Opel Zafira 2.2 DTi-16V Comfort (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zafira 2.2 DTi-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Opel Zafira 2,2 DTI mijn beste auto tot nu toe
- 155.000 km
Hallo Allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik nu in het bezit van een tweedehands Opel Zafira 2.2 DTI Diesel overgenomen van de 1e eigenaar met 155000km op de teller voor maarliefst €2250,-. Bij een garage gekocht (geen dealer of bovag of iets dergelijks). Het gaat hier om een bedrijfsauto, dus de achterbanken enzovoorts zijn er allemaal uitgehaald en er is een tussenschot geplaatst direct achter de 2 voorstoelen.
Hiervoor had ik een mazda 323f ls met gas ingebouwt. Deze auto had flink wat kuren en ik was eigenlijk de enige die hier in kon rijden door een toch wel raar rij gedrag. Toch heb ik hier 3 jaar in gereden met eigenlijk nauwelijks grote kosten. Soms zelfs een apk van €65,-. Maargoed echt met een veilig/fijn gevoel heb ik hier niet in gereden, dankzij het vaak inhouden van de motor, weinig vermogen, stotteren. Mijn eisen zijn dus niet heel hoog.
Mijn Aankoop + Eerste rijervaring :
Bij de garage tijdens de proefrit op allerlei dingen gelet. Voordat ik er in heb gereden gecontroleerd of alle ramen/ventilatoren/electronische dingen werkte, en dat was allemaal prima. Banden en remschijven zagen er ook goed uit, ook de uitlaat zag er haast uit als nieuw. Roest was ook nergens te bekennen.
Daarna de motorkap open gemaakt en naar alle vloeistoffen gekeken, deze leken ook in orde, niet te vol en niet te leeg. Oliepeil was ook meer dan genoeg. Wel was er wat zweet te zien hier en daar, maargoed ik dacht een wat oudere auto zal altijd wel wat zweten.
Hierna heb ik hem gestart en gelet op rook uit de uitlaat en gekke geluiden. Hij starten heel normaal, direct een stabiel stationair geluid. Wat ik wel gelijk hoorde is spelling in de druklager van de koppeling. De verkoper vertelde dat dit komt omdat de motor koud is en meer trilt. Uiteindelijk ging dit ook weg naarmate de motor warmer werd tijdens het rijden.
Tijdens het rijden airco aangezet, alle lampen aangezet, ventilatoren op 4 gezet en lekker hard muziek aan gedaan. Dit allemaal tijdens intens rijden, dus af en toe hoog in de toeren en snel optrekken maar ook laag in toeren en optrekken. Dit ging allemaal geweldig. Zowel net na het starten met koude motor als een tijdje rijden met een warme motor (waarna die steeds lekkerder ging rijden trouwens). Flink hard op de rem getrapt, ging ook goed, abs werkt. Paar rondjes gemaakt met volledig uitgedraaid stuur, ging ook goed.
Ik ben terug gegaan en heb de auto dus gekocht.
KM 155500
Bij een koude start, zit die soms vlak na het aanschieten laag in de toeren, na 2 sec schiet die weer naar een normaal toerental. Ik heb hier naar gevraagd op het forum, en er werd mij verteld dat dit kan komen door het te snel starten na het contact omdat de gloeibougies moeten voorgloeien. Dus vanaf nu ga ik hem een minutje in het contact laten en dan pas starten.
UPDATE VOLGT!
(Excuus voor eventuele spellings/slordigheidsfouten)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.