Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

Uitvoering108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72
Bouwjaar2019

De 1e 5000 km

Gekocht bij km stand 22.700 en nu 27.750, leek het mij wel passend om een 1e review te maken van de 108 Allure Top!
Behoorlijke upgrade t.o.v. de 107 XS kan ik wel zeggen.
Ik was al langere tijd op zoek naar deze uitvoering en zat op een zaterdagavond begin januari '22 te werken toen ik een alert kreeg op een specifieke mp query. Afspraak gemaakt met de Louwman vestiging in Schiedam en proefrit geboekt. Weekendje over geslapen en de koop gedaan. Wat zijn mijn ervaringen?
Prima karretje, wel beetje een sjiek zakelijke uitstraling deze 108, geblindeerde achter(zij)ruiten, veel comfort, leder interieur, verwarmde stoelen, climate control, DAB+ radio, BT streaming audio, carkit evenzo nog een hoop toeters en bellen en dan die kleur, zilver metallic, plaatje! En dan natuurlijk dat canvas schuifdakje. Heerlijk, zonnetje op het bolletje. Sunglasses op en gaan, geloof mij, heerlijk, ook in de winter bij polder ritjes en in de stad. Geeft wel wat windgeruis uiteraard, maar is overkomelijk.
Wat kan ik verder zeggen. Het 1.0l 72 pk torretje lijkt mij redelijk los, ofschoon ik dat nog een beetje aan het aftasten ben. Er was ook een 1.2l Puretech van Peugeot. Niet meer leverbaar. De 1.0l is een Toyota motor, een door ontwikkelde Daihatsu. Tank nog E10 en jaag hem nog niet echt flink op in de toeren, ja alleen als de tank nog half vol is, dan ie de 108 ook wat lichter. De 1.0 in de 107 had zijn maximale koppel bij 3600 tpm. Deze flink hoger, rond 4400 tpm. Zou je denken dat het een toeren VVT-I torretje is en dat is ie zeker. Wacht nog even met E5 tanken als de benzine prijs hopelijk weer wat gaat dalen. Dan ga ik misschien ook wat verschil merken qua verbruik. Zit nu op ruim 1 op 19. Waarschijnlijk in de zomer iets gunstiger. Doorpoken en doortrekken in de gears is zeker geen straf als ie warm is. Deze wagen is mijn laatste wagen met verbrandingsmotor. De volgende wordt er 1 op waterstof. Batterij bakken sla ik over. Vreselijke kastijding voor de planeet die hokken. Kost m.i. te veel natuurlijke bronnen, nikkel, accu materialen. Bovendien slopen die Tesla's het asfalt. Rijkswaterstaat klaagt daar ook over zoals bekend. De goede gemoedelijke chauffeurs, het voordeel v d twijfel gevende uiteraard. Leuk zo'n hok voor de geringe relatieve bijtelling. Voor zo lang dat nog op gaat. Dan beter een stekkerloze hybride. Enfin, dit is voor mij nog niet van toepassing maar kan ook nog een tussen fase zijn, b.v. een Toyota Yaris. Daar heb ik onlangs ook in proef gereden en geweldige wagen.
De ruime mobiliteitsvergoeding van mijn werkgever geeft mij een vrije keuze hoe ik mijn (privé en zakelijke) mobiliteit kan invullen.
Ik betaal er deze wagen van en er is ook nog ruimte voor een motorfiets eventueel.
Wat kan ik verder zeggen over de 108 tot nu toe. Prima wagen om van A naar B te komen met redelijke comfort voor een A-segmenter. Op naar de volgende review. ...