nl
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 235
Stel samen ▸
Athlon
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 235
Stel samen ▸
Peugeot
Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 239
Stel samen ▸
Yourlease
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 244
Stel samen ▸
Peugeot Louwman
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 215
 
Lease'm
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 230
 
Peugeot 108 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    72PK ACTIVE | €2.540 KORTING - €500 GRATIS BRANDSTOF - PRIVATE LEASE €219 P.M. | AIRCO

    Peugeot 108 72PK ACTIVE | €2.540 KORTING - €500 GRATIS BRANDSTOF - PRIVATE LEASE €219 P.M. | AIRCO

    • 2020
    • 2 km

    € 12.795

    72PK ACTIVE | €2.604 KORTING - €500 GRATIS BRANDSTOF - PRIVATE LEASE €221 P.M. | AIRCO

    Peugeot 108 72PK ACTIVE | €2.604 KORTING - €500 GRATIS BRANDSTOF - PRIVATE LEASE €221 P.M. | AIRCO

    • 2021
    • 2 km

    € 12.895

    1.0 e-VTi Active 5-Deurs

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active 5-Deurs

    • 2017
    • 49.917 km

    € 8.250

Meer Peugeot 108 occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 108 specificaties
  • Peugeot 108 occasions
  • Peugeot 108 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 108 tests
  • Peugeot 108 gebruikersreviews
  • Peugeot 108 index
Test: Peugeot 508 PSE

Test: Peugeot 508 PSE

Onder de niet-aflatende emissiedruk van de EU heeft De Leeuw zijn legendarische competitietak...

Lees meer
 

Peugeot 108 reviews

  • Review
    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi (2016)

    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi (2016)

    9
    • 2 mei 2017
  • Review
    Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016) #2

    Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016) #2

    6
    • 16 september 2016
  • Review
    Peugeot 108 Allure 1.2 PureTech (2015)

    Peugeot 108 Allure 1.2 PureTech (2015)

    4
    • 9 juni 2015
  • Review
    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    2
    • 25 maart 2021
  • Review
    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    • 25 maart 2021
  • Review
    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    3
    • 18 februari 2021
  • Review
    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    2
    • 29 oktober 2020
meer reviews
Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    2
    • 25 maart 2021
  • Review
    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    • 25 maart 2021
  • Review
    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    3
    • 18 februari 2021
  • Review
    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    2
    • 29 oktober 2020
  • Autonieuws
    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën C1'

    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën...

    75
    • 15 oktober 2020
  • PREMIUM
    Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

    Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi...

    • 26 maart 2020
  • Review
    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    1
    • 5 december 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude Doos

    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude...

    18
    • 14 april 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    46
    • 3 april 2021
  • Test: Peugeot 508 PSE

    Test: Peugeot 508 PSE

    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    27
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    74
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Stellantis verslaat Volkswagen in Europese verkoopcijfers

    Stellantis verslaat Volkswagen in Europese...

    58
    • 31 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep